Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Placering av blixt i Kyrka!

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Detta är en fråga rörande placering av blixt i kyrka.

Kyrkor kan se på många sätt.

http://www.nykvarn.com/galleri/d/1086-2/Taxinge+kyrka_16_g.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Sankt_Johannes_kyrka,_Malmö,_interiör.jpg

Sankt Johannes kyrka verkar f.ö. vara en optimal kyrka, ljust, gott om plats bakom altaret etc, mao, här behövs ingen blixt alls.

"min" kyrka är mörk, mörk och åter mörk så där krävs ljusstartka objektiv jag kommer att köpa och tyvärr blixt med diffusor.

Frågan:

Var brukar NI placera er trådlösa blixt?
Var sitter PÅ blixten? bouncer, paraply, diffusor, inget?
Var riktar ni blixten?
Har ni EN eller TVÅ blixtar med er? dvs en på trådlösa och en på kameran.

Kan ni illustrera detta eller om ni känner till en webbplats, hänvisa gärna till den.

Bästa placeringen är normalt i väskan :)

Ifall du måste ha blixt, skulle jag välja att ha en kraftig som går upp i taket. med höga ISO och stor bländare behöver blixten då bara ge fyllnadsljus och orkar därmed med även vid höga tak. På så vis får du dels lite stämning och miljö runt brudparet (med en allt för stark blixt blir ju bakgrunden väldigt mörk), dels är det nog den typen av blixt som stör minst.

Antar att det är en vigsel du skall plåta och då brukar folk stå stilla, så slutartider ned till en halv sekund är ofta användbara (förutsatt att du har kameran på stativ förstås). En fyllnadsblixt enligt ovan hjälper dessutom till att frysa rörelser en aning.

Kanske är det nödvändigt, men jag skulle tycka att det stör stämningen något otroligt om man drar av en massa blixtar under ceremonin. Har du kollat att det ens är tillåtet?

EDIT: Du skriver inget om bröllop förresten, kanske är det interiörfoto (?)

Senast redigerad av en moderator:
Ofta brukar fotografering överhuvudtaget inte vara tillåtet under vigselcermonin förutom av den fotograf som brudparet utsett. Prästen eller någon värd brukar informera församlingen om detta strax innan brudparet kommer in. När sedan cermonin är över och brudparet vänder sig om mot församlingen, då är det tillåtet för alla att fotografera med och utan blixt.

Om du är den av budparet utsedda fotografen som skall fotografera under cermonin så behöver du stativ och ljusstarka objektiv, men inte blixt. Gå till kyrkan någon dag i förväg och kolla upp hur starkt ljus det är och vilka kameravinklar du vill använda.

Du måste fotografera så omärkt som möjligt och kanske skall placera ut ett par kamerahus på stativ i förväg så du inte springer omkring och flyttar stativ. Ambitionen måste vara att fotografera utan att brudparet märker det.

/ Roine W

Ok, skjuta mot tak men takhöjden i bl.a. "min" kyrka är ca: 30 meter, dessutom är det svart tjärtak liknande stuk så blixt där är svårt.
Dock har jag fotat med blixt och omnibounce , det blev "ok"

Alt är nog att i denna kyrka skaffa ett fast objektiv t.ex. EF 50/1,2L USM
Men då kommer begränsningarna i att kunna stå lite obemärkt.

I "min" andra kyrka som är litet och lågt i tak och där det rymmer kanske 60-80 gäster bara är det ypperligt med blixt för att ljusa upp området snyggt.

Då är frågan eftersom jag bara har en blixt ännu i min "kameraväska" så måste den placeringen vara klockren.

Jag har också en minibouncer att sätta på blixten.

Jag har nog lite för få prylar men jag köper grejor hela tiden så till sommaren har jag definitivt ett fast 1.2, 50 mm

Ofta brukar fotografering överhuvudtaget inte vara tillåtet under vigselcermonin förutom av den fotograf som brudparet utsett.

Om du är den av budparet utsedda fotografen som skall fotografera under cermonin så behöver du stativ och ljusstarka objektiv, men inte blixt. Gå till kyrkan någon dag i förväg och kolla upp hur starkt ljus det är och vilka kameravinklar du vill använda.

Du måste fotografera så omärkt som möjligt och kanske skall placera ut ett par kamerahus på stativ i förväg så du inte springer omkring och flyttar stativ. Ambitionen måste vara att fotografera utan att brudparet märker det.

/ Roine W

Jag vet inte, hos mig där har mina två båda bröllop varit med blixt och utan, där båda brudparen inte märkt av mig och båda prästerna sa också att dom inte märkte av mig, trots blixtavfyrningar.

Självfallet rekar jag innnan :)

Visst håller jag med men under mina förutsättningar så finns det inga alternativ, men ni är välkommna upp till Kiruna Kyrka och fota i detta helvetiska mörker så ser vi hur det går :)

Kanske är det nödvändigt, men jag skulle tycka att det stör stämningen något otroligt om man drar av en massa blixtar under ceremonin. Har du kollat att det ens är tillåtet?

EDIT: Du skriver inget om bröllop förresten, kanske är det interiörfoto (?)

Lite kanske, det är inget bröllop denna gång :)

Jag skall åka och testskjuta lite nu när jag har min härliga Pocket Wizard som klarar ETTL :)

Senast ändrad:
Bästa placeringen är normalt i väskan :)

Ifall du måste ha blixt, skulle jag välja att ha en kraftig som går upp i taket. med höga ISO och stor bländare behöver blixten då bara ge fyllnadsljus och orkar därmed med även vid höga tak. På så vis får du dels lite stämning och miljö runt brudparet (med en allt för stark blixt blir ju bakgrunden väldigt mörk), dels är det nog den typen av blixt som stör minst.

Antar att det är en vigsel du skall plåta och då brukar folk stå stilla, så slutartider ned till en halv sekund är ofta användbara (förutsatt att du har kameran på stativ förstås). En fyllnadsblixt enligt ovan hjälper dessutom till att frysa rörelser en aning.

Jag skall prova lite olika varianter imorgon då det sker en aktivitet på lördagen.

Till er alla så är jag bördig från videosidan så stillbildsfoto är något "nytt", dvs all utrustning...
Och jag som trodde att videofotografer hade tung utrustning!

Vad har NI som svarat i detta inlägg för utrustning?

Ett ex: http://hem.bredband.net/poker/wedding.jpg

Senast ändrad:
Jag har aldrig använt blixt i kyrkan
hos dom flästa präster är det rent av förbud att använda blixt i kyrkan
det tar fockus från brudparet säger dom

och det är inga av mina koleger som jag ungårs med ett 20 tal i stockholm som inte heller kör med blixt i kyrkan

i sånga kyrka på ekerö är det föbjudet att fotografera i kyrkan under stora delen av vigselen när jag och linda ( Lindisema ) var dår i februari i år runt 17,00 tid och dimmma det var mycket mörkt

Tips
bra kamera och bra objektiv

Mattz

Ett enbenstativ kanske, om du sen lutar det mot nåt kan du ta med ännu längre slutartider, fast inte för långa, brudparet kanske inte står helt still.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto