Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåt för pinhole objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Plåt för pinholeobjektiv?

Jag har sysslat med att lära mig göra hål. Tog det jag närmast hade till hands, en burk Spendrups. När jag kom på att jag har ett litet mikroskop i gömmorna så fick jag en chock. Herrejesses vad fransiga kanterna var! Med blotta ögat såg hålen så fina ut! Synd att jag inte kan fota med mikroskopet så att kunde skrämma er också. Och då hade jag ändå använt mitt finaste 1000 papper. Men efter litet finslipning ;-) av tekniken ser det helt klart bättre ut.

Men till saken! Trots att jag som ungkarl boende i ett stort hus har dom mest utmärkta förutsättningar att samla på mig en massa skräp så har jag inte hittat nåt annat intressant material än ölburkar i mina gömmor att använda som objektivmaterial. Och även om ölburksaluminiumet verkar funka hyfsat så skulle jag vilja ha nåt annat att jämföra med. Varifrån kan man som privatperson skaffa sig lämplig plåt och hur tjockt kunde sådant vara? Ser att Clas Ohlson har mässing i 0,2mm. Är det för tjockt?
 
Senast ändrad:
Jag gick till min lokala finmekaniska verkstad och de borrade ett 0,2mm hål i en tunn mässingsplåt..

tänk bara på vilken tjocklek du behöver för att hålet inte ska bete sig som ett rör och klippa bort för mycket av bildcirkeln så att den inte tecknar ut..

tänk, ett 0,2mm stort hål i en 0,5mm tjock plåt är inte särskilt bra.. jag hoppas du förstår.
 
Jag brukar ta en bit av en aluminiumform, en sån där som man får hämtmat i.
För att göra hålet tar du sen en vanlig knappnål som du använder som borr, låt bara fingret vila på nålen som du håller 90 grader mot foliebiten medans du vrider på den istället för att vrida på nålen. Tryck inte för då kommer hålkanterna att spricka upp och hålet blir aldrig runt. När du har fått ett litet hål vänder du på biten och slipar bort graderna med en bit fin smärgelduk, sen är det bara att upprepa proceduren tills du är nöjd med hålets storlek.
Lycka till / Per.
 
utström skrev:
tänk, ett 0,2mm stort hål i en 0,5mm tjock plåt är inte särskilt bra.. jag hoppas du förstår.

Jovisst, det är ju därför jag funderar på om 0,2mm är för tjockt. Men nu skall jag ju inte gå till proffsen utan fixa detta själv. Och när man använder nål och slipning så kommer själva kanten på hålet att bli mycket tunnare än plåten.

Som en bifråga - finns det nåt enkelt sätt att mäta små hål? Jag har ingen förstoringsapparat tillgänglig.
 
henrik.f skrev:
Som en bifråga - finns det nåt enkelt sätt att mäta små hål?
Trådmått. Men det kan vara lite knepigt att hitta nu när mataffärerna och bensinstationerna har fusionerats och järnaffärerna ersatts av trädgårdsmöbelutställningar.
 
Det är en pinne med ett antal korta pianotrådsstumpar uppradade efter varandra. Som en kam fast glesare och med färre pinnar av varierande tjocklek. Det kanske inte heter trådmått på riktigt, det är fullt möjligt att jag drömt ihop namnet som en kombination av pianotrådar och bladmått :)
 
Man ska väl kunna använda en diaprojektor också, fast man kanske behöver nåt referens-hål? Kanske kan man nå nån slags framgång med en pekpinnelaser (och långt avstånd)? Om inte annat låter 'laser-kalibrerat' väldans high-tech :)
 
Trådmått

Trådmått används när man ställer elektrodavståndet på tändstift t ex. Biltemas hade dock 0,4 mm som minsta mått.
 
tullmejs skrev:
Man ska väl kunna använda en diaprojektor också, fast man kanske behöver nåt referens-hål? Kanske kan man nå nån slags framgång med en pekpinnelaser (och långt avstånd)? Om inte annat låter 'laser-kalibrerat' väldans high-tech :)

Man behöver inte alls vara speciellt hightech... Gör ett hål i lämplig plåt. Sätt plåten i en tom dia-ram, projicera på väggen så att hela diats yta syns. Du vet diaramens mått i "verkligheten". Mät hålets diameter på väggen, mät ramens mått på väggen, räkna lite och vips har du hålets mått. Dessutom syns det väldigt tydligt om hålet är runt eller inte. Lycka till, och glöm inte att lägga upp några hålkamerabilder här :)
 
Smart fruntimmer den där Lisa:
"Mät hålets diameter på väggen, mät ramens mått på väggen, räkna lite och vips har du hålets mått. Dessutom syns det väldigt tydligt om hålet är runt eller inte."

Om man sedan gör några sådana ramar och låter plåtarna sitta kvar i ramarna så får man ju ett antal hål att experimentera med om hålkameran förses med en hållare för diaramar. Hålsystemkamera m.a.o.
 
Nu vet jag inte om hålen blir tillräckligt små men om dom är det borde man kunna mäta storleken med hjälp av en laserpekare. Lys med lasern genom hålet och mät på diffraktionsmönstret. Sen gäller det bara att ta reda på vad det är för våglängd på lasern man använder och sen räkna lite förstås. Men som sagt, hålen kanske inte är tillräckligt små för att det ska bli nåt vidare difraktionsmönster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.