Annons

Planerar kameraköp från Ebay...

Produkter
(logga in för att koppla)
jag skulle i alla fall inte rekommendera köp av detta paket
tamron objektiven är vad jag förstår utgågna modeller som inte är speciellt bra och du får ingen garanti i sverige köp hellre i sverige i stället
 
Hej alla glada!

Har länge varit intresserad av foto, men först nu börjar jag på allvar inrikta mig på kameraköp...

Fastnat för Canon EOS 500D eller T1i Rebel som den amerikanska modellen heter.

Hittade en deal på Ebay som käns väldigt prisvärt.. även om moms och tull kommer till.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=140327148215

Är det något att satsa på?

//
Oskar

Paketet kostar 1200 dollar vilket blir närmare 10000 kronor med frakt. Och då löper du stor risk att åka på moms när paketet tas in i Sverige - då är du uppe i 12500 kronor vilket inte alls är speciellt billigt.

Visst ser det ut att vara med mycket i paketet, men en 28-80-zoom är ett utomordentligt tråkigt objektiv på en så kallad crop-kamera (vilket 500D är) och lär inte på något sätt vara bättre än Canons eget 18-55 som 500D oftast säljs med här i Sverige. En 75-300 kan du hitta billigt här, samma sak med en Canon 50/1.8 mm (som för övrigt är ett bra objektiv att ha) och gamla tredjeparts 500mm spegeltelen brukar ofta vara plågsamt dåliga och kan hittas för struntsummor på Ebay. Notera att det objektivet troligen inte ens har autofokus. Vidvinkelkonvertern och telekonvertrarna ... Glöm dem, de lär inte göra någon glad :) Minneskorten de skickar med är rymliga vilket är bra, men av allra billigaste och långsammaste sort, ett sådant 16 GB-kort går att köpa här i Sverige för runt 500 kr. Blixten de skickar med ger ingen som helst automatik med kameran ... Kort sagt, det mesta av tillbehören är billigt skräp de försöker lura på folk.

I och med att kameran är köpt i USA är det där garantin gäller vilket innebär att den måste skickas tillbaka till USA ifall du vill få något fixat på garantin. Canon (liksom andra märken) har garantier som gäller inom regioner: till exempel EU, USA och Asien. Garantier för kameror gäller bara inom den region där de är köpta. (Objektiv däremot har i allmänhet världsgaranti.)

Canon 500D är en utmärkt kamera, men det mesta i övrigt som följer med i det där paketet är billigt skräp du ändå kommer att slänga rätt snart. Du kan hitta en 500D med Canons eget 18-55 IS för runt 9500 kronor här i Sverige. Pratar du snällt med en handlare kan de säkert lägga med tillbehör som minneskort, filter och en väska av bra kvalitet för ganska lite extra pengar. Och då har du en kamera där garantin gäller i Sverige.
 
Upskattar era svar väldigt mycket!! Det var precis det jag ville veta. Tur att ni finns som kan lite mer.

Paketet såg bra ut tyckte jag.. jag får erkänna att jag lätt skulle gå på den lätta!

Jag skall följa rådet om att köpa i sverige..Det är trots allt inte saker som är gratis.

Tack för hjälpen!

//
Oskar
 
det är inga större problem att handla bra grejor på Ebay om man vet vad man gör, med det här paketet innehöll en hel del sopor som sagt.
Jag håller med Grevture.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.