Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plastficka för kontaktkarta?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Snälla, det måste väl finnas plastfickor att stoppa kontaktkartor i! Jag vill gärna ha dem framför respektive negativficka i en vanlig negativpärm. Vanliga A4-fickor är ju för korta för en negativpärm. Mycket glad ifall någon vill tipsa ifall det finns och var man kan köpa. Har letat på Tremasystem men hittar knappt nån information alls av värde.
 
Vilket format har kontaktkartorna, vilket format har filmerna och var använder du för negativpärm?

Flera företag som tillverkar negativfickor har även plastfickor för kopior/fotopapper i olika format. Printfile har dessutom fickor som tar både filmstripparna och kontaktkartan. Finns för både hängmapp och pärm. Värt att tänka på är att hålslagningen är enligt amerikansk modell. Printfile såldes åtminstone tidigare av Kameradoktorn i Stockholm.

Kolla: www.printfile.com och www.kameradoktorn.se
 
Det är 35mm negativremsor klippta i längder med sex rutor. Pärmen är en helt "vanlig" negativpärm köpt på Kodak Image Center. Den har fyra hål fördelade på jämnt avstånd. Se länk . Kontaktkartan är av samma storlek, alltså något bredare än en stående A4.

Sedan skulle det ju vara trevligt att hitta register till negativpärmen. Vanliga register till A4-pärmar räcker ju inte till på bredden.

Var handlar man detta enklast? Känns som det skulle vara väldigt vanliga artiklar men jag har ej sett dem i vanliga butiker eller på Scandinavianphoto t. ex.

/Vilsen i konsumentdjungeln
 
Johan A skrev:
Värt att tänka på är att hålslagningen är enligt amerikansk modell.

Kan passa på att nämna att Printfile troligen, det är inte hugget i sten ännu, kommer att börja leverera dessa fickor med 4 hål (Eurostandard) ganska snart. Jag har kämpat för det i ett halvår ungefär.
De fleste fickor i deras sortiment specialhålas nämligen redan för oss (4 hål alltså).

Fickan som i så fall kommer rymmer 7 remsor x 6 rutor + kontaktkarta. (motsvarar 35-BXW för den som vet vad det innebär).
 
Okej!

Hittade även en variant från Tremasystem .

Det är en klar plastficka som precis rymmer en kontaktkarta på 24x31cm. (Det är en kontaktkarta med sju remsor 35mm film klippt i längder om sex stycken rutor).

Det är dock för hängmapp men vill man absolut sätta i pärm så finns ju hålslaget nära till hands!

Rekommenderas.

Tremas hemsida är inte den mest moderna men ring eller skriv så skickar de broschyr samt eventuella prover. Mycket trevligt bemötande tyckte jag .

/DF
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.