Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pipande blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

kniven

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har en blixt som jag köpt begagnad för inte så länge sedan. Den funkar fint och går som den ska, men den ger ifrån sig ett högfrekvent pipljud som är ganska irriterande. Det känns mest som den låter när den laddar blixten, men den låter lite då och då.
Är detta något man kan göra något åt?

Jag minns inte vad blixten heter, men jag återkommer med det när jag har den i handen.

/Henric

Blixten består av en likspänningsomvandlare, man omvandlar först batteriets likspänning till växelström, för äldre bixtar c:a 1000 - 3000 Hz och matar en transformator, som har en linding med högre spännings, den höga spänningen likriktas och laddar en kondesator till 300 - 500 Volt, vilken töms i blixtröret, som en jättegnsita.
Modernare blixtar går på högre frekvens och hörs inte så tydligt. En sådan här transforamtor kan bli gammal och dess lim torkar ut och den låter då mer än när den var ny.
En gammal blixt kan oxo ha en åldrad kondensator, den har läckström och blir aldrig fullt uppladdad, den dra ström även när spänningen kommit upp, därför arbetar spännigsomvandlaren mer än den gjorde när blixten var ny, och låter mer. Gvietvis kommer blixten då att dra mycket mer ström än när den var ny.
Mycket gamla blixtar hade en mekanisk vibrator som gjorde växelström av batteriet, den surrade mjukt. Men drog myceket ström. Med högre frekvens kan man göra en blixt strömsnålare och snabbare.

Två gånger i minuten laddar min blixt efter att den blivit fulladdad, den piper till ca 0,5 sekunder.

Man tackar och bockar "ROYSAN".
Utförligt beskrivet.
Man lär sig något nytt varje dag, härligt med kunniga människor.

David skrev: Två gånger i minuten laddar min blixt efter att den blivit fulladdad, den piper till ca 0,5 sekunder.

Modernare blixtar kan för att spara ström slå av omformaren, (likspänningsomvandlaren). När rätt spänning i kondensatorn uppnåtts. Detta är förståss väldigt praktistk för att spara på batteriet. En fräch kondenstator håller laddningen och blixten behöver sällan laddas om i viloläget.Tv ggr per minut låter bra, den blixten är i gott skick. En äldre blixt som står och piper hela tiden drar ur battediet om man inte stänger av den mellan bilderna.
Med äldre menar jag äldre än 20 år gamla.

Hur vi hör det här pipet beror ju på grad av hörselsdkada, vi lider av....

I vissa fall ligger omvandlarens frekvens långt över vad ett oförstört öra kan höra, dvs 20 - 100 kHZ är möjligt.

Högre frekvens ger en mindre transormator för en given effekt. Den kan idag vara runt en till två cm stor bara. Järn i transformatorn har bytts mot ferritmaterial av HF typ, som vi finner i radiogrejer.

Det finns en liten chans att "formera" (motionera upp och förnya) kondenssatorn i en blixt som är gammal och har legat länge, det gör man geneom att låta den ligga påslagen under lång tid, (flera dygn). Man kan börja med dåliga batterierer så att spänningen stiger sakta i början. Prova sedan om den laddas snabbare (tiden mellan blixt och indikering för färdig blixt) efter en utlösning, (blixtutlösning).

Min blixt är ganska gammal ;) Det är en Nikon Speedlight SB-24. Men i övrigt så funkar den fint. Det är bara lite irriterande med pipet, man går inte obemärkt förbi med blixten på. Men det är ju också ett tecken på att min hörsel är i trim antar jag :)
Tack för undervisningen i hur blixten fungerar.
Jag ska testa att låta den ligga på ett tag för å se om det bli bättre.

Nu har jag forskat lite mer på blixten och upptäckt att den piper konstant. Den tystnar bara lite precis när jag skjutit iväg en blixt (men bara för kanske knappt en sekund). Nu har jag haft den igång några timmar och den piper hela tiden. Betyder det att den är gammal och "läcker" eller är sliten? minns inte hur du uttryckte det.
Jobbigt om den ska behöva låta såhär hela tiden...

Att en så pass modern blixt som SB-24 piper konstant kan tyda på att den har en kondesnator som börjar bli torr, men det finns som sagt olika principer. Och den orkar aldrig få upp spänningen tillräckligt.
Att pipet inte hörs just efter en utlösning kan bero på att omformaren just då är maximalt belastad och dess frekvens kommer ovanför hörbarhet just ett kort ögonblick. Omformarens frekvens är delvis beroene av i vilket laddnigsläge kondensatorn befinner sig.

okej, men finns det något som kan göras för att fixa till den? är det lönsamt att byta ut kondensatorn om detta är möjligt?

Vet ej, det finns ju tusentals olika typer av Blixtar.
Bäst vore ju med någon som har en likadan att jämföra med. Och höra med honom hur den bter sig.
Nej inte laga, en ny får man ju för ett par tusen så att lägga pengar och arbete på en så gammal sak är väl inte realistiskt. Såvida man inte är tekniker själv och har lust att öppna den.
Annars är de väl bara att blixtra så länge det är roligt

Ja, jag bryr mig egentligen inte så mycket. Det är min första blixt och jag köpte den billigt för att jag ville prova och lära mig. Så jag antar att det inte spelar så stor roll.
Men tack så hjärtligt för all hjälp. Jag har lärt mig en hel del :)
Tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar