ANNONS
Annons

Picture Style Editor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xantia

Medlem
Kan nån hjälpa mig att förstå den? Jag kan inte få dit någon bild. Vad gör jag för fel? Har försökt läsa manualen men är kanske för trött...

Jag har inga problem. Vilken version använder du? Du kanske behöver uppdatera. Själv använder jag 1.9.0.

Eller försöker du öppna JPG? Programmet hanterar bara RAW och TIFF.

Jag har inga problem. Vilken version använder du? Du kanske behöver uppdatera. Själv använder jag 1.9.0.

Eller försöker du öppna JPG? Programmet hanterar bara RAW och TIFF.
Jag har trott att jag sparat i RAW men det har jag ju inte...misstänker att detta är felet. Tack!

så en följdfråga; hur gör jag om dem lättast och snabbast till JPG när jag sparar i datorn? Nu fick jag dubbla och det är tidsförödande att sitta och slänga...

Ja men fattar inte hur...eller hur man beskär.Suck så krångligt program. För mig alltså... :)

Senast ändrad:
Jag kom på hur man beskär! Den bilden blev ju i JPG. Men de andra då? Hmm...här blir jag sittandes hela dan.

Du jobbar så snabbt- jag hinner inte med i filmen! :) Men jättebra- har bokmärkt.
Tyvärr programvaran jag spelar in med som begränsar hur långsam jag kan vara. Testa alla grejer där. Nu använder jag DPP++, så en del skillnader är där.
Är det i Batch Process jag gör dem i JPG?
Ja, om du vill mata ut flera i taget. Annars är Ctrl + D enkelt med om du bara är intresserad utav en singelfil.

Kan man inte ladda ner och spara alla på en gång i datorn utan att ta en och en?
Då använder du Batch process uppe till höger.

1. Markera de bilder du vill konvertera, alla (ctrl+A), enstaka (ctrl+musklick) eller delar ( shift + musklick).
2. Klicka på Batch process och välj därefter vilken mapp du vill att de nya bilderna ska hamna i. Välj vilket filformat och välj vilken upplösningen du vill ha på bilderna.

PS. glöm inte att skärpa till bilderna litet innan du konverterar/klickar på Batch från Raw till JPG.

Det blir inte bara bilder i JPG när jag sparar i mappen på datorn utan även filer som heter CR2, gissar att det är RAW? Ska man då spara de nån annanstans? Gissar att sådana tar upp stor plats. Kan man göra detta på nåt smidigt sätt redan första gången man laddar ner? Känns som att man inte vågar annat än att tömma kameran efter max 5 bilder...

Det blir inte bara bilder i JPG när jag sparar i mappen på datorn utan även filer som heter CR2, gissar att det är RAW? Ska man då spara de nån annanstans? Gissar att sådana tar upp stor plats. Kan man göra detta på nåt smidigt sätt redan första gången man laddar ner? Känns som att man inte vågar annat än att tömma kameran efter max 5 bilder...
Förstår inte vad du menar. När blir det detta? När du för över bilderna från kameran till datorn eller vid konvertering?

Vid konverteringen. Jag får JPG bilder samt lika många CR2 filer i mappen när jag för över dem från DPP.

Vid konverteringen. Jag får JPG bilder samt lika många CR2 filer i mappen när jag för över dem från DPP.
Låter ju mer som att du har dina rawfiler (CR2) i mappen från början, och därefter konverterar JPG från rawfilerna till samma mapp. Rawbilderna försvinner ju inte för att du konverterar dem. De är fortfarande kvar.

Det blir väl så att dom åker dit i mappen och sen även JPG bilderna. Är lite jobbigt bara att sen sitta och flytta RAWbilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar