Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixelfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axie

Aktiv medlem
Hej.
Försöker lära känna min kamera, Pentax K-7 med kitobjektivet DA 18-55. Var igår ute och försökte ta lite nattbilder men det blev inget bra... Upptäckte när jag zoomade in på bilderna att vissa pixlar som borde vara svarta var röda, blåa eller gröna.
Vad kan detta bero på? Använde mig av programvalet Tv och använde en slutartid på 15-20 sekunder.
Hade bara ett litet ostadigt stativ till hjälp, men jag tycker att bilderna borde ha blivit lite skarpare, vad har jag gjort för fel?
Bifogade en fil, hoppas det går att se på bilderna vad jag menar.

Mvh
Axie

Bilagor

• IMGP0333.jpg
    IMGP0333.jpg
    7.6 KB · Visningar: 482
Har sett detta fenomen förut. Mina KM kameror hade problem med detta vid långa exponeringar och mörka motiv. Tydligen (enligt andra källor) förekommer detta på många kameror oberoende av märke. Trist, men man kan fixa detta i PS vad jag förstår.

Nisse

Läs manualen och leta där reda på funktionen för pixelmappning. Om du tänker efter är det kanske inte så konstigt om några av över 14 miljoner pixlar kan balla ur ibland. ;)

När det gäller skärpan behöver du nog lägga upp en större bild så man ser något. Det kan bero på allt från objektiv till slutartid, stativ som vibrerar eller vibrationer från spegeluppfällningen. Alla utom objektivskärpan är sånt du kan hantera själv om du vet hur man gör.

Mvh
Jimmy

Hej.
Försöker lära känna min kamera, Pentax K-7 med kitobjektivet DA 18-55. Var igår ute och försökte ta lite nattbilder men det blev inget bra... Upptäckte när jag zoomade in på bilderna att vissa pixlar som borde vara svarta var röda, blåa eller gröna.
Vad kan detta bero på? Använde mig av programvalet Tv och använde en slutartid på 15-20 sekunder.
Hade bara ett litet ostadigt stativ till hjälp, men jag tycker att bilderna borde ha blivit lite skarpare, vad har jag gjort för fel?
Bifogade en fil, hoppas det går att se på bilderna vad jag menar.

Mvh
Axie

Detta är så kallade 'hot pixels', pixlar som visar att de tagit emot maximalt med ljus under exponeringen. Vilken färg de har beror på vilken pixel som går sönder. De visar sig främst under långa exponeringar. Funktionen pixelmappning i kameran borde mappa bort dem, men se till att du haft några långa exponeringar innan så sensorn är uppvärmd. Annars vet jag att det finns verktyg som kan fixa det i bilden senare genom att du tar en kontrollbild med objektivlocket på som ett program sedan kan använda för att korrigera pixlar på dina bilder. Har dock aldrig testat och vet inte vad programmen heter, problemet har aldrig varit tillräckligt stort för mig för att jag skall gå vidare.

Vid så långa slutartiden - kan det hjälpa att stänga skakreduceringen?

Vid så lång slutartid så använder man ju stativ och på stativ skall SR definitivt stängas av. Detta sker automatiskt om man använder 2s-timern (vilket jag alltid gör). Jag skulle tro att den även stängs av vid riktigt långa tider eller när man använder B, men det har jag aldrig sett dokumenterat någonstans.

Varför skall man då stänga av SR om man har stativ. För det första så menar jag med stativ som gör att kameran inte kan röra sig alls. För detta krävs ett rätt rejält stativ, eventuellt belastat med en väska eller något annat tungt. Också viktigt att infästningen (snabbplattan) till kameran inte kan glappa eller röra sig. Om kameran alltså är helt stabil då skall SR stängas av, helt enkelt därför att den inte behövs. Om kameran inte kan röra sig, då behöver inte sensorn röra på sig för att kompensera. Problemet ligger i att som i all elektronik så finns det brus i systemet, det gör att om SR är påslaget så kommer sensorn att röra lite på sig, och om kameran är fast så är det alltså sensorn som kommer att skapa rörelseoskärpa. Nu är rörelserna väldigt små, och tveksamt om man kan se någon skillnad i bilden, men det påverkar skärpa och kontrast negativt (om än väldigt lite). Av detta följer också att en bild med riktigt kort slutartid blir skarpare än en som använt sig av SR. Men SR uträttar underverk när inte detta kan uppnås. Jag brukar idag ränka ca dubbla brännvidden som minsta slutartid för skapt foto utan SR. Alltså 100mm kräver 1/200s. DÅ måste man ändå hålla kameran stadigt och krama av avtryckaren försiktigt (nu pratar vi pixelskärpa).

Ett område som är mer osäkert är om man har ett stativ, men ett som inte är helt stabilt. Klena stativ skakar gärna i lite vind t.ex. och långa objektiv kan få kameran att gunga. Här får man nog prova sig fram. Risken är att SR även här kan göra saken värre därför att kameran rör sig annorlunda än när den hålls i handen, det finns alltså en risk att den kompenserar för rörelser på fel sätt och därmed förvärrar problemet.

Samma har hänt mig en gång, körde nattbilder på 30 sek, nyttjade Live Wiew en hel del och råkade fotografera i JPG, kanske sensorn som blev för varm.
Har tagit nattbilder både före och efter, då i RAW utan problem.

Har för mig att SR stängs av automatiskt när man har längre slutartider, skall titta i manualen

Tack för många snabba svar. Ska titta på tipsen så fort som jag får tid.
Denna bild fick ganska många "färgade" pixlar http://yfrog.com/c8natt3j tror det ska synas om man zoomar in på bilden. Den blev inte heller så skarp och bra som jag hoppats på att den skulle bli, så om någon har tips på hur jag kan få sådana bilder bättre är jag mycket intresserad.

Lägger upp en bild till som jag inte tycker blev riktigt skarp http://yfrog.com/c8test1spj har inte riktigt lyckats få sådana här naturbilder så skarpa som jag vill, de känns lite grynig... Tar gärna mot tips även här.

Mvh
Axel

Nä, den där nattscenen såg inte så skarp ut. Men först borde du ju testa hur skarpt du kan få objektivet att bli. Bländare 22 är nog ingen optimal bländare för det, så testa att fota i dagsljus med stativ och bländare 8. Däromkring borde du få bra skärpa. Om inte är det väl bara att konstatera att kitzoomen inte tycker om skärpa. ;)

Det är svårt att ställa skärpan korrekt när det är riktigt mörkt. LV, max förstoring samt att försöka hitta en kontrast att ställa mot. Glöm AF, framförallt om det finns punktformade ljuskällor. Dessa uppfattar kameran alltid som skarpa.

2s timer använder du förstås ?

Har du ett riktigt stadigt stativ ? Om kameran kan röra sig bara det allra minsta så motsvarar det många pixlar.

Det är svårt att ställa skärpan korrekt när det är riktigt mörkt. LV, max förstoring samt att försöka hitta en kontrast att ställa mot. Glöm AF, framförallt om det finns punktformade ljuskällor. Dessa uppfattar kameran alltid som skarpa.

2s timer använder du förstås ?

Har du ett riktigt stadigt stativ ? Om kameran kan röra sig bara det allra minsta så motsvarar det många pixlar.

ja timer användes men stadig stativ.... nja tyvärr är det nog inte det. Ska låna en kompis stativ och testa med. Ska då även ställa skärpan manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar