Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixelmator

Produkter
(logga in för att koppla)

Glawe

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag skulle bara vilja tipsa om Pixelmator. Dom flesta här känner säkert till det redan, men för alla oss som inte har råd att lägga en halv månadslön på programvara tycker jag detta är ett super duper alternativ till photoshop. Så har du inte provat det innan. Surfa till deras hemsida och tanka ner demot! (Obs, det kräver att du kör mac).

http://www.pixelmator.com/

Tack för ordet!

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
Ja kanske en liten mac. Utan bildskärm. :)

Men det är bara att gratulera, det mesta brukar vara till enbart PC så det är bra att macanvändarna får lite alternativ också.
 
Pixelmator är snyggt men jag testade oxå Photoline för ett tag sen och jag tyckte det hade fler photoshop-liknande funktioner än Pixelmator. Mer proffsigt, fast fulare, men det är ju sekundärt. Funderade rentav ett tag att frångå PS och börja med Photoline men byta nåt så inkört är svårt. Det var nåt plugin jag behövde oxå som inte funka till Photoline men nu använder jag inte det längre så iofs skulle det kanske va tid till det nu men ja orkar inte just nu, mitt gamla PS funkar ju så..
Jo en sak som fattades var att man inte kunde backa gjorda ändringar i procent, det använder jag ofta. Men å andra sidan hade photoline oxå några bra saker som inte PS hade.
 
Mja, jag har redan kastat ut min gamla PC då jag köpt en ny för ett par dagar sedan, en som jag kan köra mitt Photoshop på. :)

Så det är liksom inte aktuellt. Mac är fint men inte praktiskt för mig eftersom jag och mina kunder använder PC till allt, en Mac passar inte in så bra i verktygslådan. Jag körde Mac för många år sedan och det var bra på många sätt, men PC går lika bra för mig.

Men nu har jag orsakat nog med off-topic, tillbaka till Pixelmator.
 
Jag har också Pixelmator. Använder visserligen mest Aperture för mina foton, men det är ett smidigt program för enklare redigeringar. Jag har använt GIMP till Mac - ett bra program men ack vilket jobbigt gränssnitt! Det är en dröm på Linux eller kanske Windows, men inte på äppelburken...
 
Puffar tråden lite; jag är nyfiken på Pixelmator och undrar om någon här använder det? Programmet har ju fått lite kritik för att vara ganska långsamt, men testerna jag har sett är något år gamla.
Det är ju billigt på App Store, drygt 200 spänn och jag vill inte installera Photoshop på min Air.
 
Det finns ett demo du kan ladda ner från deras hemsida som fungerar utan begränsningar i 30 dagar. Jag har dock aldrig upplevt det långsamt och tycker själv det är super snabbt. Bara att det startar på en sekund tycker jag är hur skönt som helst! All grafik är hårdvaru accelererat med och på min burk flyter det på som bara den! Men det är klart. Det har ju inte alla styrkor som photoshop har, sen sen är det ju en annan prislapp på det med.
 
Jag har dock aldrig upplevt det långsamt och tycker själv det är super snabbt. Bara att det startar på en sekund tycker jag är hur skönt som helst! All grafik är hårdvaru accelererat med och på min burk flyter det på som bara den!
Vad bra, ska tanka ner det senare. Tar nog fullversionen direkt, och köper Aperture samtidigt.


Men det är klart. Det har ju inte alla styrkor som photoshop har, sen sen är det ju en annan prislapp på det med.
Jag tänkte hålla min Air fri från Adobe, så när som på Flash. Tack för ditt svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.