ANNONS
Annons

Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är ju nybörjare i den digitala världen eftersom fram till föra året hade jag alltid en film i kameran. Därför jag hoppas att någon kan svara på mina "Duma" frågor.Jag har ju tröttnat på JPEG bilder and tänkte gå till RAW format som (hoppas jag) kommer att ge bättre bilder. Jag har ju en bra kamera men det käns som att JPEG ger inte hela "saningen"! För detta tänkte jag börja jobba med Photoshop men när jag titta på Adobe website ser jag att det finns det som heter Photoshop Element (nummer 7 jag tror) och det som heter Photoshop CS 4. Vad är det för skilnad mellan dessa 2 mjukvaror? Vilken bör jag använda för att läsa RAW från min Nikon? Vad har de för systemkrav när det gäller dator? Kan man köpa en engelsk version i Sverige?

Tack för hjälpen!

Hälsningar

Leunamme

Hejsan!

Så vitt jag vet så är Elements en "nybörjar" variant av CS versionerna.
Helt enkelt en Nedbantad version av CS versionerna.
Då Eliments är mycket billigare än CS versionen så kanske den passar bättre för dig.
Kan annars rekomendera CS versionen.Dyr,men klart värd pengarna.
Om du tycker att det är för dyrt och inte vill betala för det så finns ju alltid ThePiratebay,där information inte kostar något!

//Carl

Man kommer riktigt långt med elements. Version 7 som är den aktuella kan läsa filerna från din Nikon.

Kolla även in bildbehandla.se

Hej!

Jag är ju nybörjare i den digitala världen eftersom fram till föra året hade jag alltid en film i kameran. Därför jag hoppas att någon kan svara på mina "Duma" frågor.Jag har ju tröttnat på JPEG bilder and tänkte gå till RAW format som (hoppas jag) kommer att ge bättre bilder. Jag har ju en bra kamera men det käns som att JPEG ger inte hela "saningen"! För detta tänkte jag börja jobba med Photoshop men när jag titta på Adobe website ser jag att det finns det som heter Photoshop Element (nummer 7 jag tror) och det som heter Photoshop CS 4. Vad är det för skilnad mellan dessa 2 mjukvaror? Vilken bör jag använda för att läsa RAW från min Nikon? Vad har de för systemkrav när det gäller dator? Kan man köpa en engelsk version i Sverige?

Tack för hjälpen!

Hälsningar

Leunamme

Skillnaden är att CS4 är fullversion av Photoshop och Elements är en enklare version. Det är även skillnad i pris då Elements ligger på 995:- och CS4 över 10 000 :- och uppåt beroende på version.
CS4 är också mer krävande vad gäller datorkapacitet.
För "hemmabruk" räcker Elements mer än väl och den läser RAW utan problem.
www.dustinhome.se har engelsk version.
http://www.dustinhome.se/pd_5010173792.aspx

Du kan ju testa bägge.
Det går att ladda ner bägge från Adobe och installera fullt fungerande i 30 dagar. Köp sen den version du vill ha och slå in serienumret utan att installera om.

Senast ändrad:
Om du använder Nikon kan ju Capture NX2 vara ett alternativ. Capture NX2 tar till skillnad från ACR alla kamerans inställningar in i konverteringen, så där kan man kanske spara en del tid. Programmet kräver dock för att inte upplevas som plågsamt segt en någorlunda ny dator med gott om minne. Jag använde länge NX/NX2 för konverteringen och sedan elements till de slutliga finjusteringarna. Numera använder jag NX2 och CS3. Du kan ladda ner en utvärderingsversion från Nikons hemsida.

Tack så mycket!

Hej!

Tack så mycket för alla svar! De har varit av stor hjälp för mig och tack vare er alla har jag fått en bättre bild av det där med Photoshop Element och Photoshop CS.

Emmanuel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar