Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picture Style Editor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror jag har hittat inställningen men egentligen är det ju synd att RAW bilderna försvinner. Eller? För nu blir de väl JPG endast?

hur sparar ni andra RAW?

Råfilerna är dina original (motsvarande filmens negativ), du bör därför alltid spara dessa på ett säkert sätt. Vart efter du lär dig och programvaran utvecklas kommer du kunna få ut mer av informationen i råfilen i framtiden, vilket inte är möjligt om du bara har kvar jpeg kopiorna du gjort.

Ja RAW-filerna verkar samlas i egen mapp nu så då kan man ju spara dem nånstans...får skaffa en extern hårddisk.

Skärpan följer inte med

Då använder du Batch process uppe till höger.

1. Markera de bilder du vill konvertera, alla (ctrl+A), enstaka (ctrl+musklick) eller delar ( shift + musklick).
2. Klicka på Batch process och välj därefter vilken mapp du vill att de nya bilderna ska hamna i. Välj vilket filformat och välj vilken upplösningen du vill ha på bilderna.

PS. glöm inte att skärpa till bilderna litet innan du konverterar/klickar på Batch från Raw till JPG.

Jag använder också DPP och då jag konverterat till jpg och jämför bilden med RAW-bilden så ser jag en ganska stor skillnad, RAW-bilden ser mer skarp och klar ut, ser ut som om skärpningen jag gör innan inte riktigt följer med till jpg, utan jag får öppna upp jpg-bilden i DPP och skärpa upp den igen under RGB, och då är det inte alltid som det ser bra ut, blir konstigt skärpt.
Gör jag nått fel eller?

Det DPP som man får med kameran är ju ganska begränsat vad gäller möjligheter att göra bilden riktigt snygg i svartvitt tex, inte så många reglage att dra i. Finns det nån typ uppdatering till det, så att man kan styra separata färgkanaler, som i Camera RAW?

Du verkar ju en hejjare på DPP så jag vänder mej till dej;))

Mvh Reino

Jag använder också DPP och då jag konverterat till jpg och jämför bilden med RAW-bilden så ser jag en ganska stor skillnad, RAW-bilden ser mer skarp och klar ut, ser ut som om skärpningen jag gör innan inte riktigt följer med till jpg, utan jag får öppna upp jpg-bilden i DPP och skärpa upp den igen under RGB, och då är det inte alltid som det ser bra ut, blir konstigt skärpt.
Gör jag nått fel eller?

Det DPP som man får med kameran är ju ganska begränsat vad gäller möjligheter att göra bilden riktigt snygg i svartvitt tex, inte så många reglage att dra i. Finns det nån typ uppdatering till det, så att man kan styra separata färgkanaler, som i Camera RAW?

Du verkar ju en hejjare på DPP så jag vänder mej till dej;))

Mvh Reino
På fråga ett om JPG brukar jag dra litet hårdare i reglagen så det ser äckligt skarpt ut vid rawfilen innan jag konverterar den. Då brukar JPG-bilden bli bra. Och nej, det är inte bara hos dig.

Vid svartvitt svarar jag att man inte riktigt har färgkanaler, men däremot färgfilter. Välj Monochrome och dra i reglagen där det står filter effect. Jag jobbar därefter mycket med kurvan som finns inne i fliken RGB.
Hade det gått hade jag gärna gjort en egen picture style, men man kan tyvärr inte utgå från picture style monochrome, vilket försvårar allt.

Nu kan man om man är kreativ även ändra litet i RGB-kurvan och få ett fantastiskt resultat, som i det här fallet t.ex med färgerna. Picture style är Faithful, resten är RGB-kurvornas förtjänst.

Bilagor

• _MG_0549.JPG
    _MG_0549.JPG
    94.3 KB · Visningar: 56
  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    19.6 KB · Visningar: 58
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar