Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshopproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalis

Ny medlem
Hejsan
Är relativt ny när det gäller photoshop och bildredigering. Jag har ett problem som jag inte kan komma underfund med vad jag gör för fel.
När jag ska t.ex ta bort en störande fläck på ett objekt genom klonverktyget och liknande så väljer jag ett nytt lager och försöker klona över fläcken (jag har valt plats jag ska klona) men det händer ingenting förutom att det står i historiken att jag har använt klonstämpeln. Vad är det som är fel?
Måste man välja en speciell typ av lager eller går det bara att göra sådana redigeringar i bakgrunden?
Mvh Mattias Dalstål
 
När du skapar ett nytt lager och har det markerat så är det bara där du gör din kloning. Det innebär att du klonar tomma pixlar på en tom yta (eftersom ditt lager är tomt). Jag skulle råda dig till att antingen duplicera lagret eller jobba direkt i bilden utan lager (man kan även se till att klona genom alla lager med en kryssruta längst upp "Sample all layers" när klonverktyget är aktivt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.