Annons

Plåta Puffins på Röst

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Röst verkar ju något lungnare och mer intressant om man inte bara vill fota hela dagarna(nu blir jag väl lynchad här på FS :))
Naturen verkar ju även vara finare på Röst, svårt val det här.

Mvh Hampus

feskarn skrev:
Ja, Röst verkar ju något lungnare och mer intressant om man inte bara vill fota hela dagarna(nu blir jag väl lynchad här på FS :))
Naturen verkar ju även vara finare på Röst, svårt val det här.

Mvh Hampus

Ja, ingen kan ju påstå att inte Røst är mer spektakulärt. Dessutom så har Røst ett bredare fågelliv mycket pga den intressantare (mer varierade) geografin.

Men visst är det säkert mkt vackert på båda lokalerna.

Jag ser inget av det som finns på Runde som inte finns på Röst.. men så kanske det är lite knepigare att ta sig runt på Røst eftersom det är så mycket små öar som lockar:)

Mvh Niclas,

feskarn skrev:
Visst är det så, kommer ihåg att 1,5 kg potatis kostade runt 30NOK

HEhe ja och en 0,5l cola för i runda slängar 50kr på uteplatser under säsongen huffhuff,,

Färjorna går inte så hektiskt fram och tillbaka mellan Röst och fastlandet heller. Det är ett sätt som Röst använder dels för att spara pengar men mycket pga att man inte vill ha för högt turistiskt tryck. Effektivt. De som har pengar och verkligen vill ut till Röst, de kommer sig dit medans de som inte har pengarna och tiden (alltså är mindre köpstarka) lämnar det tills vidare..
Den strategin kan ju diskuteras hit och dit iofs..

Mvh Niclas,

Ja det är framförallt ekonomin som är det stora problemet men förhoppningsvis finns det några bidrag jag kan söka eftersom det är till ett skolarbete.
Vad tror du om utrustningen jag nämnde tidigare?

Mvh Hampus

Ja, om det är fågel som är motivet så är helt klart 400 5,6 et mkt bra val, utan tvekan.

Det hade varit mitt val men visst finns det invändningar mot det valet.

När jag besökte Röst så träffade jag en kille med ett EF 400 5,6L och det visade vara det objektivet JAG sålde till honom ca 3 månader tidigare!! Hehe,, den kille fick fint glas för 8500 ,-:)hihi

Han trivdes med den, men han var också lite höjdrädd och avstod ifrån toppturerna.

MVH Niclas,

Ni som har varit på både Röst och Runde, kan ni jämföra de båda vad gäller lättillgänglighet(är det ett ord? :)). Är det lättare att komma åt fåglarna på Runde?

Mvh Hampus

Jag återupplivar denna tråd.

Ett beslut om resan kommer förhoppningsvis tas de närmaste veckorna och jag har kommit fram till att den enda veckan i sommar som jag har möjlighet att åka till Röst ligger i mitten av augusti. Så min fråga är om lunnefåglarna fortfarande är kvar då eller får jag inrikta mig på något annat?

Mvh Hampus

Jag är ingen expert på lunnefåglar, men jag har för mig att de sticker ut till havs i juli.

Fast augusti i år kanske är som juli förra året.

Ja aug ær nog lite væl sent skulle jag gissa.

De føder upp ungarna i rættså høgt tempo de varmaste månaderna juni och juli..

Jag tycker inte heller att det ær så trevligt att trænga sig på nær ungarna kryper ut ur urorna før førsta gången.

Men chansen finns ju att komma øver andra fåglar som ung/gammal havsørn etc.

Men visst ær det så att våren och førsommaren ær den generella fågelfototiden.

Stradskatorna anlænder før fullt Lofoten och Vesterålen nu, stiligt att vi hær uppe (i alla fall nææææstan) konkurrerar med sødra Sverige med antalet flyttande fåglar;)

MVH Niclas,

Ajdå, det var ju inte så roligt att höra, men jag tackar för era svar. Det där med havsörn låter ju inte fy skam det heller även om lunnefåglarna är det jag framför allt skulle vilja se.

Mvh Hampus

feskarn skrev:
Ajdå, det var ju inte så roligt att höra, men jag tackar för era svar. Det där med havsörn låter ju inte fy skam det heller även om lunnefåglarna är det jag framför allt skulle vilja se.

Mvh Hampus

Ja Havsørn ær inte alls helt fel, men samtidigt så ær det inte det lættaste att få læge på.

Lundeungarna væxer fort och ligger nog på havet under Aug, skulle jag tro.

Dessutom så anser i alla fall jag att ræset och alla andra færger har avtagit lite væl mycket under aug.
Ser lætt utbrænt och blasst ut.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar