Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PhotoshopCS censurerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonascarlson

Aktiv medlem
Läste ett inlägg på en site i USA nyligen om att PhotoshopCS har ett inbyggt censur-filter. Några personer har provat att scanna olika sedlar, US-dollar samt Euro. Vilket inte funkat eftersom att Photoshop CS har nån slags inbyggd funktion som kontrollerar om det är pengar som läses in..

Trodde detta var ett skämt så jag bad en bekant till mig prova eftersom att han har Photoshop CS. Och mycket riktigt så får man upp en dialogruta när man försöker läsa in en sedel i Photoshop.

"This application does not support the unauthorized processing of banknote images"
 
En kompis visade mig något liknande, han har XP och äldre Photoshop men en nyare HP-skrivare, när han scannade en hundring eller en euro-sedel kom utskriften med en textrad rakt över med hänvisning till en web-sida med varning för kopiering av pengar.
 
Jag har CS och måste genast testa detta! Har visserligen aldrig kommit på tanken att göra egna sedlar med min scanner, bläckstråleskrivare och vanligt skrivarpapper haha!
 
Det gick ju bra med en tjuga iaf;) Vue Scan och Photoshop CS..
 

Bilagor

  • peng.jpg
    peng.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,797
Jepp!

Och scannar man in en bild på Morpheus så hamnar man direkt i förlossningskuvösen i the Matrix:)
 
lotelo skrev:
Det gick ju bra med en tjuga iaf;) Vue Scan och Photoshop CS..

Cyberpengar :)

Det som retar mig mest är att jag fick ett brev från min norska bank efter att i många år skött betalningarna via nätet, där de skrev att de inte längre tar emot inskannade svenska pengar för insättning på konto i banken, beroende på att de är lättförfalskade.
 
RolandM skrev:
Cyberpengar :)

Det som retar mig mest är att jag fick ett brev från min norska bank efter att i många år skött betalningarna via nätet, där de skrev att de inte längre tar emot inskannade svenska pengar för insättning på konto i banken, beroende på att de är lättförfalskade.

Hahaha... Humor!!! :D
 
RolandM skrev:
Cyberpengar :)

Det som retar mig mest är att jag fick ett brev från min norska bank efter att i många år skött betalningarna via nätet, där de skrev att de inte längre tar emot inskannade svenska pengar för insättning på konto i banken, beroende på att de är lättförfalskade.
Ajajajaj, skrattkramp. Och det är ditt fel;)
 
Jag har hört att liknande funktioner finns i nya och avancerade färgkopiatorer, vet dock inte hur sant det är.
 
jjern skrev:
Jag har hört att liknande funktioner finns i nya och avancerade färgkopiatorer, vet dock inte hur sant det är.
Fast skulle det finnas såna funktioner så är väl metalltråden det enda rimliga som skulle kunna göras kännbart?

Jag har ny skanner, ny skrivare, dator yngre än ett år, CS och jag kunde t o m skriva ut min tjuga;)

Jag kan bara inte tro på såna funktioner..
 
lotelo skrev:
Fast skulle det finnas såna funktioner så är väl metalltråden det enda rimliga som skulle kunna göras kännbart?

Jag har ny skanner, ny skrivare, dator yngre än ett år, CS och jag kunde t o m skriva ut min tjuga;)

Jag kan bara inte tro på såna funktioner..

Prova skanna i samma storlek som tjugan? Enligt samma inlägg som jonas hänvisade till gick det att läsa in förminskade "sedlar" i cs men inte i exakt storlek..

Vet inget om detta men men...
 
Funderar på om de byggs in sådana spärar så görs det rimligtvis för USD. Amerikanerna skyddar ju sig mot allt ont. Allt ont finns utanför USA, därför bygger de staket vid mexikanska gränsen och lräver alla på fingeravtyryck och då har de säkert tvingat tillverkarna av skanningsprogramvara och kopiatorer att frhindra kopiering av USD för att slippa terroriststämplas...
 
*asg* när ska resten av världen inse att kära gamla svenskkolonin Amerika har gått för långt? Vojne!?

Nåja om nåt tiotal år talar de spanska därborta o då kanske det blir lite mer livat o glatt...
 
Zangarh skrev:
Prova skanna i samma storlek som tjugan? Enligt samma inlägg som jonas hänvisade till gick det att läsa in förminskade "sedlar" i cs men inte i exakt storlek..

Vet inget om detta men men...
Tänker jag helgalet eller är inte detta samma storlek? Det var så jag skannade iaf.

Att bygga en funktion som bara känner av USD och inte andra sedlar låter avancerat, mer avancerat än vad jag tror är möjligt ens även om amerikanerna är paranoida..

Fast nu får nån annan testa som har dollar hemma;)
 

Bilagor

  • dump.jpg
    dump.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,696
i kompisens fall så hänvisade texten till en sida om svenska riksbanken med en hundring scannad och en sida för euro när han scannade en 20euro
 
Undrar hur en bensinautomat för 20 och 100 kronorssedlar fungerar...Min gissning är att de läser in sedeln och letar upp vissa mönster...
 
Fast kanske nån PCanvändare kunde prova hur det ligger till istället..

Jag fixar att bränna spel med kopieringsskydd också. Ungarna kan då spela dem i Macen fast inte på PC. Kanske det handlar om nåt sånt även med min tjuga.

Tror du alltså Roland att de spärrat mönstrena från vissa sedlar? Hur som helst passade väl den frågan bra här..

PS. Ett litet försvar också;)
Att jag bränner lite spel ibland beror på att jag tycker att ungarna har rätt att ha dem hos pappan med utan att behöva släpa skivor.. DS.
 
Senast ändrad:
ja ha , jag var också tvungen att prova skanna en hundring å det funkade ... nu ska jag bara ner och tanka bilen .......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.