ANNONS
Annons

Plåta av dia och mellanformat med digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

strixnebulosa

Aktiv medlem
Jag skulle vilja plåta av en del diabilder och mellanformatsbilder med digitalkameran. Problemet är att få en bakgrund som inte stör bilden för mycket. Första försöket var att använda ett papper - då störs bilden av papprets struktur. En plastpåse får ljuskällan att skina son en sol i en ände av bilden. Ett gammalt fotopapper till skrivaren visade sig vara knottrigt.

Hur gör man?

Jag har fotoat av dia med hjälp av en traditionell diaduplikator och då med en blixt framför diat som då lyser genom det.
Hade diffust papper framför blixten för att få lite mjukare och jämnare ljusbild.

Blixten/papperet var ca: 2-3 dm från själva diabilden.

Prova att ha större avstånd mellan diat och bakgrunden, (har du diabilden liggandes på bakgrunden?) så ska du inte se någon struktur i bakgrunden.

strixnebulosa skrev:
Jag skulle vilja plåta av en del diabilder och mellanformatsbilder med digitalkameran. Problemet är att få en bakgrund som inte stör bilden för mycket. Första försöket var att använda ett papper - då störs bilden av papprets struktur. En plastpåse får ljuskällan att skina son en sol i en ände av bilden. Ett gammalt fotopapper till skrivaren visade sig vara knottrigt.

Hur gör man?
Cyberphoto har en särskild arm för Diaduplikat tillverkad av Novoflex. En något baltig historia som görs bäst ihop med två stativ, belysning bakifrån genom en vit plexiglasskiva eller motsvarande (trådlös blixt, lång kabel). Har man de tillbehör som krävs så blir det inte så dyrt. Armen kostar ca 1100. Enligt säljare Mats så blir resultatet tillfredställande, bättre än med Soligors motsvarighet.

Cyberphotos grunka klarar inte mellanformat, utan bara 24x36 och möjligen 4x4

Finns en hållare för negativremsor också - jag tänkte göra ett hemmabygge och vill veta var jag får tag i material Cybers grejer går på en tusenlapp, och hittar man för mellanformat så får man väl tiodubbla.....

Beror ju på ambitionsnivån, men jag provadee att plåta av diaduken direkt, funkar OK. Fast det finns ju bättre sett. Man kanske skulle kunna slkta en gamal diaprojektor? Använda lampan/lampplaseringen och armen som håller diat och ersätta objektivet med kameran, och plåta in i projektorn.... En tanke bara, om man vill köra budget, diaprojektorer kan man hitta på loppis för såmpengar.

JL 666

Lägg dom på ljusbordet. Har fotat av hundratals glasplåtar på det viset, gör en ram av svart kartong så du inte får in så mycke ströljus.

Eller luta dom mot skärmen. Vit skrivbordsbild är att rekommendera!

//rob

Datorskärmen funkar nada - man ser ett mönster av skärmpixlarna på bilden

Skumt . . har hört många gånger att folk gjort så, men inte testat själv. Blev ju tvungen att testa . . och visst fasen blev det ett rutmönster. Kanske funkar med fet-skärm?

//rob

Möjligen kan jag tänka mig att det funar om man har en hållare så skärmen är utanför focus men då behöver man ju som sagt en attans hållare....

strixnebulosa skrev:
Möjligen kan jag tänka mig att det funar om man har en hållare så skärmen är utanför focus men då behöver man ju som sagt en attans hållare....

Lite pappslöjd kanske löser problemet både med distansen till skärmen och avskärmningen av ströljus.

Jag håller på att utveckla ett arbetsflöde för att digitalisera ett stort antal bilder, bla diabilder, till Riksfotostämmans olika salonger. Jag har ett litet GePe ljusbord som ljuskälla på vilket jag lägger en pappmask och några gelantinfilter för att få ett vitt (eller snarare grått) ljus. Att avskärma ströljus från ljuskällan är viktigt, liksom att det är mörkt i rummet. Alternativt kan man som i ett av mina alternativ använda bälgar som täcker hela strålgången. Jag kommer inom kort att göra jämförande prov med avfotografering resp. scanning med en filmskanner av ett antal diabilder med olika motiv. Fördelen med avfotografering är ju naturligtvis att det går mycket snabbare, det här jobbet kommer att ta tid ändå. Det är ju också möjligt att digitalisera mellanformatsdia och negativ på ett enkelt sätt. Svartvita mellanformatsnegativ har jag fotograferat av tidigare med gott resultat.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=791324#post791324

Verkar litet omständligt. Om du inte kan lösa det utan en massa jobb och inköp av grejor föreslår jag att scanna. Diaduplikat blir aldrig så bra, särskilt om du ska göra det med en möjäng framför ett objektiv.

Å andra sidan finns det ju scanners för en tusenlapp som klarar dia och neg.....
...men varför lösa problem på enklast möjligaste sätt när man kan krångla till det?

Aha... jag uppfattade det som att det inte fanns några negativ utan bara papperskopior... blir det ändå bättre att skanna in dem än att fota av dem?

Lägg ditt neg/dia mellan två glasskivor så det blir helt plant.Klänypor för att hålla ihop. Som bakgrund använder du en skärbräda i vit halvgenonskinlig plast. Finns på IKEA för ett par kronor. Se till att ha ett mellanrum mellan skärbrädan och glasskivorna på ca 10-15 cm så att inte strukturen blir skarp. Placera ljuskällan bakom skärbrädan. Funkar mycket bra även med en blixt som ljuskälla.

Använd stativ, vattenpass, och tålamod. se till att skärma av ströljus.

Vet inte vad du har för kamera men jag gjorde så här med en D20 och en hemmabyggd mellanring och ett Nikon 50/1.4 och trådlös Eos blixt.

Karl Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar