Annons

Placering av AF-punkter

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Hej!

Som jag förstår så matchar den diamantformat placering av de 9 AF-punkterna på Canons kameror varken det Gyllene snittet eller tredjedelsregeln.

Varför har Canon bestämt sig för just den här formen?

Jag använder mig för det mesta av centralpunkten sedan komponerar jag om bilden. Hur flitigt använder ni de diamantplacerade 9 AF-punkterna?

Skiljer sig placeringen av AF-punkterna i 40D/50D och 5D/5DMkII i storleksförhållandet?

Med vänlig hälsning

Alex
 
här ser du iaf hur de skiljer sig mellan 5DMII och 50D:

http://www.dpreview.com/previews/canoneos50d/page5.asp
http://www.dpreview.com/previews/canoneos5dmarkii/page6.asp

eftersom AF-punkterna verkar ligga på samma avstånd i båda kamerorna så hamnar de mer i mitten på bilden med 5DMII som har en större sensor. Lite konstigt att Canon inte har en större AF-sensor då också till FF. Eller nån som vet varför det är såhär?
Vad sägs om skalfördelar? Kan man ha samma AF-sensor i flera kameror blir serien större och därmed priset lägre. Och så behövar man bara underhålla en konstruktion vilket också spar en slant.
 
Kan ju vara bra, men enligt vad jag har läst i Canons "white papers" så går det helt enkelt inte. Av optiska skäl kan man inte konstruera den så kallade "second image forming optics" (vad nu det kan heta på svenska) som skapar bilden AF-sensorn arbetar med på ett sådant sätt att den får något tillräckligt noggrannt att arbeta med alltför långt från kamerans optiska axel. Därför får kameror med större sensorer relativt sett AF-punkterna närmare mitten på bilden.
 
Vad sägs om skalfördelar? Kan man ha samma AF-sensor i flera kameror blir serien större och därmed priset lägre. Och så behövar man bara underhålla en konstruktion vilket också spar en slant.
Det fattar såklart jag med att de sparar pengar på att göra det. Lite konstigt bara att en så viktig sak som AF ska vara "sämre" i en dyrare kamera än en billigare för att den ska dela på den med den billigare modellen (som säljer mer).
 
Kan ju vara bra, men enligt vad jag har läst i Canons "white papers" så går det helt enkelt inte. Av optiska skäl kan man inte konstruera den så kallade "second image forming optics" (vad nu det kan heta på svenska) som skapar bilden AF-sensorn arbetar med på ett sådant sätt att den får något tillräckligt noggrannt att arbeta med alltför långt från kamerans optiska axel. Därför får kameror med större sensorer relativt sett AF-punkterna närmare mitten på bilden.
Aha, det var intressant att höra!
 
Att välja mellan alla fokuspunkter kan ge bättre fokus då omkomponeringen inte blir lika stor. Men det behövs ett väldigt kort skärpedjup för fokusfelet ska bli märkbart.
http://www.mhohner.de/recompose.php

Citaten:
The lesson to be learned here is to always select the AF sensor closest to the main subject, even if this sensor has a weaker performance than the central sensor. Recomposing by a significant amount should be avoided as much as possible, for accurate focus and correct exposure.

Synd, med tanke på hur nära till centralpunkten sitter resterande 8 AF-punkter.
I en FF 5DMkII finns det ingen chans till att kunna komponera en bild med t. ex. ett öga i 2/3-dels punken utan att komponera om bilden.
Det blir nog inte dubbelt utan trippelt arbete för fotografen.
Det var därför jag undrade om hur hade Canon tänkt överhuvudtaget med den placeringsformen?
 
Senast ändrad:
Någonstans hävdades det att som tumregel kunde man ta att om man var mer än fem meter från motivet kunde man bortse från skärpeplanets lutning när man komponerar om.
 
Hej!

Som jag förstår så matchar den diamantformat placering av de 9 AF-punkterna på Canons kameror varken det Gyllene snittet eller tredjedelsregeln.

Om du tex ska panorera en fotbollsspelare som springer från vänster till höger, och vill ha luft framför spelaren, kan du ju välja den vänstra punkten och sikta med den. Exempelvis.
 
Av optiska skäl kan man inte konstruera den så kallade "second image forming optics" (vad nu det kan heta på svenska) som skapar bilden AF-sensorn arbetar med på ett sådant sätt att den får något tillräckligt noggrannt att arbeta med alltför långt från kamerans optiska axel.

Intressant. Någon som vet något mer om detta som kan förklara?
 
Jag letade lite, men i de dunklare gömmorna av minnet börjar det nu anas att det nog var något som Chuck Westfall förklarade i ett av sina "Tech tips". Bara att läsa allihop! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.