Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta konsert med 50mm 1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

RaggeNo1

Aktiv medlem
Tjenare!
Har bokningar med två stora band snart och så satt jag och funderade.... hur hade det blivit om man fotat spelningarna enbart med 50mm 1.8. Är där någon som provat det här?

Hade varit coolt att se. Har ju mitt Tamron 18-200 3.5 också, men det är ju inte riktigt så ljusstark som man hade velat ha. Men det funkar ju klart.
 
Det beror lite på hur stora scenerna är men det ska funka fint på normalstora scener, blir lite mer fotarbete bara.
 
Jo, det har du klart rätt i.

Tror jag ska försöka ge det en chans faktiskt.

Gör så, funkar fint faktiskt. Provade med detta i somras på festivalkonsert med gott resultat. Dessvärre har jag inga bilder uppladdade därifrån. Nackdelen är att det går inte få med hela bandet på samma bild om man nu vill det. 50mm är trots allt ganska långt på crop-hus då man står längst fram.
 
Hej

Jag hade bl.a. ett 50/1,8 på metaltown i göteborg för tre år sen... ihop med 1D mark III, tyvärr var det inte så lätt att sätta fokus så bra med de objektivet, så de åkte snabbt ner i väskan igen, fast de beror ju dock på vilket slagt ljus de är på scenen... å man kan ju köra manuell fokus om de skulle va tokmörkt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.