Annons

Photoshopproblem - analys av JPEGdata...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, Fotosidans läsare! Vill inte störa i sommarfriden men tänkte ändå chansa på att nån har ett svar; jag har prexis jobbat med över 200 nytagna Nikon D70s-bilder i Photoshop (trist & tar tid...) och när jag skall titta på resultatet så vägrar programmet öppna bilderna pga "ett problem uppstod med analysen av JPEGdata" eller "längden på JPEGmarkersegmentet är för kort(filen kan vara trunkerad". Jag begriper ingenting. De går inte heller att titta på i ACDSee, fastän tumnaglarna är korrekta!

Tacksam för tips!
 
Hej,

Tyvärr så låter det som om du fått problem vid överföringen av bilderna, prova igen! Om du överförde direkt från kameran, prova att ta dem via en kortläsare istället!

Värt kan även vara att temporärt stänga av virusskydd.

Hoppas det löser sig!

Mvh Lazze
 
hej & tack för svar. uppskattas! jag anv kortläsare och bilderna gick bra att jobba med som vanligt. det var när jag skulle kolla mapparna med behandlade bilder som jag fick svaren. har hänt förr och är irriterande när man anv en hel kväll för bildbehandl. hälsningar/ k aunver
 
Om jag tolkar dig rätt så gick "filerna sönder" när du sparade dem från Photoshop? Det är ju allvarligt!

Låter som:

1. Virusskydd som beter sig mysko när den kollar filerna vid skrivning

2. Felaktig drivrutin till HDD(framförallt om den är extern)

3. Felaktigt ställda Cache-parametrar på hårddisk(write through eller write back).

Dyker problemen bara upp med bildfiler? Eller kan även office dokument "gå sönder"?

Har du provat att göra en "Scandisk"?

Mvh Lazze
 
Jag kan gissa på ACDSee. Jag har dålig erfarenhet av detta. När jag installerade det, förra året gjorde ACDSee om en massa filassociacioner i Windows XP Pro. Jag hade då PaintShopPro9 och Photoshop 7 i burken. Felet var mitt eftersom jag var snabb att installera ACDSee utan att läsa associationsfrågan.
Att sedan avinstallera ACDSee är nästan omöjligt. Det här programmet "äter sig" in i flera program, register mm. Min räddning var att jag hade en ganska färsk system Ghost.
Jag vill inte påstå att det är detta som är felet, men det kan vara värt att undersöka.
/Fred
 
Tack för info/uppslag/råd!

hej & tack för hjälpen! jag skall testa igen (fast i mindre skala) och se om samma sak händer igen. även om jag inte begriper alla tips så skall jag kolla upp dem. som tur var hade jag ett recovery-program som kunde trolla fram en ny upplaga från det raderade minneskortet.
 
Problemet löst!

Hej ni som hjälpte mig! Jag har löst problemet. Kanske kan vara kul att veta hur? Det handlade om val av"jpeg-format"=baslinje standard, baslinje optimerad och progressiv...På nåt sätt var "progressiv" ibockad och det funkade inte alls på min dator. Med "standard" belv allt som vanligt! Skönt! Tack för visat intresse! Trevlig fotosommar - jag tror min blir det för jag har just satt på min nya SIRONAR-opitk på min 8"x10"tummare!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.