När du ändrar upplösning i exempelvis photoshop så ändrar du alltid PPI. Pixlar per tum. (Kollar gärna efter i photoshop så ser du att det står "pixels/inch".) Det du talar om för skrivaren genom att ändra upplösningen från tex 200ppi till 300ppi är hur tätt den ska packa ihop de pixlar som skickas till den. Skrivaren gör, per definition, en egen resample, precis som man själv gör i PS när man försmiskar bilder för webben. Skillnaden när man bockar ur "resample image" är att interpoleringen/omsamplingen av bilden sker i skrivaren istället. Skrivaren har sedan sin egen upplösning på exempelvis 2880dpi, vilket är den upplösning som den använder för att "blanda" färgerna (det ger väl i runda slängar 250-300ppi i praktiken), den kan ju då göra en bättre interpolering är man kan på en bildskärm med "72" ppi. Bilskärmen kan ju inte återge de "saknade" pixlarna som tas bort, medan de kommer med på skrivaren eftersom den kan återge fler pixlar på samma yta.
En punkt och en pixel är inte samma sak för skrivaren, vilket det dock är för en skärm. Där lyser hela punkten med en "solid" färg, medan den med skrivaren blandas av många olika punkter.
Har du en vanlig bläcksträleskrivare som klarar 250ppi (vilket inte är så ovanligt), men bilden som skickas har 300ppi kommer den ju att samplas om, precis som när man gör bilder för webben.
Säg att man, rent hypotetiskt, hade haft en bildskärm med samma mått som min, men som klarade en upplösning på 4323 pixlar i x-ledd. Då hade bilden haft samma storlek som om den var utskriven med 300ppi på en skrivare och alla pixlarna hade varit återgivna.
Nu tror jag inte att detta blev helt sammanhängande. Jag får åxå skylla på trötthet.
Det jag ville säga från första början var ju eg att man alltid har en upplösning på ett visst antal punkter på en yta oavsett medium.
En skrivare har alltid sin upplösning, säg 300ppi för sakens skull. Om den data som skickas till den har en annan upplösning kommer en appromixation att göras, precis som vid omskalning av storleken på skärmen, som ju åxå har "sin" upplösning på tex 72ppi.