Annons

Platser för foto av stjärnhimlen i närheten av Sundsvall?

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Jag bor på Alnö utanför Sundsvall och här är hopplöst att hitta platser som nattetid inte är nedsmutsade av ströljus. Någon som känner till bra platser inåt landet inte allför lång från Sundsvall där det inte är för mycket träd och annat som skymmer stjärnhimlen och gärna som det går att köra bil till?

Senast ändrad:
Googlade fram nån form av "karta" med hur stor "ljus nedsmutsningen" är över hela landet för ett tag sedan, tyvärr mins jag ej vart jag hittade den, men det vet säkert nån annan här eller så kanske du lyckas hitta den du oxo.

Den beskrev med olika färger hur mycket eller lite ljus det var.

Googlade fram nån form av "karta" med hur stor "ljus nedsmutsningen" är över hela landet för ett tag sedan, tyvärr mins jag ej vart jag hittade den, men det vet säkert nån annan här eller så kanske du lyckas hitta den du oxo.

Den beskrev med olika färger hur mycket eller lite ljus det var.

Ja den kartan vore kul att se. Jag ska googla lite själv får vi se.

Ett annat problem här på Alnö är att havet ger hög luftfuktighet som sprider ljus. Ett skäl till att dra inåt landet.

Googla på "light pollution map sweden" så får du napp. Kartorna är dock inte så detaljerade. Man klarar sig lika bra med sunt förnuft: långt från tätorter, upp på bergstoppar.

Tack för alla karttips. Kul!

Nu tänkte jag snarast rent praktiskt, dvs finns det någon plats högst någon mil från Sundsvall som är tillräckligt ren från smutsströljus, som är tillgänglig med bil (inga vägbommar) och med fri sikt utan höga träd. Något i huljentrakten kanske?

I går kväll drog jag på vinst och förlust ut i skogen med karta i handen för att hitta tillräckligt mörk plats för att fota Vintergatan. Jag hamnade på Rödberget ovanför Västansjö 15 km VNV om Kovland, dvs ca 20 km från Sundsvall och ett område med mycket lite ljussmuts enligt kartorna ovan. Trots det störde ljuset från både Sundsvall, Kovland, Matfors, Indal, Stöde samt, vad jag antar, vägbelysningen från väg 320 och 86. Orsaken till ströljuset, trots ganska väl vald plats, tror jag berodde på att temperaturen sjönk i går kväll under hela tiden jag var ute 20:30 till 21:45. När jag var klar var tempen nere i -2. Det gjorde att luftfuktigheten hela tiden ökade och därmed mängden ljusspridande partiklar i luften.

Slutsats: Man ska inte fota himlen när temperaturen sjunker.

Att det var en hel del norrsken och att jag inte hittade en plats med fri horisont p.g.a en massa träd störde också. Men, jag hade en härlig utflykt och bestämde mig för att skaffa en vidare vidvinkel. 24 mm är för stort, så nu får det bli en glugg med 14 mm! Nikons 14-24 f/2.8 skulle sitta bra.

Har själv letat runt lite på nätet efter den bästa och senaste informationen och ramlade över denna sajten som har kartor som du kan köra som overlay på Google Earth vilket ger en enkel och tydlig bild över var det är mörkt och fint + vägar och annat att hitta dit på... de är dock sisådär i nogrannhet för områden längre norrut tyvärr.

avex-asso.org

Kartan för Astrophoto är den jag använder mest...

14-24 är fin, har den själv, men Samyang 14 2.8 är ett kap för det här syftet! Du får ändå fokusera manuellt på natten så kika på den är mitt tips.

Har själv letat runt lite på nätet efter den bästa och senaste informationen och ramlade över denna sajten som har kartor som du kan köra som overlay på Google Earth vilket ger en enkel och tydlig bild över var det är mörkt och fint + vägar och annat att hitta dit på... de är dock sisådär i nogrannhet för områden längre norrut tyvärr.

avex-asso.org

Kartan för Astrophoto är den jag använder mest...

Verkade bra, tyvärr bor man långt norr om kartan :)

14-24 är fin, har den själv, men Samyang 14 2.8 är ett kap för det här syftet! Du får ändå fokusera manuellt på natten så kika på den är mitt tips.

Tack för DET tipset! Jag läste på om gluggen och det slutade med att jag skippade tankarna på en Nikon 14-24 (i alla fall för tillfället) och slog till på en begagnad Samyang 14. Jag hoppas få den i början på nästa vecka så hoppas det är stjärnklart då...

I går kväll drog jag på vinst och förlust ut i skogen med karta i handen för att hitta tillräckligt mörk plats för att fota Vintergatan. Jag hamnade på Rödberget ovanför Västansjö 15 km VNV om Kovland, dvs ca 20 km från Sundsvall och ett område med mycket lite ljussmuts enligt kartorna ovan. Trots det störde ljuset från både Sundsvall, Kovland, Matfors, Indal, Stöde samt, vad jag antar, vägbelysningen från väg 320 och 86. Orsaken till ströljuset, trots ganska väl vald plats, tror jag berodde på att temperaturen sjönk i går kväll under hela tiden jag var ute 20:30 till 21:45. När jag var klar var tempen nere i -2. Det gjorde att luftfuktigheten hela tiden ökade och därmed mängden ljusspridande partiklar i luften.

Slutsats: Man ska inte fota himlen när temperaturen sjunker.

Att det var en hel del norrsken och att jag inte hittade en plats med fri horisont p.g.a en massa träd störde också. Men, jag hade en härlig utflykt och bestämde mig för att skaffa en vidare vidvinkel. 24 mm är för stort, så nu får det bli en glugg med 14 mm! Nikons 14-24 f/2.8 skulle sitta bra.

Du har hittat ett bra område :) Man måste låångt bort från Sundsvall/Timrå/Matfors/Stöde/Härnösand/Liden/Hassela och alla möjliga samhällen här för att helt slippa ljusföroreningar. Säg till om du vill göra en "expedition" till någon bra plats en lämplig natt. Man skall nog ha två bilar så man inte blir strandsatt utanför mobiltäckning en kall natt mitt ute i skogen om oturen skulle vara framme. Är sugen på en sådan miniexpedition till en riktigt bra himmel någon natt bara för att få uppleva det. Det finns ju här i trakten, men då pratar vi längre avstånd än 2 mil.

Du har hittat ett bra område :) Man måste låångt bort från Sundsvall/Timrå/Matfors/Stöde/Härnösand/Liden/Hassela och alla möjliga samhällen här för att helt slippa ljusföroreningar. Säg till om du vill göra en "expedition" till någon bra plats en lämplig natt. Man skall nog ha två bilar så man inte blir strandsatt utanför mobiltäckning en kall natt mitt ute i skogen om oturen skulle vara framme. Är sugen på en sådan miniexpedition till en riktigt bra himmel någon natt bara för att få uppleva det. Det finns ju här i trakten, men då pratar vi längre avstånd än 2 mil.

Jättegärna! Långt bort och nattsvart låter perfakt. Nu när förhoppningsvis finvädret kommer är jag bortrest en vecka och sedan blir det störande måne. Vi kan väl höras av när det ser ut att bli bra tillfälle.

Jag har kollat runt lite på trackers och fastnat för AstroTrac som du rekommenderade. Den verkar mest prisvärd framförallt eftersom den går att bleasta med mer än drygt 3 kg. Tyvärr har jag inte skaffat någon än, men den finns på önskelistan.

Roligt! Ja, jag är ju ingen expert på AstroTrac, har ingen själv. Ta mig inte för mycket på orden, men skulle jag köpa en kameravridare blev det nog en sådan. Men det beror ju på vad man skall ha den till. Astrotracen är ganska stabil vad jag förstår, jämfört med andra följare, som ju också är billigare. Men som säkert för det fungerar utmärkt med kortare brännvidder än astrotracen. Dock drar ju priset gärna iväg med en AstroTrack för lämpliga växelhuvuden och så och man kommer egentligen upp i samma kostnad som för en teleskopmontering, som kan vara ett alternativ om man tänker fördjupa sig i den mer astronomiska delen av hobbyn så att säga. Dock är ju en teleskopmontering inte lika portabel som en AstroTrac.

Ja vi får höras då det är lämpligt väder någon gång!

Jag tog en spontantur i kväll. Hamnade mot Stormyran ca 1 mil söder om Sörfors och stördes av ströljus från norr (Sundsvall). Det är nog bäst att reka i förväg, speciellt nu när det är snö, och kanske dra ännu längre mot Hassela och bort från vägbelysning.

Hade i vilket fall som helst två underbara timmar i tyst och snöigt landskap med -22 grader. Lärde mig att ett fulladdat kamerabatteri räcker ungefär 1,5 tim när det är kallt. Tur att jag hade backup i fickan.

Roligt att någon är ute :) Själv satt jag inne i värmen med tända ljus och myste i går kväll. Detta fast jag rekat ett motiv jag nu länge väntat på uppklarnande väder för, som äntligen kom i går. Man kan inte ligga på topp jämt :) Men i kväll kanske.

Jag har rekat söder om Sundsvall ner till Hassela tidigare år. Gatlyset i Långskog är astronomiskt dimensionerat för ett samhälle med bara några få utspridda gårdar. Det stör hela vägen och väl förbi Långskog är man praktiskt taget framme i Hassela med allt ljus där. Det är faktiskt bättre att åka bara några mil nordväst Sundsvall dit till de trakter du redan varit.

Men man skall längre, förbi Hassela, där ser ut att finnas fina platser helt utan gatlysen och med ordentligt mörker enligt de satellitkarteringar som finns tillgängliga. Har sett ut en plats där jag är sugen på att åka till, men dumt att bli stående med bara en bil mitt ute i ödemarken utan mobiltäckning om den skulle haverera. Men snön har ju nu äntligen kommit, så man kan inte köra in på skogsbilvägar längre. Platsen jag sett ut ligger några km upp på ett berg med avverkad skog. Men det kan ju hända att det är fint nere på den allmänna vägen också någonstans. Även om platsen ser bra ut på kartan, vet man ju inte hur det är med vägbommar och så förrens man varit där och rekat.

Jag tror att jag nu för min del spar att åka till denna plats till nästa höst innan snön kommit. Är inte så förtjust i att stå längs en allmän väg där man kanske inte hittar någon bra upplogad P-plats att ställa sig på. Men vem vet, skogsbilvägen upp på berget kan rent av vara plogad en bit i samband med något skogsarbete om man har riktigt tur.

Du får gärna PM:a mig om du vill kanske vi bestämmer något, är ju också med i Sundsvalls Fotoklubb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar