Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Phottix odin eller Pixel king

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Jag var först inne på pocket wizard men sen upptäckte jag dessa. Jag tycker de här verkar vara bättre än pocket wizards ttl lösning med flex och mini.

Någon som har någon erfarenhet och kan man köpa dessa i sverige? Alternativt, någon som vill sälja sina egna uppsättningar av ovan nämnda produkter.
 
okej
pw kan ju inte köra manuellt fullt ut med deras ttl lösning, men det klarar pixel king?
på vilket sätt är pw bättre förutom kanske just byggkvaliten
 
Pixel King

Hej.

Ni som kört dessa ett tag nu, hur funkar de?
Går det att "fjärrutlösa" kameran med dem?

Mvh Christian
 
Hej.

Ni som kört dessa ett tag nu, hur funkar de?
Går det att "fjärrutlösa" kameran med dem?

Mvh Christian

Har inte testat själv, men nyfiken som jag är så testade jag att "Googla", hittade svart på mindre än två minuter ;)
"Opas For Nikon triggers the speedlite, studio light and outdoor light. Controls shutter release, slave camera, Control via different group"
Källa:

http://www.aliexpress.com/fm-store/805453/210861205-500630038/one-set-Pixel-Opas-for-Nikon-digital-camera-a-Transceiver-Compatible-to-Pixel-King-Transmitter.html
 
Tänkte passa på att lägga till lite om mina erfarenheter av Pixel King för Nikon. Jag köpte mina nya via eBay från Tyskland för 500 kr/enhet för att testa dem för jag tycker de verkar lovande till det priset.

Tyvärr så är de än så länge en rätt stor besvikelse för de saknar en för mig viktig funktion som finns för Pixel King för Canon och där i kameran. Man kan ställa in blixtar i tre kanaler och tre grupper men man kan INTE från kameran styra olika gruppers blixtkompensation. Du kan bara ha ett värde från kameran som gäller för alla grupper. Du kan ändra på var blixt för sig men helst vill man ju slippa runt och ratta på speedlights som ofta kanske sitter knasigt till. Nu får jag hoppas att de släpper en egen version som motsvarar PocketWizards AC3 ZoneController eller löser det på något annat sätt.

Jag har både Nikonblixtar och Yongnuo YN565EX. Tyvärr fungerar inte TTL med YN565EX men fungerar bra med Nikonblixtarna. Detta kan komma att ändras i en framtida firmware uppdatering vilket man smidigt kan göra via usb och firmware från Pixels egen sajt när de väl släpper uppdateringar.

Man kan inte använda dem som shutter release triggers vilket man kan med många andra triggers. De saknar också knapp för att göra test triggningar av blixt utan du måste utlösa blixtar med kamerans avtryckare.

Byggkvaliten är ok. Lite plastiga kanske och jag skulle inte vilja tappa dem i golvet direkt. Jag har även Phottix Strato II och de känns lite mer gedigna men inte mycket (men de saknar stöd för TTL och HSS).

Jag förstår inte heller hur man skickat med kablar för pc-sync till 3.5mm kontakt och pc-sync till 6.3mm när Pixel King själv har pc-synckontakten och jag gissar att den mest kommer användas med speedlights som varken har 3,5 eller 6,3 mm kontakt. Man kommer då behöva skaffa extra pc-sync till pc-sync kablar om man använder dem med manuella blixtar som inte stödjs i hotshoe.

Låter kanske rätt negativt men i övrigt fungerar både TTL och HSS trådlöst och med ovan nämda begränsning så är det prisvärda och rätt trevliga radio triggers. Får de bara till så att man kan sätta olika värden av blixtkompensation i grupper med Nikons som man kan med Canons variant så känns de här som ett riktigt bra alternativ.
 
Jag har använt phottix odin ett tag nu. Köpte dem på scandinavian photo.

Jag är grymt nöjd. Bra byggkvalitet för det priset, samt att man kan ställa in allt ifrån sändaren ovanför kameran. ttl och manuell styrka. Även ställa in hss, zoom osv.

Kan verkligen rekomendera dem
 
Jag köpte mina Odins i slutet av förra året, hade en sändare och tre mottagare . Rekommenderar dom varmt, dom fungerar super! Sålde dom tidigare iår, men ska köpa på mig dom igen för jag känner att jag inte kan vara utan dom. High speed sync, och kunna ställa styrkan från sändaren är grymt smidigt.

Nackdelen är väl att inte kunna använda just dom sakerna med billigare YN blxitar utan man får köra med Canon 430EX II, 580EX, 580EX II, 550EX
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.