Annons

Pixlar på ett 35mm negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
"Alla" vet att Canons 1Ds (11Mpix) ger skarpare, mer detaljrika bilder än finkornig dia. Skillnaden är ganska stor dessutom.
Det finns otaliga tester på nätet.

Om jag förstod detta rätt så var det en jämförelse mellan 1Ds och scannat dia. På ett sätt känns det lite kostigt. Blir det inte lite av jämförelse mellan 1Ds och scannern... eller är jag ute och cyklar?

arleklint skrev:
Om jag förstod detta rätt så var det en jämförelse mellan 1Ds och scannat dia. På ett sätt känns det lite kostigt. Blir det inte lite av jämförelse mellan 1Ds och scannern... eller är jag ute och cyklar?

Nej. Det är en bra kommentar. En bra diabild från småbildsformat går att förstora med mycket hög kvalitet analogt. Dock handlar tråden om pixlar...
Som sagt: ett 35mm negativ har inga pixlar.

Copy_Con skrev:
Om man fotar en sån här upplösningstabell:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1ds/page21.asp
Så bör man väl kunna se hur mycket filmen klarar att återge gentemot det digitala. Eftersom många anser att mycket av kvalitetsförlusten ligger i scanningen så kan man kolla bilden genom lupp istället för att digitalisera den.

En lupp förstorar inte tillräckligt mycket. De flesta luppar förstorar 8-10 ggr. Det finns visserlige dyra luppar som klarar betydligt större förstoringar (15 ggr. motsvarar ca. 36x54 cm) Man kan kolla bilderna i en projektor (med bra optik) eller i en förstoringsapparat om man vill kolla skärpa och upplösning.

Jan skrev:
En lupp förstorar inte tillräckligt mycket. De flesta luppar förstorar 8-10 ggr. Det finns visserlige dyra luppar som klarar betydligt större förstoringar (15 ggr. motsvarar ca. 36x54 cm) Man kan kolla bilderna i en projektor (med bra optik) eller i en förstoringsapparat om man vill kolla skärpa och upplösning.

Vi har någon slags lupp på jobbet som är ca 20-25 cm hög. Ingen aning om förstoringsgraden, men kornen är stora som finlandsfärjor när man kollar i det. Borde duga.
Men vi har bara en 1Ds och inte något Canon filmhus :-( så jag överlåter testet till någon annan.

Copy_Con skrev:
Vi har någon slags lupp på jobbet som är ca 20-25 cm hög. Ingen aning om förstoringsgraden, men kornen är stora som finlandsfärjor när man kollar i det. Borde duga.
Men vi har bara en 1Ds och inte något Canon filmhus :-( så jag överlåter testet till någon annan.

Häftig lupp!

Jag nöjer mig med att konstatera att med en bra skanner och A3-skrivare så får jag ut fina utskrifter av bra filmmaterial.

Med 6 Mpixel-kamera så blir det också bra.

Det kan vara kul att ha en analog kamera till svartvit film och labba i mörkrummet. Då kan man ju göra riktigt stora kopior.

Kanske kan man börja snegla på en skrivare som klarar större format oxå... (man ska aldrig vara nöjd)

Jan skrev:
Häftig lupp!

Kanske kan man börja snegla på en skrivare som klarar större format oxå... (man ska aldrig vara nöjd)

ja, luppen är väldigt kul, dock inte så användbar vid vanlig "ljusbordskoll"

En Epson 10600 vore ju inte fel. Rekommenderar en sådan ifall du har väldigt gott om pengar :)

Jan skrev:
Häftig lupp!

Jag nöjer mig med att konstatera att med en bra skanner och A3-skrivare så får jag ut fina utskrifter av bra filmmaterial.

Med 6 Mpixel-kamera så blir det också bra.

Det kan vara kul att ha en analog kamera till svartvit film och labba i mörkrummet. Då kan man ju göra riktigt stora kopior.

Haha! Bästa inlägget hittills...
Jag håller med. Det blir 'bra' både med min EOS10D och min EOS650. Så fort jag får plats ska förstoringsapparaten upp. Tills dess kör jag digitalt.
Jag har länge efterlyst en slags skrivare som kan exponera svartvitt papper med riktigt hög upplösning. Det vore nåt...

arleklint skrev:

vad gäller testet i FOTO så hävdar de bestämnt att den skannern de använde fick fram varje detalj som fanns att finna på diat...det var oxå en trumskanner a´ 200 000:- eller något liknande.

Håller ni på fortfarande? :) Ni kommer inte att hitta den exakta gränsen. Oavsett om du väljer traditionellt eller digitalt så är människan i många fall ett större kvalitétsproblem än tekniken. Räcker inte den slutsatsen? Dessutom så är det inte den gränsen som avgör om en bild är bra eller ej.

När det gäller jämförelsen mellan Canon 1Ds och dia så är det en sak som jag aldrig har förstått. De använder en diafilm men de drar slutsatser om pappersförstoringar.

Det är nog ingen vanlig lupp, det heter nåt speciellt, men kommer inte ihåg vad just nu, och är till för att kunna ställa in skärpan vid mörkrumskopiering.

Om den dessutom är lite lutat borde det vara en sådan.

Det finns ett fint ord för det på svenska jag läst i massa fotoböcker...

På engelska finns det två olika, magnifier scope och grain focusing aid.

Luppen är inte för mörkrummet. Tror att den användes mest på den tiden då allt (här) fotades med Sinarer - för att kolla skärpan på mattskivan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar