Annons

Platt och tråkig blid

Produkter
(logga in för att koppla)

Busfredrik

Medlem
jag har nyss fått min canon EOS 550d kamera så jag är rätt ny inom just systemkamera fotograferingen. tidigare körde jag med olympus digital kamera eller med mobilkameran.

Hursomhelst har jag hunnit känna min systemkamera rätt så bra. Jag har koll på hur jag ska använda den och känner till alla funktioner på kameran. Men nu efter ett tags fotograferande så märker jag att mina bilder är rätt så platta och tråkiga. Det finns som ingen magi i de. Om ni förstår. Vad kan det bero på?
Dålig fototeknik eller att jag är bara för ambitiös i förhållande till min nivå.
skulle vara väldigt tacksam för svar.

Tillägg: jag ska försöka ladda upp några bilder så ni får se.
 
Senast ändrad:
Jag gissar på vanesak.
Vad använder du för objektiv.
Använd inte autoläget på kameran, välj stor bländare (kombinerat med lång brännvidd) för att få kortare skärpedjup och där med djup i bilderna.

Helt enkelt prova dig fram.

Tror inte att det är kameran utan snarare en vanesak helt enkelt. Men håll dig ifrån autoläget!
 
Senast ändrad:
Hälften av "magin" i ett foto kommer från ljussättningen (titta på lite klipp på nätet om hur du ljussätter scener etc,). Resten får du justera med inställningar på kameran eller under "framkallningen" i datorn.
 
Ja vad som redan sagts naturligtvis är bra att tänka på. Men om du är färsk inom foto med en ny kamera så kanske du inte ska förvänta dig otroligt proffsiga bilder direkt, kameran är bra och hjälper mycket men en hel del hänger på den som hanterar den också samt till viss del efterbehandlingen av bilderna. Lär dig se motiven och ljuset/skuggorna, kompositionen och gå på känsla när du fotar så ska du se att det blir bra. :)

/ Magnus
 
Ack hur jag känner igen det där! Jag är inte heller någon mästare på att fixa livfulla och spännande bilder, men med en extra ljuskälla blir det mesta roligare! Har du ingen lust att investera i en dyr blixt så var lugn! En lampa räcker... Har du en skrivbordslampa möjligtvis? Med hjälp av den kan då få riktigt trevliga bilder (såvida du kan ha det du ska ta kort på på skrivbordet...)! Testa att lysa på motivet från sidan i ca 45 graders vinkel (tänk dig att rakt framifrån är 90 grader). Där har du plötsligt mycket mer kontrast och liv i bilden. Detta funkar ju verkligen inte i alla situationer, men i alla fall... :) Lycka till, och experimentera mycket!
 
Eller så är det så enkelt att de är platta och tråkiga för att de är underexponerade. Några exempelbilder vore bra, har du något bildbehandlingsprogram förresten?
 
En vild gissning är att om du fotar .jpg? Då kan du justera den bildstil du använder.

Min foto-bana började med en Canon EOS 1000D och bilderna såg rätt tråkiga ut rätt ur kameran.

Men genom att öka skärpa och färgmättnad något steg så fick jag bilderna att se ut mer som jag ville.
 
Utan att se några exempel på bilder så är det svårt att uttala sig. Men generellt skulle jag nog ändå vilja säga att tekniken är relativt lätt att lära sig, bildseendet som kommer av erfarenhet och kunskap (och vice versa) utvecklas med tiden.
 
Platt och tråkig bild del 2

blomma test.jpg

blomma.jpg


här har jag två exempel bilder. Ni som har läst del 1 fattar nog vad jag menar och vad jag funderade på
tackar vänligen för alla svaren som jag fick tidigare
 
testa att komponera inåt i bilden

fundera över vad det är du vill fota egentligen, det du visat ser ut som liksom porträtt av blommorna, bra idé men testa att ändra ditt eget utgångsläge, alltså kanske att du inte fotar rakt ovanifrån. fotograferar du översta blomman från sidan istället, med kort skärpedjup o fokus mitt i hjärtat får du automatiskt motljus, den står ju i ett fönster, så på med AV och vrid ner till ett så lågt tal du kan, kombinera med att zooma in och vips har du en mer spännande bild med förgrund, mellanplan i fokus och bakgrunden i oskärpa= mycket mera djup.

Ett bra tips generellt är att kolla på bilder du gillar, finns ju massor på den här sidan, lista ut hur det är gjort, fråga gärna, det gillar all, smickrande, och testa sen själv. Kul att följa dina framsteg, jag har också en canon 550 och det är en bra kamera,
 
Båda de bilderna är underexponerade, de har också rätt dålig kontrast, men det kan bero på ljuset i rummet just då. Håll även koll på vitbalansen, den ser ut att vara lite fel i alla fall på den andra bilden.

Om du fotar i jpg titta så du inte har Adobe RGB inställt (ger fel färger och dålig kontrast på webben), för att det ska se bra ut på datorn och på webben så ska det vara sRGB.
 
Om du fotar i jpg titta så du inte har Adobe RGB inställt (ger fel färger och dålig kontrast på webben), för att det ska se bra ut på datorn och på webben så ska det vara sRGB.

Fotografera gärna med kameran inställd på Adobe RGB eftersom det är en rikare färgrymd, men för visning på exempelvis Fotosidan kan det vara läge att ändra till sRGB av nämnda orsaker.
 
Några snabba tips (inte för att jag själv tar så bra bilder alltid men i alla falll):

- Undvik blixt rakt på om den sitter på kameran
- Läs på om bildkomposition (kolla länken i mitt senaste inlägg i tråden för nybörjare, klistrad högst upp i detta forum)
- Exponera rätt
- Tänk på ljuset
- Efterbehandla bilderna och var noga med vitbalansen
 
Bilderna är flera hela steg underexponerade. Med en enkel kontrastkurva blir den översta såhär:
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    31.2 KB · Visningar: 299
Tog mig friheten att göra en snabb justering av dina bilder (Kanske till det bättre?) och lägga upp dem igen. Hoppas det är okej. Säg till annars så tar jag bort bilderna.

I den översta justerade jag nivåer och lade på en s-kurva.

I den andra samma sak men dessutom jobbade jag i nyans-mättnad för att försöka justera bort det jag uppfattar som färgstick. Det senare tycker jag själv är rätt svårt och det finns säkert bättre verktyg än nyans-mättnad för detta. Kontrasten blev lite onödigt hård ser jag nu....
 

Bilagor

  • blomma test.jpg
    blomma test.jpg
    59.7 KB · Visningar: 163
  • blomma.jpg
    blomma.jpg
    61.7 KB · Visningar: 168
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.