Annons

PIR-detektor (rörelse) + budget kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Birger Olsson

Avslutat medlemskap
99 Kronors kameran - http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9868.htm har utgått ur elfas sortiment och jag letar nu efter en ersättare med likvärdig prestanda till, om möjligt, samma pris :)

Önskmål:

- Ej skärm
- Liten
- minst 1280*1024

Den skall paras ihop med - http://www.kjell.com/?item=50514&path=106600000,107700000,108000000 och det vore trevligt om den totala prislappen blev under 500Kr.

Har fiskat av Insjön, Siba, Elgiganten, OnOff, Teknikmagasinet, Kjell & Co, Jula och Elfa utan napp.

Intressant idee, måste mao vara en kamera som inte stänger av sig själv.... Leksaksaffärer kanske?

JL 666

Det blir en 50 kronors PIC-processor som får styra om jag (i nödfall) behöver någon form av logik. T ex. http://www.kjell.com/?item=90518&path=69800000,69900000,71300000

Planen är att göra flera stycken och samtidigt skriva en liten beskrivning. Jag skall försöka minimera behovet av elektronik. PIC-processorn är därför en nödlösning (även om det är väldigt kul). Det skall bli en lösning som är lätt reproducerbar.

Troligtvis räcker ett relä och ett batteri, eller så kan man koppla kamerans utlösare direkt till PIR-detektorns kretskort. Det löser sig alltid bara jag hittar en billig och bra kamera att riva isär :)

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
Tycker också att det verkar vara ett intressant grej. Dra gärna beskrivningen här i tråden så att fler kan ta del av den.

Visst Tom, men det är väl bättre att ta det här så fler kan hänga på:

PIR-detektorn används normalt till larm. Den fungerar som en strömbrytare som normalt är sluten. Det heter NC (Normaly closed i beskrivningen). Detta innebär att om ingen rörelse har detekterats så "leder" detektorn. Detta kan kännas bakvänt, men det används för sabotageskydd. Dvs. larmet går om kabeln klipps.

När en rörelse detekteras bryts kretsen en kort stund så detektorn "ej leder".

Vi vill i detta fallet ha omvänd funktion. Dvs. en "ledande puls" när rörelse detekteras så att vi kan styra en kamera.

Den omvända funktionen heter NO (Normaly open) och kan hittas i vissa PIR-detektorer. Om inte denna signal finns kan man invertera med ett relä.

Troligtvis finns NO funktionen någonstans i detektorn även om den inte finns på skruvplinten där man normalt ansluter detektorn till larmcentralen.

Fortsättning följer....

Edit: Stavfel igen :)

Det där blev onödigt krångligt. Skall försöka med ett "enklast möjligt scenario":

1. Köp en PIR-detektor med NO anslutning
2. Köp en batterikontakt till ett 9V batteri
3. Köp ett 9V batteri
4. Anslut batterikontakten till PIR-detektorns skruvplint för strömförsörjning (endast skruvmejsel behövs)
5. Klipp av din elektroniska trådutlösare och anslut ledarna till PIR-detektorns skruvplint för NO (endast skruvmejsel behövs).
6. Anslut batteriet till batterikontakten
7. Rör dig framför detektorn
8. Klick, klick

* Punkt 5 är en dyr lösning på ett enkelt problem, men för att illustrera förloppet fungerar det (troligtvis).

Men till blixten ? En kabel som går till blixten och sedan till batteriet ? Ingen risk att blixten går sönder ?

Vill du ha blixt kan du väl ansluta den till kameran på vanligt vis, eller var det något speciellt som skulle göras?

Säg att du vill ta på något som flyger väldigt fort, ställer kameran på bulp och sedan väntar på att det som flyger bryter iren = frusenbild (vi talar i mörker)

Okej, då förstår jag. Principen är den samma. Kan bara gissa utan att se ett kopplingsschema, men två av stiften på din blixt skall anslutas till NO kopplingsplinten på detektorn.

Testa att kortsluta stiften på blixten med ett gem för att se vilka två stift det är som utlöser den.

Jag kan givetvis inte lova Tom, men se det så här:

Stiften på blixten kan mycket väl kortslutas av misstag när blixten monteras eller ligger i en väska, så jag skulle bli mycket förvånad om det skulle förstöra den. Jag är inte expert på området så kanske någon blixt-guru kan hjälpa oss.

Låter som du har rätt, sedan kopplar jag kablarna till dem som utlöser blixte till Ir = klart ??

Om det går att utlösa din blixt på detta sätt så bör det vara klart. Dvs. fyra ledare. Två till batteriet som strömförsörjer detektorn. Två från detektorns NO till blixten.

Det jag är osäker på är om blixten går att utlösa på detta sätt, men fungerar gem-tricket så kommer det att fungera.

Kan givetvis/troligtvis vara ett stift + foten som jord som utlöser den.. Googlar forfarande... ingen blixt-guru tillgänglig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar