Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta djurrättsaktivister?

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Har surfat runt på olika djurrättsaktivistsidor och på jaktrelaterade sidor.
Anledningen var ett bråk som uppstod mellan jägare och aktivister som slutade med handgemäng.
Så långt ska det självklart inte gå.
Jägareförbundet föreslår att man ska fotografera aktivisterna om konflikt uppstår.
Har läst å läst å läst i PUL men vad jag förstår är det inte förbjudet att fotografera folk utan deras samtycke?
Där uppmanades även att försöka plåta deras registreringsskyltar.
Det är bara själva publicerandet av bilder som faller under PUL, eller...?
Och, isf, är det likvärdigt med "publicering" att ge bilderna till polismyndigheten?
Är det någon här som är insatt i just denna, juridiska frågeställningen?

Om inte jag har fattat helt fel så gäller det även att lagra det digitlt, med andra ord använder du en digitalkamera så är det olagligt medans en analog kamera är OK.

Det är enbart publiceringen på internet som är förbjudet enligt PUL. Man får fotografera människor hur mycket man vill sålänge man befinner sig på en plats där det är tillåtet att fotografera. (Kan tänka mig att Daniel har rätt i teorin men i praktiken lär du inte bli fälld för att du har dem på datorn så länge de inte görs tillgängliga för allmänheten.)

Däremot vänder jag mig mot de avsikter du har.

Att fotografera sina meningsmotståndare i avsikt att registrera dem är metoder som nynazistiska och fascistiska grupper använder sig av.

Detta är en av anledningarna till att väldigt många är maskerade vid antinazistiska demonstrationer.

Fotar själv väldigt mycket demonstrationer och har därmed fått kontakt med människor på politikens kanter. Börjar ni fotografera dem så kommer de garanterat att börja maskera sig och jag antar att ni som jägare kommer att uppfatta det som väldigt hotfullt även om meningen inte är den från demonstranterna utan enbart att skydda sin egen integritet, det är ju trots allt fullt lagligt att demonstrera i det här landet (som tur är).

Tja...

>>Erik

Det är ju tydligen ganska vanligt att aktivister plåtar både jägare och fordon/regnummer...
Tror inte att jag kommer att känna mig, varken som facist el. som nazist om jag fotograferar!:)
Men tack för ditt svar!

Tillägg:
Det är visserligen lagligt att demonstrera men, dels krävs det tillstånd och att hindra el. störa en jakt är faktiskt olagligt.

>>Daniel
Är du säker på det?
Var kan man läsa det?

Senast ändrad:
Jag är inte hundra på att det är så men om det är så så gäller det ju i teorin och är något som kan vara svårt att bevisa, man får ju inte kolla någons dator hur som hellst. Men om man börjar hålla på att använda kamror som vapen i sådanna här sammanhang så kommer det nog till att bli ändring och då får vi ytterliggare ett förbud i detta förbudsamhälle.

Och som tidigare skrivits kan det leda till att demonstranterna börjar maskera sig och det drar alltid till sig rötägg som bara vill slåss. Och tyvärr så är det vi som skattebetalare som får lida för det så tänk en extra gång innan ni börjar leka James Bond.

Re: Tja...

JJ. skrev:
>>Erik

Det är ju tydligen ganska vanligt att aktivister plåtar både jägare och fordon/regnummer...
Tror inte att jag kommer att känna mig, varken som facist el. som nazist om jag fotograferar!:)
Men tack för ditt svar!

Är inte åsiktsregistrering förbjudet i sverige? Handlade inte hela IB affären om just det?
Hur som helst är det extremt kontroversiellt.

Om jägarna börjar försöka samla ihop ett register på mäniskor som protesterar mot eran verksamhet så kommer det uppfattas som extremt provocerande.

Två fel gör inte ett rätt.

MVH
Olav

xdork skrev:
...
Däremot vänder jag mig mot de avsikter du har.

Att fotografera sina meningsmotståndare i avsikt att registrera dem är metoder som nynazistiska och fascistiska grupper använder sig av.
...

Noterade att du hade bilder från kraveller och tyckte att man på en av bilderna rätt tydligt kunde se anletsdragen hos en av poliserna. Jag säger dock inte något om vilka avsikter du hade med fotograferingen ;-).

Besvarar alla i samma inlägg

Åsiktsregistrering är högst olagligt(även om SÄPO fortfarande gör det), därmed kan fotografier på djurrättsaktivister bli olagliga, om man tex lägger dem i en mappa "djurrättsaktivister", oavsett om denna mapp är ofentlige eller ej.

I tidigare trådar, kan man läsa följande,
"Det är tillåtet att fotografera vart man vill och vem man vill(med undantag av skyddsobjekt, eller där det uttryckligen står fotoförbud)"

Däremot finns det ganska skarpa lagar som styr publicering av dokument(tex på Internet). Givetvis får bilder användas som bevis vid misstanke om brott(därav maskeringen vid vissa demostrationer)

// Anders

JJ. skrev:
Jägareförbundet föreslår att man ska fotografera aktivisterna om konflikt uppstår.

Det absolut viktigaste i Jägarförbundets förslag, då är det nämligen dokumentation av eventuella brott, givetvis har motparten precis samma rättigheter(och skyldigheter vid arkivering)

// Anders

aceeo skrev:

I tidigare trådar, kan man läsa följande,
"Det är tillåtet att fotografera vart man vill och vem man vill(med undantag av skyddsobjekt, eller där det uttryckligen står fotoförbud)"
Det finns andra undantag också. Befinner du dig på privat område och blir upplyst om att du inte får fotografera därifrån så är du skyldig att lyda detta också.

Tro mig, den seriösa delen (de 99,8% som inte gör så mycket väsen av sig) av djurrättsrörelsen håller inte på med den här typen av idioti. Nåt register finns inte och kommer aldrig att finnas... Varför inte testa din verbala förmåga? De är knappast där för att slåss...

Jag tycker inte en älgjägare väl ute i skogen skall behöva argumentera med någon för att bedriva viltvård och jägaren är sannolikt inte heller ute efter slagsmål eller att fota aktivister.

JJ. skrev:
Har läst å läst å läst i PUL men vad jag förstår är det inte förbjudet att fotografera folk utan deras samtycke?
Nej, det är väl inte förbjudet, men vad i hela friden är syftet? Om du sätter igang att fota kommer det antagligen att uppfattas som hotfullt och aggressivt, vilket knappast kan förbättra situationen för nagon av parterna. Om nagot brott har begatts, ring polisen och lat dem sköta sitt eget jobb.

Mvh,
Pia

Senast ändrad:
Våra åsikter angånde jakt går isär, så jag håller den duskussionen utanför. Annars slutar det bara med massa ältande fram och tillbaka...

Jag skulle vilja veta vad det är som ligger bakom detta citat.

Det är ju tydligen ganska vanligt att aktivister plåtar både jägare och fordon/regnummer... Tror inte att jag kommer att känna mig, varken som facist el. som nazist om jag fotograferar!:)

Skulle tro att även polisen rekommenderar att du om möjligt dokumenterar eventuella lagöverträdelser såvida det bör anses vara av högre prioritet att hjälpa eventuellt nödställda och det bedöms kunna ske på ett säkert sätt. Speciellt i ute på landsbyggden där polisen ändå har usla resurser och lång utryckningsväg.

chisel skrev:
Våra åsikter angånde jakt går isär, så jag håller den duskussionen utanför. Annars slutar det bara med massa ältande fram och tillbaka...
Tycker jag låter vettigt. Jag jagar inte själv (men som du förstått, anser jag att jakt oftast har ett gott syfte), jag är den där typen, som när jag spelade paintball och smög mig på mina motståndare bakifrån, ropade att de skulle ge sig istället för att skjuta (kändes så elakt) och blev själv pepprad från 2 meters håll istället ;-).

Du håller isär mig och Jonas va? Det ser nästan ut som du blandar ihop oss i dina inlägg

Mvh Richard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar