Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Plåta manuellt efter kamerans mätare??
- Trådstartare RG
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
jo
gsol
Avslutat medlemskap
Jag kör så, tycker om flödet bättre + att jag stör mig på att kameran ska hålla på och mäta och ändra sig hela tiden, då vill jag hellre bestämma själv när ändringarna ska ske. Undantaget är väl när det är väldigt ljust, då blir det lättare att köra på A eftersom slutartiderna ändå inte riskerar att bli för långa. För mig går det i alla fall allt som oftast snabbare att använda M istället för ex.vis A eller S, men det beror nog också på vilken kamera man har. I D80:n som jag tycker är helt underbar att manövrera behöver jag aldrig ta ögat från sökaren när jag ändrar inställningar. Har man däremot en D40 eller annan kamera där man måste in i menyerna och pilla för att ändra ISO skulle jag kör med mer automatik.
dJb
Aktiv medlem
Det kan vara bra när man t ex fotograferar konserter där man vet hur man ska exponera huvudobjektet. Annars är det risk att kamerans ljusmätare hoppar upp och ner beroende på hur man riktar kameran eftersom den påverkas av bakgrundsljuset, som ju också kan ändras.
När jag fotade konserten på den här bilden var bakgrundsljuset mycket ljusare än det som reflekterade på Mariam Wallentin och jag märkte att många bilder blev underexponerade så då bytte jag till manuellt och mätte på henne och fick betydligt jämnare exponeringar resten av bildserien.
När jag fotade konserten på den här bilden var bakgrundsljuset mycket ljusare än det som reflekterade på Mariam Wallentin och jag märkte att många bilder blev underexponerade så då bytte jag till manuellt och mätte på henne och fick betydligt jämnare exponeringar resten av bildserien.
Bilagor
The Tor
Aktiv medlem
Jag fotar på detta sätt. Slutaren på en ratt och bländaren på en ratt. Kan inte bli enklare.Robin Gyllander skrev:
En del jag känner kör med metoden manuellt och kör efter pilen som visar om de exponerar rätt. Är det inte lika bra då att köra av eller tv/ a eller s.
Skulle jag köra på AV eller TV skulle jag ju behöva ha slutaren/bländaren på en ratt och exponeringskompensation på den andra ratten. Det känns mer ologiskt för mig.