Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Pixelproblem" i IE

Produkter
(logga in för att koppla)

Anntherese

Medlem
Jag har upptäckt ett problem som uppstår då jag tittar på mina bilder (publicerade på Internet) på min personliga portfolio. Om jag kikar på en bild som innehåller mycket svärta och stora fält med svart så dyker det upp små kritvita pixlar i dessa fält. Men enbart om jag kikar på bilden med Internet Explorer. Inte med Firefox. Vad beror det här på? Varför ser det ut som om bilden har trasiga pixlar i sig?

Jag vet att bilderna är okej innan de laddats upp på Internet och att dessa ser ok ut i Photoshop osv innan. Vore mycket tacksam i fall någon har lösningen på detta. Det känns inte så roligt att visa upp sina bilder i fall folk tror att de är fulla av trasiga vita pixlar, dessutom ser det ohyggligt fult och oproffsigt ut också.
Tack på förhand.

Du har något slags omskalning påslaget i webbläsaren så den anpassar storleken efter fönstret.

Kolla i inställningarna efter det så hittar du nog något sätt att slå av det på.

Du har något slags omskalning påslaget i webbläsaren så den anpassar storleken efter fönstret.

Kolla i inställningarna efter det så hittar du nog något sätt att slå av det på.

Så om jag förstår dig rätt så skall prickarna (de som ser ut som trasiga pixlar) försvinna om jag går in i IE och letar reda på något som skalar om fönstret och ändrar detta?
Någon som vet vad det här alternativet heter i IE och vart det ligger...letar febrilt men hittar ingenting som ställer in skalning av fönster.

Hej,

Jag vet inte exakt vilken version av IE du använder men tror att det ser ganska likadant ut oavsett.

I alla fall, i IE7 (den engelska versionen) kan du gå till
Tools -> Internet Options -> Advanced
och avmarkera "Enable automatic image resizing"

Lycka till

Bilagor

• image_resizing.jpg
    image_resizing.jpg
    29.2 KB · Visningar: 114
Har provat med att klicka ur denna ruta, men det ser tyvärr likadant ut ändå. Bifogar en bild där ni kan se hur det ser ut? Någon som har en annan lösning på det hela? Det uppstår som sagt endast i IE. Jag har testat flera datorer och får samma resultat oavsett version.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    11.1 KB · Visningar: 80
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar