Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta på offentlig plats i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

storbjork

Medlem
Hej alla!

Är det någon som känner till regelverket kring att fotografera på allmänna platser, typ gatufoto, i USA? Gäller samma regler som i Sverige som säger att det är ok att fotografera människor så länge bilderna inte används kommersiellt? Gäller samma regler i hela USA eller är dessa beroende på delstat?

Jag åker till San Francisco, New York och Boston och skulle gärna släpa med mig en massa dokumentära och gatubilder hem.

Någon som vet eller har goda/dåliga erfarenheter kring detta?

Jessica,
undrande
 
Hej alla!

Är det någon som känner till regelverket kring att fotografera på allmänna platser, typ gatufoto, i USA? Gäller samma regler som i Sverige som säger att det är ok att fotografera människor så länge bilderna inte används kommersiellt? Gäller samma regler i hela USA eller är dessa beroende på delstat?

Jag åker till San Francisco, New York och Boston och skulle gärna släpa med mig en massa dokumentära och gatubilder hem.

Någon som vet eller har goda/dåliga erfarenheter kring detta?

Jessica,
undrande

vet inte om denna länk förtydligar, en bit in i texten har du USA

http://en.wikipedia.org/wiki/Photography_and_the_law

Också intresserad av svar på denna fråga då jag sticker till NewYork på våren 2011
 
Som jag förstått det ska det vara ungefär samma regler som här, men man gör nog gott i att respektera ev. påtryckningar från lagens väktare, korrekta eller ej. Jag var i NY en vecka i
augusti och tog många bilder både med systemkamera och kompakt, ingen brydde sig.

Det rörde sig förvisso sällan om bilder rakt på enskilda personer eller poliser.

Inte mycket till råd men det pushar upp din tråd :)
 
Jag blev vid ett tillfälle utfrågad om mina förehavanden av tre poliser, när jag fotograferade ett föremål på allmän plats i USA. Men det visade sig att det som väckt någons misstankar, och därmed inkallandet av polisen, var det faktum att jag parkerade bilen där jag tyckte den stod ur vägen, och sedan promenerade kanske 200 meter till motivet. Det var inte fotograferandet, utan en sådan promenad, istället för att köra bil ända fram, som amerikanerna befann vara suspekt...
 
Jag frågade alltid först, (framför allt poliser) upplevde inga problem, jag använde då en G10, lätt och smidig.

/Stefan-H
 
Att fotografera i USA är oftast rätt okomplicerat. Det enda som de har noja kring är stativ. Räkna inte med att kunna använda stativ om du ska upp på något av de högre husen på Manhattan t ex. Annars är det kul att fota i USA.
 
jag har varit rätt många gånger i New york o att fota inget större problem däremot använder du stativ då får du problem på följande platser.
frihetsguddinnan'
utanför rockefeller center
vid foten vid brooklyn bridge
Grand central station
På dessa platser har jag blivit tillsagd o hotad med polis av vakter. Gör du inte som dom säger tillkallas polis
(jag vet av egen erfarenhet) Kommer dom så kommer det kosta dig tid o pengar.
Förut så kunde man få tillstånd till stativ uppe i empire state building man ansökte om det på bottenvåningen. För att slippa strul så använder jag ett litet stabilt leica bordstativ uppe i skyskraperna men ibland kan dom även vara griniga mot det med så skylta inte med det lägg något bredvid så det ser ut som att du bara håller kameran i handen.
New york härlig stad men vakterna dom är ett kapitel för sig.
 
däremot i miami, florida och key west så har det aldrig varit något strul med att jag använder stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.