Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Platt" bild med blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekemannen

Aktiv medlem
Varo hälsade kära kolegor !
Min far (amatörfotograf sen 40 år) tycker att foton tagna med blixt (rakt mot objektet) får dåligt djup, änu mindre 3d-känsla än vanligt, så till den grad att han sällan fotar med blixt. Detta håller jag med om även om jag måste erkänna att jag är grymt partisk.
Det spelar ingen roll om man fotar med film eller digetalt (far med film, jag digetalt) och inte heller märke på kamera (båda med canon systemkameror).
Jag är intreserad om någon har liknande erfarenheter, åsikter eller iderer om varför. Vad kan man göra för att få bättre djup.
Tacksam för svar och tankar, Erik !

Måste verkligen få ihop pengar till en extern blixt ;) Den inbyggda är väl inte riktigt vad man kan kalla blixt i jämförelse ;)

sjohan skrev:
Måste verkligen få ihop pengar till en extern blixt ;) Den inbyggda är väl inte riktigt vad man kan kalla blixt i jämförelse ;)
Den inbyggda är mer eller mindre värdelös. Funkar som nödlösning, eller på rena partybilder:)

Här är blixten riktad rakt på, men lådan ger en ganska kul effekt.

Bilagor

• blixt6.jpg
    blixt6.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,081
Inbyggd? ...perfekt ibland, faktiskt

Party- eller mingelbilder. Om ni tror att sådana bilder är b-bilder kolla Christel Eldrims mingelbilder från bröllop etc. Vet inte om just de är tagna med inbyggd blixt, men de skulle mycket väl kunna vara det.

Dessutom - en bra funktion med inbyggd blixt är som upplättningsblixt i motljussituationer etc. Förutsätter TTL och lite räckvidd utöver det minimala förstås, men då klarar den det mesta... utom kanske rent strandmotljus en klar dag.

Borde finnas även på proffskamerorna enligt min uppfattning... snabbare än att leta efter SB28:an, och få den på plats...men inte så mycket status förstås.

tror christel slår den i taken och använder lite längre slutartid. standard-metoden med andra ord och blir bättre än rakt på.

robarb skrev:
Dessutom - en bra funktion med inbyggd blixt är som upplättningsblixt i motljussituationer etc.
Sant, men just sådana bilder, blixt som upplättning, upplevs av många som ett ganska platt och intetsägande ljus som jag gissar trådskaparen syftar till.
Inte alltid av mig dock, jag använder mig av den metoden ibland.

"Borde finnas även på proffskamerorna enligt min uppfattning... snabbare än att leta efter SB28:an, och få den på plats...men inte så mycket status förstås."

Instämmer! Inbyggd blixt kan ibland vara "Räddaren i nöden" JANNE

Tack ! Vad mycke förslag.

Kolosalt roligt att ni (alla som har svarat) reagerade så snabbt och gav så många förslag!

Sanningen är ju den att jag redan har köpt en extern blixt (speedlight 420 EX) och provat slå den i taket med bra resultat men det ger (uppenbarligen) bra resultat (mycke svar) att spela dum (och jag ville ju även veta om det stämmde).
Jag har ju en canon 300d som det är inbygd blixt av lite starkare model än minimal på. Om man använder den att lätta upp med ute så vet jag inte om det blir platta bilder (har inte tittat så noga på dom) men ljuset blir bra.

Plattheten tycker jag man ser bäst om man jämför två bilder tagna på samma objekt vid samma tidpunkt där den ena har blixten rakt på och den andra har blixten riktad i ex.vis taket. En fördel till med riktad blixt är att vitbalansen blir naturligare, fungerar skapligt med autoläge, även om jag skapade mig en egen inställning illa kvickt.

Är det någon som har bra förslag till exponeringsinställningar till blixtfoto ?

mvh Erik

När ni säger, slå den i taket och ha lite längre tid...vilken tid ska jag köra på då? Min kamera blixtsynkar på 1/100...ska jag köra 1/60 dvs i T.V läget eller hur menar ni?
TTL läget ska man väl använda på blixten antar jag...har en sigma 430ST om det är till nån hjälp.

Har just börjat fota med den och har väl blandade känslor för det där med att slå i taket, upplever att ljuset inte verkar räcka till (normalhögt, vitt innertak)
Men så har jag kört på autoläge med ttl-stöd bara.

Blivit antingen ljusfattigt eller skarpa skuggor från håret som hänger över ögonen.

Vad gör man för fel?

Komplettera din 420 med en omnibouncer. En del säger att det är värdelöst, men jag använder min bouncer flitigt när det handlar om mindre ytor eller som upplättning. Jag skulle aldrig vilja vara utan den!

Den är så billig så det är värt att prova!

mvh //Peter

peter_wahlström skrev:
Komplettera din 420 med en omnibouncer. En del säger att det är värdelöst, men jag använder min bouncer flitigt när det handlar om mindre ytor eller som upplättning. Jag skulle aldrig vilja vara utan den!

Den är så billig så det är värt att prova!

mvh //Peter

Min omni sitter alltid på (delvis för att jag inte KAN få av den, den sitter som berget) även när jag använder som upplättning utomhus.

Att säga att den är billig kanske är att ta i, det är nog den dyraste plastburk jag har köpt, men som sagt, bra resultat blir det.

Greven

ANNONS