Annons

Piratbatterier

Produkter
(logga in för att koppla)

ZenIT

Avslutat medlemskap
Som en liten fortsättning på min fråga om batteriladdaren som följer med 300D (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=17924) så har jag en fråga angående användning av piratbatterier. Jag tänkte köpa ett par batterier till, och funderar då på att köpa just piratbatterier. Dels kostar dessa en bråkdel av orginalbatteriet, plus att de är starkare (orginalet är 1100MAh och det finns piratbatterier för 240 spänn på 1400MAh).

Efter allt snack om exploderande mobiltelefonbatterier är jag dock lite tveksam. Finns det någon här som har några erfarenheter att dela med sig av om detta? Tar jag en onödig risk om jag köper mig piratbatterier, eller är det inga problem alls? Gäller garantin om det visar sig att det faktiskt smäller och pajar hela kameran?
 
Köpte ett batteri till 10:D från Zebra media (digitalnytt.com). Har haft den sedan i somras och den fungerar alldeles utmärkt. Har dock inte märkt om de håller längre, men de håller minst lika länge (kapaciteten). Vad gäller antalet uppladdningar är det nog för tidigt att säga nåt om det.

Har dock sämre erfarenhet med mobiltelefonbatteri (pirat) som inte höll för många uppladdningar, men den var inte från digitalnytt.com

/Robert
 
Sedan är det väl så med piratgrejor att det är inte lika bra jämnhet i kvaliteten som med orginalgrejor. Så bara för att det fungerar för vissa, så är det större risk att få ett "måndagsexemplar" av ett piratbatteri än det är med ett orginalbatteri (kan jag tänka mig i alla fall).

Men jag slår nog till på ett piratbatteri ändå, det är så pass stor prisskillnad så jag tar risken.
 
Köpte 3st pirat BP-511 (1350mAh) från USA och Ebay.com i maj och är mycket nöjd med dom.
Så jag passade på att köpa 5st (!) till i december eftersom dollar är så billig nu.
På Ebay.com kostar dom runt 70:- (10$).
Allt som allt har jag nu 9st batterier det ska väl räcka en eller kanske två dagar :)
 
Tack för tipset, det där måste kollas upp! Men du, är inte det som säljs på ebay begagnade prylar? Jag trodde ebay.com va en enorm anonsmarknad för privatpersoner? Eller kan man köpa nya prylar från online-butiker där också?
 
Det är mycket begagnat, jo, men annars rätt blandat. Du kan hitta nya saker också (lite beroende på vad du är ute efter). Finns en del handlare som har sitt sortiment upplagt.
 
Hur pass "lika" är dessa pirater jmf original?

Canon har knappast en batterifabrik, jag köpte märket GP till min Nokia 3210 och det måste vara OEM fabrikanten, de är mkt, mkt lika.
 
extacn skrev:
Hur pass "lika" är dessa pirater jmf original?

Canon har knappast en batterifabrik, jag köpte märket GP till min Nokia 3210 och det måste vara OEM fabrikanten, de är mkt, mkt lika.

På mitt "piratbatteri" är det bara canonetiketten som saknas. Plasten har samma bruna färg och form (tom plastytan känns detsamma).

Det ligger nog en hel del i det du skriver.

mvh
Robert
 
extacn skrev:
Hur pass "lika" är dessa pirater jmf original?

Canon har knappast en batterifabrik, jag köpte märket GP till min Nokia 3210 och det måste vara OEM fabrikanten, de är mkt, mkt lika.

Som med så mycket annat som tillverkas idag gäller:
"Det finns många märken på marknaden, men där är inte många tillverkare!"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.