Annons

Plasti Dip, något för kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har gjort ett test

Jag fick en idé för ett tag sedan och införskaffade en burk plastidip.

Jag tänkte göra ett formgjutet överdrag till min mobiltelefon.

Det gick ut på att jag stoppade mobilen i en kondom och spännde åt riktigt ordentligt.

Tänkte sedan doppa telefonen i plastidip och få ett heltäckande plast/gummi överddrag.

Ta av överdraget och kondomen när det stelnat för att vränga den ut-o-in. Då skulle man lätt och snyggt kunna skära till hål på rätt ställen efter märken på insidan av plastidip överdraget.

Men, det stannade vid bara ett test då kondomer inte tål plastidip. Vill ju inte få plastidip direkt på telefonen....

Har inte kommit på nåt annat tillvägagångssätt ännu.Kanske kan det här inlägget inspirera någon till att kläcka några nya idéer.
 
Det finns kartsprej på biltema. Den blir som ett mjukt och töjbart lager gummi. Sprayburk. Kanske det fungerar. Men man vill ju inte gärna spraya direkt på knappar å så, som exeton sa. Kanske kondomer tål kartsprayen bättre.
 
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men är det någon som har provat plastidip eller nåt liknande för att få bättre grepp?

Avsaknaden av gummigrepp på 350D har faktiskt börjat störa mig litegrann, om jag ska vara ärlig.

Kanske går att klistra/tejpa fast gummibitar?
 
Det lär väl inte fästa så bra, då man ska använda det till att göra formar? Jag menar, det ska ju gå ta loss från modellen till formen.

Eller?
 
Godsmack skrev:
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men är det någon som har provat plastidip eller nåt liknande för att få bättre grepp?

Avsaknaden av gummigrepp på 350D har faktiskt börjat störa mig litegrann, om jag ska vara ärlig.

Kanske går att klistra/tejpa fast gummibitar?
Jag hade problem med greppet på en tidig Minolta ( DiMage 7i ) och testade ett antal lösningar utan framgång. Den i särklass bästa lösningen kom en granner, som är rörmokare, med. Det finns isoleringsmaterial som används för att isolera krångliga ställen i rörgator ( på raksträckorna används ju sk. rörskålar ).

Det är en mjuk skiva av skumgummi med en tät ytstruktur och en hialöst klibbig självhäftande baksida. Jag fick en bit, 3 mm tjockt, av honom och det fungerade UA, sånär som på att ytan så småningom försvann, men det gjorde bara greppet bättre, även om utseendet blev sämre. Kan jag leva med. Enda nackdelen jag ser, är att det är väldigt svårt att ta bort om man ångar sig, även om det går.

Kolla hos en VVS-nasare. Jag kollar med Nisse vad materialet heter och återkommer.
 
tannler skrev:
Jag hade problem med greppet på en tidig Minolta ( DiMage 7i ) och testade ett antal lösningar utan framgång. Den i särklass bästa lösningen kom en granner, som är rörmokare, med. Det finns isoleringsmaterial som används för att isolera krångliga ställen i rörgator ( på raksträckorna används ju sk. rörskålar ).

Det är en mjuk skiva av skumgummi med en tät ytstruktur och en hialöst klibbig självhäftande baksida. Jag fick en bit, 3 mm tjockt, av honom och det fungerade UA, sånär som på att ytan så småningom försvann, men det gjorde bara greppet bättre, även om utseendet blev sämre. Kan jag leva med. Enda nackdelen jag ser, är att det är väldigt svårt att ta bort om man ångar sig, även om det går.

Kolla hos en VVS-nasare. Jag kollar med Nisse vad materialet heter och återkommer.

Det lät intressant..:) men 3mm, blir inte det lite väl tjockt? Kanske finns i olika tjocklekar iofs.
 
Jag hade både rätt och fel.

2 mm Armaflex-tape, används av kylmontörer för att låsa skarvar på "kalla sidans" isolering och de VVS som monterar värmepumpar. Finns på rulle, 40 mm bred.

Nej - det blir inte thockht och khlumphigt. :D
 
Risken är att den är "sk-tdyr". Är den det så återkom, så ska jag se om jag kan "organisera" en halv meter. Den kommer ju som matt-tejp, med backingpapper, vill jag minnas, så den borde gå att posta.
 
Har inte fått tag på någon Armaflextape, men då har jag ju iofs inte letat så fruktansvärt mycket heller.

Menmen, idag åkte jag till min pappas byggförråd och där hittade jag en tape som han kallade tätningsband eller nåt liknande. Tydligen använder man det när man lägger klinker eller sätter kakel i badrum osv.

Jag tog hem en bit och klippte till lite bitar och satte på kameran. Blev kanonbra tycker jag. :) Den lite tygaktiga ytan är riktigt skön och den ger bra grepp.

Har lagt upp några bilder så att ni kan få se resultatet. Inte så jättesnyggt, men bekvämt!

http://www.home.no/pharcyde/mod.html
 
Ser helt OK ut för det priset. Enda jag har att invända mot Din lösning, är att det blev grått. Armaflex är mycket mörkare och med en slät yta. Räfflingen på Din tejp verkar vettig - men grått? Näh! ;-)
 
tannler skrev:
Ser helt OK ut för det priset. Enda jag har att invända mot Din lösning, är att det blev grått. Armaflex är mycket mörkare och med en slät yta. Räfflingen på Din tejp verkar vettig - men grått? Näh! ;-)

Ja, det är inte mycket som är bättre än gratis. :)

Äääääsch, du ska inte vara så utseendefixerad! ;) Det syns ju inte när man håller i kameran.. nästan iaf.
 
Jo. Kosta gratis, sitta fino. Utseendet kan ju gå i andra hand, huvudsaken är att det fungerar. Jag funderade ett tag på att satsa på Canon 350D, men den är för liten för mina pianisthänder och det hade ingen tejp i världen kunnat ändra på. KM D7D passar mina labbat bättre och har ett bra grepp redan från start.
 
Nä - jag vågar i alla fall inte. Jag tar inte risken att det kryper in på fel ställe, ex.vis i kortläsar- eller USB-kontakten. Det experimentet avstår jag till någon mer våghalsig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.