Annons

pirat batter i Canon BG-E3 Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
I denna tråd finns ett inlägg som visar på att det finns skillnader inne i batterierna; även om själva "cellen" är samma.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=62963&highlight=canon+batteri+pirat

"För ett halvår sedan köpte jag ett piratbatteri som
både var billigt och angavs ha 1500 mAh i stället
för originalbatteriets 720 mAh (millamperetimmar).

Det dröjde inte länge förrän piratbatteriet kroknade
och bara gav halva drifttiden jämfört med Canon-
batteriet. Dissikerade piratbatteriet för att göra
om det till en adapter för extern strömkälla och
kollade hur det var uppbyggt. Temperatursensorn
visade sig vara ersatt med ett fast motstånd
(10 kOhm) för att lura laddaren att allt var OK.
Sensorn är ansluten mellan mittkontakten och
minuspolen och är gissningvis en thermistor,
resistansen sjunker med ökande temperatur.

Så länge battericellerna mår bra händer inget
spektakulärt men skulle de bli överhettade och
laddaren inget får veta så kan det smälla ganska
ordentligt. Det är inte den sortens spänning jag
förväntar mig av ett batteri!
"
 
På en skala....

...från 1 till 10 finns kamerabatterier, med priser från 100 till 1000 kronor.
Men vilka som är vilka vet man icke! Du kann hitta 3.part som är bättre enn orginal och till halva priset; men välj en stor seriös leverantör.
Det finns andra sätt att spara pengar på. Vem fyller slaskig, omärkt motorolja på sin nya Ferrari????
/Erik J
 
Det finns också rätt många piratbatterier som är EXAKT desamma som orginal, men märkta med annat namn. De flesta tillverkare outsourcar ju produktionen av batterier som så mycket annat. Detsamma gäller CD-R/DVD-R skivor, det gäller många typer av batterier, panelerna i plattskärmar, osv, osv.

Det svåra är bara att hitta dem.
 
Cyberphoto har några batterier som är halvdyra som heter Dörr är dom säkrare än andra piratbatterier.
 
Jag kör piratbatterier till min 400D, med v-gepp, funkar utomordentligt, köpte dom på tripoiden.se
 
jag kör med 2 stycken High Capacity batterier som ja köpte av "Batterimannen" på Tradera.. dem håller LÄNGRE!!!

och jag fick 2 stycken för runt 200 kr inkl frakt.

rekomenderas!
 
Batterimannen har jag köpt batteri till Ixusen med. En fråga. Är det under laddningen största risken finns med piratbatteri?
 
Körde med 2st "pirat" till min 20D med BG. Funkade fint tills det blev kallt. Då räckte dom runt 15min i stöten. Vill minnas att det var av "batterimannen" men skall inte svära på det eftersom det var ett tag sedan. Kör bara med original nu.

/Micke
 
Jag har inte haft något problem med Ixus-batteriet om det så är kallt eller varmt. Både original och pirat håller lika litet.
Saken är den att min Eos 400D ligger och väntar på posten, och jag har beställt två batterier från Batterimannen.
Till Micke: Hade ditt batteri IC-chip och var CE-märkt?
 
Jag har ett Lexar-batteri som på min 30D ger ca 600 bilder innan det ger upp. Ur originalbatteriet får jag ca 1100 bilder. Jag har inga objektiv med IS och använder aldrig den inbyggda blixten. Har inte kameran tillgänglig just nu, men jag tror att den angivna kapaciteten på Lexarbatteriet är något högre än på originalbatteriet.

Är merkostnaden för originalbatteriet värd den längre drifttiden? Knappast, men jag skulle däremot inte blanda pirat och original i samma batterigrepp då det (i alla fall för mig) skiljer så mycket i drifttid.
 
Peter>> Bra fråga, dom åkte ersattes med original rätt snabbt efter att jag märkt hur dom var och jag kollade faktiskt aldrig.

/Micke
 
Har aldrig haft några problem med 3:e parts batterier till canon - de har alltid funkat minst lika bra, ibland bättre. För övrigt tillverkar inte canon sina egna batterier - de sätter endast sitt namn på dem, så det är ju egentligen ingen skillnad mellan canons 'originalbatterier' och 3:e parts förutom att canonbatterier är minst dubbelt så dyra.
 
När vi då snackar batterier så kanske jag kan få passa på att fråga om nån har erfarenhet av Hähnels batterigrepp till Canon 30D? Är lite sugen på ett sånt, men skulle först vilja höra något om det från nån som använt/använder det! Det följer även med två batterier till det greppet, så det skulle ju även vara kul att höra hur de funkar!

Startade en tråd om det här tidigare, men fick inga svar om hur greppet och batterierna funkar!

MVH: Matte
 
Nä, jag kör Nikon så jag köpte motsvarande till Nikon D200. Helnöjd, funkar mycket bra! Till rätt pris!
 
Det kostar (om man väljer paketet utan fjärrkontroll) Ca. 750:- inkl. frakt.

Canons eget + 2 orginalbatterier går på drygt 2500:-

DET är prisskillnad. Och även kvaliten kan vara sämre (inte nödvändigtvis) så ser det onekligen ut som ett bra köp.

*nyfiken i en strut* Har du köpt annat från dom?

Är så himla sugen på att köpa lite enklare studioutrustning. Men när man inte har en aning vad man behöver så är det svårt. Det jag har tittat på i Sverige är i alla fall på tok mer än vad jag har råd med. Eller dvs som jag prioriterar nu, - då köper jag hellre ett bra objektiv som jag har mera använding för.

Hoppsan, - stal jag tråden nu...!
 
Jag kommer definitivt aldrig mer att använda Li-ion batterier som kommer från pirattillverkare. Jag köpte ett batteri en gång för att spara pengar, lyckades ladda det en gång och använde det en gång.

Vid nästa laddning så började det ryka ur batteriet och en av polerna började glöda. Därefter svällde hela batteriet upp och det blev rejäla utbuktningar på det.

Lyckligtvis hann jag se att det började ryka så fort jag satte batteriet i laddaren, undrar om jag hade haft rummet kvar annars.

Har läst runt på nätet lite och kommit fram till att man skall passa sig för att köpa Li-ion batterier från pirattillverkare.

Batterierna kräver speciell teknik, med motstånd, termistorer, sensorer. Allt skall klaffa och konstiga reaktioner kan inträffa om till exempel bateriet helt och hållet dräneras på energi.
Jag tror inte att folk är medvetna om riskerna när det kommer just till vansinniga kapaciteter och mindre nogräknade företag.

Visserligen så finns det ett par stora batteritillverkare som mycket riktigt levererar batterier till exempelvis canon, som senare sätter sitt märke på dem.
Märket fungerar också som en äkta kvalitetstämpel.

Kadmium, NiMH batterier vågar jag köpa från andra tillverkare då dessa baterier har enkel uppbyggnad.

http://www.batteryuniversity.com
Läs gärna mer där, att göra dagens moderna batterier är inte så enkelt som det var förr. Läs gärna skillnaden mellan just NiMH batterier och Li-ion batterier.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.