Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Planerar att köpan en D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikssonrk

Medlem
Sitter och planerar att inskaffa mig en D70.
Men är helt nybörjare när det gäller obejktiv eller kringutrustning som nästan är ett måste.
Kameror jag tidigare använt är Minolta Dimage 7i och har en Minolta Dimage g500 nu.

Känner dock att G500:an inte riktigt räcker för mig längre.

Men iallafall så har valet landat på en Nikon D70.
Vad har ni för tips till en nybörjare när det gäller objektiv?

Det paket jag har tittat på får man med ett AF 28-80/3,3-5,6 G-optik objektiv. Det säger mig inte specielt mycket förutom att 28-80 är bränvidden.

Ett objektiv som jag tittat på är Sigma 28-300 / 3,5-6,3 Macro (Till Nikon AF-D). Men vet som sagt inte tillräkligt för att förstå vad det betyder.

Som sagt. Huset blir ett Nikon D70. Sedan exakt vad det blir för kringutrustning till vet jag inte än. Kom med förslag. Det jag tänkt att skaffa till huset är stativ, blixt, ett objektiv, minneskort och väska till det.

Vad jag tänker fotografera är allt möjligt. Dvs från macro till landskaps-bilder. Även bilder som fotograferas på natten.

Tack för hjälpen i förhand.

MVH

Kenneth
 
Kanske inget man blir populär av här i nikonforumet, men canon presenterar sina nya modeller om två veckor. Kan kanske vara värt att vänta iom att du inte verkar ha någon nikonutrustning sen tidigare...
 
Vill bara säga bra val..D70 är en toppenkamera jag tror du kommer bli mycket nöjd med! vad gäller optik så beror det ju på hur mycket pengar du vill lägga..och vad du ska fota har du ingen optik sedan innan så tycker jag att Nikkor 18-70 "kit"optiken är ett bra val som allroundoptik till den kameran i alla fall..

Mvh Christian
 
Till Mårten Persson:
Anledningen till varför jag valt D70 är för att 2 arbetskamerater till mig har den och jag har fått hålla i den. Testa att ta bilder med den. Det jag
kännt hittils så är jag nöjd med den kameran.
Sedan har recensionerna man läst om kameran inte
fått mitt tycke för kameran att minska heller.
Har planerat att köpa den om 2-3 veckor så jag
lär nog också se vad Canon hittar på.;)

Till Christian Berg:
Jo jag tycker det med. Dessutom känns den rätt bra
för jag ser mig själv som en nybörjare även om jag
har lekt rätt mycket med manuella inställningar på
både Dimage 7i och G500. Jag vill ha ett 28-300 mm objektiv till kameran. Det är då mest för att
kunna zooma in på detaljer jag vill fotografera ibland men kanske inte kan komma tillräkligt nära.
 
Brännvidd igen...

Jag rekommenderar Nikons 18-70mm objektiv. Inte för att jag har jämfört, utan just för att det går till 18mm.

Och så mitt vanliga tjat om riktiga brännvidder:

Tänk på att brännvidderna till systemkameraobjektiv är de _riktiga_ brännvidderna, inte "motsvarande..." eller vad nu reklamen skriver.

f = 28mm ger en bra vidvinkel om sensorn (bildrutan) är 24x36 mm

f = 18mm ger dig ungefär samma bildutsnitt med en D70 som har 16x24 mm stor bildsensor.

f = 5.5mm ger dig ungefär samma bildutsnitt med en Minolta G500, som har en 5x7 mm stor bildsensor.
 
Okey. Litar på er och går till 18-70 mm.

Har räknat med att lägga ungefär 23000 SKR på detta.

Då vill jag ha med

* Ett objektiv (28-30mm <- Helst) till
* Blixt (Gärna en sådan blixt man kan vrida upp emot taket)
* Stativ (med 3 ben)
* Väska
* Minneskort, 2 gb microdrive (Bestämt mig)


Sedan när det kommer till filter och mellanringar. Kommer jag behöva det?
 
chisel skrev:
Kanske inget man blir populär av här i nikonforumet, men canon presenterar sina nya modeller om två veckor. Kan kanske vara värt att vänta iom att du inte verkar ha någon nikonutrustning sen tidigare...

Om du syftar på PMA-mässan, så är det väl fler företag än Canon som tänker delta -- och kanske också presentera nya modeller. Eller vet du något ingen annan vet?
 
Zerax skrev:
* Ett objektiv (28-30mm <- Helst) till
* Blixt (Gärna en sådan blixt man kan vrida upp emot taket)
* Stativ (med 3 ben)
* Väska
* Minneskort, 2 gb microdrive (Bestämt mig)


Sedan när det kommer till filter och mellanringar. Kommer jag behöva det?

Förlåt frågan, men är du säker på att du vill ha allt det här? Det blir ju dyrt. Vill du ha det så köp, men annars kan man ju köpa tillbehör efter hand som man känner behoven.

Men visst, en bra blixt och stativ är guld värt...

Ett billigt UV-filter som tar småsmällar och fläckar, i stället för att kladda ner objektivets frontlins, kan vara bra. Är man extremt petig med den optiska kvaliteten någon gång kan man ju plocka av UV-filtret då. Polarisationsfilter kan också vara roligt.
 
Zerax skrev:
Jag vill ha ett 28-300 mm objektiv till kameran. Det är då mest för att
kunna zooma in på detaljer jag vill fotografera ibland men kanske inte kan komma tillräkligt nära.


Kanske Tamron AF Di 28-300 3,5-6,3 kan vara något.. pris runt 3900:-

Mvh Christian
 
Zerax skrev:
Okey. Litar på er och går till 18-70 mm.

Har räknat med att lägga ungefär 23000 SKR på detta.

Då vill jag ha med

* Ett objektiv (28-30mm <- Helst) till
* Blixt (Gärna en sådan blixt man kan vrida upp emot taket)
* Stativ (med 3 ben)
* Väska
* Minneskort, 2 gb microdrive (Bestämt mig)


Sedan när det kommer till filter och mellanringar. Kommer jag behöva det?

Köp hellre ett Compact flash minneskort. Microdrive är för långsamma för att du ska kunna utnyttja sekvenstagning samt att dom förbrukar batteriet snabbare. Dessutom är dom lite lika driftsäkra som minneskort.

Det jag skulle vilja rekomendera är

D70 med 18-70mm ca 11 000kr
Zoomobjektiv Sigma 70-300 APO ca 2100kr
Nikkor 50 1.8D ca 1300kr
väska ca 600kr
Blixt SB-800 ca 3400kr
Stativ ca 1000kr
Extra batteri ca 180kr
Batterier till blixten ca 300kr inkl laddare.

Sedan lägger du ca 1500kr på UV filter till alla objektiv och kanske ett polfilter om du ska fota vid vatten eller andra reflekterande ytor.

Totalt: 21 380kr (köper du allt på en gång kan du nog pruta lite, kanske ner till 20 000kr).

Men vänta tills mässan är över och se vad som kommer fram där. En ersättning till Canons 300D är på gång och det är mest frågan om vad den kameran kan och vad den kostar som avgör vad du bör köpa för någonting.
Men om du bestämt dig för nikons system så är det ju bara att tuta och köra på D70.
 
Dajo skrev:
Köp hellre ett Compact flash minneskort. Microdrive är för långsamma för att du ska kunna utnyttja sekvenstagning samt att dom förbrukar batteriet snabbare. Dessutom är dom lite lika driftsäkra som minneskort.

Det jag skulle vilja rekomendera är

D70 med 18-70mm ca 11 000kr
Zoomobjektiv Sigma 70-300 APO ca 2100kr
Nikkor 50 1.8D ca 1300kr
väska ca 600kr
Blixt SB-800 ca 3400kr
Stativ ca 1000kr
Extra batteri ca 180kr
Batterier till blixten ca 300kr inkl laddare.

Sedan lägger du ca 1500kr på UV filter till alla objektiv och kanske ett polfilter om du ska fota vid vatten eller andra reflekterande ytor.

Håller med fullständigt om optiken och minneskortet..precis det "optikpaketet" har jag själv så man kan bara hålla med..jag kör med Sigmas Ef500DG super o tycker den kan vara ett bra alternativ till SB800..kostar ju ca 1400 mindre oxå..
 
mrberg skrev:
Håller med fullständigt om optiken och minneskortet..precis det "optikpaketet" har jag själv så man kan bara hålla med..jag kör med Sigmas Ef500DG super o tycker den kan vara ett bra alternativ till SB800..kostar ju ca 1400 mindre oxå..

Hade en sån sigmablixt och den var inte riktigt kompatibel med kameran och iTTL.
Har du inte haft problem med kraftigt överexponerade bilder?
Jag provade 2 olika blixtar på 2 olika kameror med samma resultat. Till sist fick jag den utbytt mot en SB-800 mot pengar emellan.

så ska man ha blixt till D70 så vill jag nog påstå att det än så länge är SB-600/SB-800 som gäller.
 
Till Bengt Johnsson:

Har bestämt mig för det. Stativ vill jag ha med
för att jag tänker ta fotton mitt i natten och blixten kan vara bra att ha med när man tar bilder på något som inte är möjligt att ta med långa lutartider. Ang. det med filter så var det precis min tanke. Får hellre kladd på ett filter än ett objektiv.

Till Daniel Jönsson:

Det ang minneskortet var inte så dumt att titta på. Tog en snabb titt på ett SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III (High-Speed) typ I. Låter det vettigt?
Inköptet kommer inte bli förren om 2-3 veckor så det är ett tag till ;)
Kommer nog att ta en del fotton ute vid havet eller vid vatten. Så då kan ju ett polfilter vara
att tänka på också. Annars låter det du förslog bra.
 
Dajo skrev:
D70 med 18-70mm ca 11 000kr
Zoomobjektiv Sigma 70-300 APO ca 2100kr
Nikkor 50 1.8D ca 1300kr
väska ca 600kr
Blixt SB-800 ca 3400kr
Stativ ca 1000kr
Extra batteri ca 180kr
Batterier till blixten ca 300kr inkl laddare.

Håller i stora drag med här. Normalt tror jag att SB-600 räcker till det mesta. Där kan man "banta" lite. Extra batteri är ju inte såjättenädvändigt, men bra att ha, såklart.
Jag skulle nog lagt lite mer pengar på stativet.

Sigmas 70-300 har ju ett fuskmakroläge för hyfsade närbilder, men den kan bli lite jobbig om det inte är väldigt ljust, med tanke på den långa brännvidden man måste ha i macroläget. Beroende på hur mycket arbetsavstånd man behöver skulle jag skaffat Tamrons 90mm makro eller Sigmas 50mm makro för makrobilder. Fast då går man väl kanske lite över budgeten.

Sen skulle jag ju vilja säga att man inte MÅSTE köpa allt på en gång heller. Visst har man koll på precis vad man behöver så... Men det kan ju även vara bra att känna sig för lite. Kanske man märker att man tycker att något område är lite viktigare och vill lägga lite mer pengar just där.
 
Dajo skrev:
Hade en sån sigmablixt och den var inte riktigt kompatibel med kameran och iTTL.
Har du inte haft problem med kraftigt överexponerade bilder?
Jag provade 2 olika blixtar på 2 olika kameror med samma resultat. Till sist fick jag den utbytt mot en SB-800 mot pengar emellan.

så ska man ha blixt till D70 så vill jag nog påstå att det än så länge är SB-600/SB-800 som gäller.


Känner mej ju inte riktigt hemma här i Nikonforumet,men det ska finnas en ny version av den Sigma-blixten som ska vara kompatibel med D70.Från Sigmas hemsida...

"New "EF500 DG Super NA i-TTL" model is compatible with Nikon D Series cameras and D70 camera."
 
Dajo skrev:
Köp hellre ett Compact flash minneskort. Microdrive är för långsamma för att du ska kunna utnyttja sekvenstagning samt att dom förbrukar batteriet snabbare. Dessutom är dom lite lika driftsäkra som minneskort.

Det jag skulle vilja rekomendera är

D70 med 18-70mm ca 11 000kr
Zoomobjektiv Sigma 70-300 APO ca 2100kr
Nikkor 50 1.8D ca 1300kr
väska ca 600kr
Blixt SB-800 ca 3400kr
Stativ ca 1000kr
Extra batteri ca 180kr
Batterier till blixten ca 300kr inkl laddare.

Sedan lägger du ca 1500kr på UV filter till alla objektiv och kanske ett polfilter om du ska fota vid vatten eller andra reflekterande ytor.

Totalt: 21 380kr (köper du allt på en gång kan du nog pruta lite, kanske ner till 20 000kr).

Men vänta tills mässan är över och se vad som kommer fram där. En ersättning till Canons 300D är på gång och det är mest frågan om vad den kameran kan och vad den kostar som avgör vad du bör köpa för någonting.
Men om du bestämt dig för nikons system så är det ju bara att tuta och köra på D70.

Låter som ett stabilt paket tycker jag. Om man vill ha vidvinkel blir det lite lång kortaste brännvidd bara, om man räknar med 1,6X. Så jag kanske skulle köpa ett 18-70 istället! Måste dock betona att 50/1,8D som jag också har är ett underbart objektiv, så kan man köpa båda så är det ännu bättre.
 
Dajo skrev:
Hade en sån sigmablixt och den var inte riktigt kompatibel med kameran och iTTL.
Har du inte haft problem med kraftigt överexponerade bilder?
Jag provade 2 olika blixtar på 2 olika kameror med samma resultat. Till sist fick jag den utbytt mot en SB-800 mot pengar emellan.

så ska man ha blixt till D70 så vill jag nog påstå att det än så länge är SB-600/SB-800 som gäller.


Är du säker på att du hade sista versionen?
dom heter exakt likadant nämligen. har en kompis som hade exakt samma problem som du beskriver men fick sin utbytt till rätt version och är nöjd med den efter det.jag har inte haft min så länge så jag fick den nya direkt..däremot så vet jag att butiker har kvar av den gamla o påstår att den fungerar likadant vilket inte stämmer.
 
mrberg skrev:
Är du säker på att du hade sista versionen?
dom heter exakt likadant nämligen. har en kompis som hade exakt samma problem som du beskriver men fick sin utbytt till rätt version och är nöjd med den efter det.jag har inte haft min så länge så jag fick den nya direkt..däremot så vet jag att butiker har kvar av den gamla o påstår att den fungerar likadant vilket inte stämmer.

Det var en NA-iTTL tillverkad i oktober och köpt i December.
 
skumt..har inte använt den överdrivet mycket ännu men jag har inte sett dom problemen med min..inte med överexpo heller..ttl fungerar som den ska..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.