I går kväll drog jag på vinst och förlust ut i skogen med karta i handen för att hitta tillräckligt mörk plats för att fota Vintergatan. Jag hamnade på Rödberget ovanför Västansjö 15 km VNV om Kovland, dvs ca 20 km från Sundsvall och ett område med mycket lite ljussmuts enligt kartorna ovan. Trots det störde ljuset från både Sundsvall, Kovland, Matfors, Indal, Stöde samt, vad jag antar, vägbelysningen från väg 320 och 86. Orsaken till ströljuset, trots ganska väl vald plats, tror jag berodde på att temperaturen sjönk i går kväll under hela tiden jag var ute 20:30 till 21:45. När jag var klar var tempen nere i -2. Det gjorde att luftfuktigheten hela tiden ökade och därmed mängden ljusspridande partiklar i luften.
Slutsats: Man ska inte fota himlen när temperaturen sjunker.
Att det var en hel del norrsken och att jag inte hittade en plats med fri horisont p.g.a en massa träd störde också. Men, jag hade en härlig utflykt och bestämde mig för att skaffa en vidare vidvinkel. 24 mm är för stort, så nu får det bli en glugg med 14 mm! Nikons 14-24 f/2.8 skulle sitta bra.