Annons

Pixelpeeping, brus, dynamisk omfång

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Alla dessa tester med vilken kamera som är bäst får vissa glömma vad foto handlar om. Det är synd när man tror att en bild tagen av en "bättre" automatiskt blir bättre om den av en kamera som har 10poäng på DxO Mark.
Eller tar en färdigredigerad bild som vunnit pris och sedan försöker lätta upp skuggorna så bilden blir för förstörd och sen har mage att säga att bilden är kass eftersom den är tagen med en kamera som har sämre sensor än någon annan.
Tycker synd om dessa. Men har fullt förståelse deras inställning gällande tekniska utvecklingen. Men det gör inte att gamla bilder helt plötsligt är sämre än innan.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Jag tror inte så många representerar den nidbilden.

Själv är jag väldigt intresserad, ligger ofta på gränsen när jag fotar, ofta i mörka miljöer. Just DR på basiso kanske inte är en prioritet just nu men onekligen något som jag upplever som användbart.

För att ta ett annat exempel. En 24bit inspelning med ljud blir inte "bättre" än en 16bit om inspelningsnivåerna från början ligger rätt, men det är skönt med extra headroom. Att kunna dra upp ljudet utan att det blir brusigt. Som en ljudtekniker på film är det guld värt när man inte vet om någon skulle råka få för sig att skrika till.
 
Jovisst. Lite skyldig känner jag mig emellanåt, även om jag knappast har brytt mig så mycket om pixlarna, men jag gillar dynamiskt omfång helskarpt. Men det kanske beror till stor del på att jag började min bana med att mixtra med just det, på svartvitt, med "The Negative" som lärobok och en engagerad lärare, Einar Luterkort, kanske mest känd som skulptör.

Det finns en ganska fin satir på LensRentals, där Roger Cicala driver med fotoforumens lingo. Den gav mig faktiskt ett gott skratt.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/03/hammerforum-com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.