Annons

Pixmania + mejl - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Jag har såklart inte någon e-postklient installerad på burken och kommer därför inte åt Pixmanias mejl. Kan någon kolla vad de har för mejladress?

// Jocke
 
Den är tyvärr dold bakom en vidarelänkning. Försökte att kolla källan också, men funkade inte. Man måste klicka på länken för att se sidan som länken finns på, eller formuläret..

// Jocke, som vill veta varför Pixmania är 40 % dyrare på objektiv än svenska butiker..
 
Är Pixmania en svensk återförsäljare? De har hemsida som uppenbarligen riktar sig till svenska kunder och de säljer med svensk moms..

Gäller Canons erbjudande hos dem tro? 900 kr tillbaka..

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Är Pixmania en svensk återförsäljare? De har hemsida som uppenbarligen riktar sig till svenska kunder och de säljer med svensk moms..

Gäller Canons erbjudande hos dem tro? 900 kr tillbaka..

// Jocke


Nej Pixmania är en tysk site som säljer till flera länder i Europa, med bla svensk sida. Eftersom det är en tysk sida säljer dem till tysk moms, på 16% (tror jag det är). Därav oftast billigare än svenska handlare.
 
Pixmania är en fransk återförsäljare, som i vart fall då jag handlade av dem la på 25% moms.
Momsfuskaren du tänker på är nog Technikdirekt.de som felaktigt bara lägger på 16% moms.
Det är som sagt inte vidare schysst mot Dustin & Co.
Jag har läst lite om att Skatteverket för närvarande håller på och utreder diverse utländska postorderfirmors momsfiffel.

/Lennart, som INTE försvarar de svenska momssatserna.
 
Jo, det är momsfiffel om de (ex. Technikdirekt) omsätter mer än 320.000:- i sverige och inte redovisar svensk moms.

(Lite osäker på nedanstående men har läst det någonstans om orsaken till delad beställning och frakt.)
De särar på frakten så det är du som kund som är ansvarig för frakten och importerar själv för att komma undan reglerna.
När jag beställde därifrån var frakten dragen separat på fakturan från Mastercard.

/Lennart
 
lite offtopic men beställde just en scanner därifrån. eftersom den verkar vara från frankrike så undrar jag om det är samma strömsystem osv i sverige? jag behöver ingen elomvandlare eller så?

/j
 
Det allt handlar om är om firman sålt för mer än 350.000 Evro till det berörda landet, vilket flera av dessa företag redan gjort med råge!

Om de gjort det ska de reggas som Svenska återförsäljare och dra 25 % moms. Om inte, dras landets ordinarie moms, tex 16 % för Tyskland.

// Jocke
 
homeless clubkid skrev:
lite offtopic men beställde just en scanner därifrån. eftersom den verkar vara från frankrike så undrar jag om det är samma strömsystem osv i sverige? jag behöver ingen elomvandlare eller så?

/j

Ja, samma.
Du behöver inget speciellt.

/Henri
 
Som EU-medborgare betalar du momsen som gäller i det land som du handlar således gäller tysk moms när du som svensk handlar i Tyskland.
 
--------------------------------------------------
Lennart Karlsson skrev:
Momsfuskaren du tänker på är nog Technikdirekt.de som felaktigt bara lägger på 16% moms.
Det är som sagt inte vidare schysst mot Dustin & Co.
Jo, det är momsfiffel om de (ex. Technikdirekt) omsätter mer än 320.000:- i sverige och inte redovisar svensk moms.
--------------------------------------------------
Arbetar Du på Skatteverket?

Vad är inte schysst mot Dustin & Co?
Vi lever inom EU, i en tämligen fri marknad, fri prissättning, vad jag vet, kanske Skatteverket vill tvinga oss, till att bara köpa det som säljs över i disk, i Sverige?
 
Nej, jag jobbar inte på Skatteverket.
Men jag tycker det är viktigt att det kommer fram varför Technikdirekt t.ex har lägre priser. Inte för att de har lägre marginal eller liknande utan för att man endast betalar 16% i moms när man köper av dem men hela 25% vid köp av konkurerande firma i Svedala.
Det är svenska staten som har ordnat till det, eller den tyska om man vill skylla på dem.
Det är fint med fri handel, men det vore inte helt fel om den skedde på lika villkor.

/Lennart
 
"Det är fint med fri handel, men det vore inte helt fel om den skedde på lika villkor."

- Fri handel på riktigt lika villkor, existerar inte!
Kan Du, som säljare hitta en möjlighet, att sänka dina kostnader/öka Dina intäckter, samt att det naturligtvis är juridiskt riktigt, om Du inte tar den möjligheten, ja, då skall Du inte hålla på med affärer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.