Annons

Plåta min hund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Hur gör jag för att få min hund i fokus när han springer omkring? Vill ha några bilder där man har honom flygande i luften i ett språng, med andra ord är det snabba slutartider som gäller, men hur lyckas jag fokusera på honom?

Du får följa hunden när den springer och använda kontinuerlig fokus på kameran. Autofokus är ett måste om du inte står så pass långt bort så den ligger i hyperfokalavståndet.

Sen gäller det att ha lite tur när du tar bilden så hunden har den "positionen" du letar efter.

Hund i fokus

Om du får hunden att hoppa på ett bestämt ställe är det bästa att ställa fokus manuellt före hunden skall hoppa. Lämpligast någon decimeter närmare än där hunden skall hoppa sen bör du ha en ganska liten bländare för skärpedjupet (om ljuset tillåter). Det är ju bara att låta motorn gå nu när det är digitalt.
Jag använder oftast mitt Nikor 70-200 2,8 när jag plåtar hundar (mitt stora intresse). Tidigare hade jag Sigmas 70-200 2,8 men det gåt inte att jämfara fokuseringshastigheten mellan dessa. Jag hade en D70 tidigare men har bytat till D200, skilnaden vad det gäller fokushastigheten är större mellan objektiven än kamerahusen. Däremot är D200an mer exakt i fokuseringen.
Lycka till !!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar