Annons

piggarna till CF - korten (i kameran)

Produkter
(logga in för att koppla)

paldyberg

Medlem
Hallå alla!
Min 3-åring fick fatt i min canon s400 och försökte trycka in CF-kortet på tvären vilket resulterade i ett antal skeva "piggar" inuti kameran. Nu behöver jag tips! Är det bara att lämna in den, eller är de såpass böjbara att man kan bända tillbaka dem. Värsta scenariot vore ju att jag försöker själv och att piggarna går av och trillar in i kameran och kortsluter nåt så det blir ännu mer fel. Någon som har erfarenhet av ngt liknande.

mvh Pål
 
Jag förstår inte riktigt HUR du ska kunna böja tilbaka dem. Är de bara lite böjda går det säkert men som du säger går de nog av om det är för mycket.
Skulle tro att kontakten går att byta ut relativt enkelt på verkstad. Det är nog en 'reservdetalj' i serviceboken.
 
Hmmm. Ett CF-kort har jue 50 st kontakter, det innebär att det är 50 st pinnar... att få rätt alla dessa till sin ursrungliga position är inget man gör utan att ta isär kameran.

De är mjuka och "böjbara" men jag skulle inte rekommendera att rota runt med verktyg.. Antingen öppnar du den, eller så lämnar du in den, eller så köper du en ny ;) Allt beroende på kostnaden..
 
Jag skulle tro att pinnarna är gjorda i guldöverdragen aluminium. Aluminum tröttas ut redan efter en böjning så om du böjer tillbaka dem kommer hållfastheten att vara låg och risken stor att du blir sittande med pinnar inne i CF-kortet. Jag skulle lämna in kameran.
 
Verkstadssvar:!!

HEj alla och tack för svaren!
Det är bara en pigg som är riktigt skev, och två andra som är lite skeva. Jag ringde till Canon och hörde med dem. 2500 plus moms!! De måste byta ut hela kretskortet! Jag köpte kameran i usa för 3500 för ett halvår sedan så.....jag skall nog räta upp dem själv med en pincett och stereomikroskop....Jag testade att böja till och räta upp piggarna på en gammal misseskortsläsare, och det fungerade....

Hälsningar Pål
 
Ibland blir ju reparationer rena rånet.

Testa att ta ut det på hemförsökringen om du har "drulle"-tillägg. Alltså allrisk-försäkring, det borde ju funka. Självrisken är väl på 1000:- oftast.

Men du kan ju själv prova fixa det först, det vet ju inte försäkringsbolaget om.
 
När jag rätar piggar brukar jag använda en penna med litet hål, har en Parker bl a som funkar bra. Sätter den runt stiftet o böjer försiktigt tillbaka, det funkar på hårddiskar.

CF-piggarna sitter tätare o då kanske man behöver nåt annat "verktyg", men det går om man är försiktig. Och skadan är redan skedd, lämnar du in den med bruten eller böjd pigg så gör nog verkstaden samma ingrepp, byter hela kontakten.

Lycka till!
 
TA UT BATTERIET FÖRST!!!

Så att det inte blir kortis!
Sen hade iaf. jag testat själv först!
Det värsta som kan hända är ju att en pigg går av!
Men om du lyckas så sparar du en massa pengar!
Friskt vågat - hälften vunnet!

Good luck!
 
rätt skall vara rätt!

Pratade med rätt person på Canon nu:
500 spänn för kontakten ca och 800 plus moms för arbete, i vilket fall under 2000 totalt ink moms.

...men ändå.
 
Om du är mycket "händig" kan du troligen löda bort kontakten från kortet och sätta dit en ny.
Det kan vara Molex eller Tyco som gör dem.
www.molex.com
www.tyco.com
Hitta rätt modell gör du bara om du kan se partnumret på den. Det kan också vara en specialare tillverkad för Canon.
Inte en chans att jag skulle betala över 3000:- för reparation av en kamera som kostar nästan lika mycket ny. Köper du en ny har du ju en reservdelskamera...
 
Beror på hur mycket böjda piggarna är också, är dom bara lite skeva brukar en vanlig mejsel av finaste sort fixa det om man är händig. Men erfarenhet eller träning rekomenderas.
 
FIXAT!!

Tack alla! Jag fixade det just! Det var pilligt och väldigt nervöst. En pigg var rejält skev och jag tänkte faktiskt att den skulle gå av. De är inte helt raka nu heller, men tilräckligt raka för att styras in i korten! Bra tips med batteriet, det hade jag nog inte tänkt på. Jag lät den ligga i 24 timmar nästan för att ladda ur kondensatorerna. Nu låter jag nog mitt 256 MB kort sitta i resten av tiden jag har kameran, och tankar ur den via usb-kabeln. Piggarna är nog inte lika starka längre.

Glada hälsningar

Pål
 
Råkade ut för krokiga piggar i kortläsarens CF-fack. De krökta piggarna rätade jag upp med en styv spetsig tunn pincett. Inget större problem. Har kört i och ur kort dagligen i ett halår efter detta utan problem.
 
Behöver man dra kan man ju tänka på att dra rakt ur. Min E-10 har en hävarm som skjuter ut kortet en bit så det alltid blir bra. Men på min gamla A40 så gick det att dra ur det lite snett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.