Annons

Piratpatroner till Canon bläckstråleskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon tidigare eftersom de håller ok priser på originalpatronerna, men nu när det är dags att byta blir man ändå lite snål, vet någon hur kvaliten är på piratpatronerna? Exempelvis de från ITEA där jag tänkte beställa. Lite trist om färgerna inte blir rätt antar jag, kanske skiljer kvalitetsmässigt på andra sätt med.
I piratversioner går en färgpatron på 58kr, en liten svart 61 och en stor svart för text 61.
I originalverersioner kostar samma patroner 93kr resp 115.
 
har en i990 sen nån månad.. har hitills bara vågat köpa original.. men varit frestad att testa pirat..
 
Även min svåger har problem med bläckpatroner från ITEA (till en Canon). Det märks inte på svarta utskrifter utan bara på färg. Speciellt foton.

Det ska nämnas att ITEA utan krångel återbetalade kostnaden.

Kör orginal!
 
FouFoto skrev:
Även min svåger har problem med bläckpatroner från ITEA (till en Canon). Det märks inte på svarta utskrifter utan bara på färg. Speciellt foton.

Det ska nämnas att ITEA utan krångel återbetalade kostnaden.

Kör orginal!

en får tacke för infon,, gott slippa en massa taskiga utskrifter i onödan!
 
Tror att om man ska printa foton med bestandig kvalite ar det bara orginalaptroner som galler vad jag vet. Bra med orginalpapper med eller i alla fall papper med hog kvalite fran kanda marken.
Men det kanske fins foretag som gor piratpatroner med malet att de sak bli lika bra som orginalet?
 
Dumt, glömde kika svaren och beställde, och tog pirat. Bara skrivit ut en bild sedan dess och färgerna är väl ok, men det har läckt lite magenta (kan det bli så när man nyss har bytt?) och utskriften ser lite randig ut (borde ju inte bero på patronerna, skall man köra sådan aligntjosan efter varje byte?). Körde en aligngreja men då ser det ut som att min tidigare pirat från dem vid köp av fotopapper kladdar ner pappret med svart lite här o där (vilket även skedde på fotoutskriften på ett ställe, en stor plupp). Så jag byter väl kanske jag med. (och ja, man får skicka tillbaka gratis och får de utbytta mot original, så man har ju inget att förlora på att prova, om man nu inte kan skita ner huvudena för mycket.

Fast jag är såpass nyfiken att jag nog provar en utskrift till nu efter att ha kört nozzlealigngrejen. En Canon i865 är det jag har förövrigt.
 
Hej

har själv en Canon s450 och tycker prisskillnaden är för liten för att överhuvudtaget fundera på piratpatroner. Läste dessutom ett test där man testat just canon original-patroner mot billigare s.k. piratpatroner av olika märken och det mest ekonomiska var trots allt canons egna patroner. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på tidningen där jag läste testet eftersom jag läste den på biblioteket.

Mikael
 
Re: Kör original

kreatören skrev:
Jag har av snålhet lyckats förstöra en Epson skrivare med piratpatroner (IncClub).
Samma här, men det var något annat skräp. Dessutom stämde inte färgerna. De hade inte samma ton som originalbläcket precis...
Aldrig mer piratbläck.
 
Skrev ut en sida till, jag oroade mig också över att respektive "grundfärg" inte skulle ha rätt nyans, men jag tycker ändå slutresultatet ser skapligt ut vad gäller färgnyans (svårt att säga ju när bl.a. skärmen antagligen inte visar rätt), men:

1) första 2-3 cm på min a4-utskrift har fått mängder med cyan.
2) efter det följer ca 10cm där det verkar vara för lite magenta, ett ansikte ser "urtvättat" ut och en brun stugvägg ser grågrön ut...
3) därefter verkar färgerna stämma skapligt.
4) ca 6-8cm in har jag fått kraftiga mörkblåa ränder över pappret.
5) På hela den ljusa delen av utskriften (halva pappret) syns rätt tydliga ränder.

Så blir att skicka tillbaka det, hoppas bara man inte har skitat ner skrivarhuvuden eller något nu.. Varför rekommenderar de det ens? Hade det inte varit bättre att rekommendera original men tillhandahålla pirat för de som vill ha det?

Deras dyraste papper däremot e ok, har bara provat det som följde med skrivaren från canon, och det var ju bra men dyrt, fast det här i dyraste modellen (som ändå inte är så dyrt, 86kr för 20ark, dyrare än "framkallning" iofs) ser riktigt bra ut, deras ett snäpp billigare var jag dock inte alls nöjd med när jag köpte det. Har även något hp-papper men där lägger sig bläcket i skickt istället för att dras in i pappret så det gillar jag inte heller. (fast hp säger ju å andra sidan inte att det passar andra skrivare, jag bara utgick ifrån att alla papper fungerade till allt.)
 
aliquis skrev:
Jag köpte en Canon tidigare eftersom de håller ok priser på originalpatronerna, men nu när det är dags att byta blir man ändå lite snål, vet någon hur kvaliten är på piratpatronerna? Exempelvis de från ITEA där jag tänkte beställa. Lite trist om färgerna inte blir rätt antar jag, kanske skiljer kvalitetsmässigt på andra sätt med.
I piratversioner går en färgpatron på 58kr, en liten svart 61 och en stor svart för text 61.
I originalverersioner kostar samma patroner 93kr resp 115.

Supermegavarning - Köp INTE pirat! Har till och med fått kassera en Canonskrivare p.g.a. piratpatroner......
 
aliquis skrev:
Jag köpte en Canon tidigare eftersom de håller ok priser på originalpatronerna, men nu när det är dags att byta blir man ändå lite snål, vet någon hur kvaliten är på piratpatronerna? Exempelvis de från ITEA där jag tänkte beställa. Lite trist om färgerna inte blir rätt antar jag, kanske skiljer kvalitetsmässigt på andra sätt med.
I piratversioner går en färgpatron på 58kr, en liten svart 61 och en stor svart för text 61.
I originalverersioner kostar samma patroner 93kr resp 115.

Supermegavarning - Köp INTE pirat! Har till och med fått kassera en Canonskrivare p.g.a. piratpatroner......
 
kör med ett piratbläck som jag köpt i usa, fyra stora flaskor med bläck in i skrivaren som går till specialpatroner. Slipper byta så ofta och billigt är det. Dock mycket billigare när jag köpte det än vad det är nu.

http://www.weink.com/ecom/crs.htm

Vad gäller kvaliteten så måste jag säga att den duger för mig, vill jag ha arkivbeständigt med mera beställer jag från nätet eller fotoaffär. Ända problemet är väl att den svarta pigmentfärgen gillar att täppa till skrivarhuvudet vilket resulterar i ränder i det svarta, det problemet brukar dock orginalbläcken också ha.
 
Jag förstår inte riktigt vad ni grundar era åsikter om att pirat är dåligt? Det är som att säga att original är dåligt. Hmmm, det finns väl bra och dåligt inom både original och pirat.

Jag har Epsonskrivare och har använt piratbläck i en massa år. Vissa är skitdåliga och vissa är kanske till och med bättre än Epson original.

Det bläcket jag fastnat för och tycker är jättebra kommer från en webshop i USA som heter www.inksupply.com. Man har grejorna på 4-5 dagar och de skriver ner värdet utan att knussla så att man snyter Göran P på en slant. (det gillar jag skarpt ; ) )

Sedan ett tag tillbaka kör jag ett system som heter continuos flow (ständigt flöde, ung. översättning). Det är att man har slangar direkt till skrivarhuvudena och man slipper byta patroner överhuvudtaget. Fantastiskt bra och otroligt billigt om man skriver ut mycket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.