Annons

Photoshop, virtuellt minne

Produkter
(logga in för att koppla)

catalyst

Aktiv medlem
När jag öppnar Photoshop kommer den här rutan upp:
virtuelltminne.jpg


Vad är det för enhet som är full och med vad? Vad kan jag göra åt saken?

MVH Therése
 
Du behöver rensa hårddisken.

När Photoshop behöver mer arbetsminne (RAM) än vad som finns ledigt använder operativsystemet hårddisken som arbetsminne.

Det är därför det går långsamt när RAM tar slut.

Eftersom du kan ha flera hårddiskar på datorn kan du också välja vilken hårddisk som skall ”låna ut” minnesutrymme.

Riktiga Photoshopnördar skaffar en liten snabb hårddisk som bara är till för sådant...

[tillägg]
Du bör ha minst lika mycket ledigt utrymme på hårddisken som du har RAM tilldelat Photoshop. Grundinställt är att halva mängden RAM används av Photoshop...
 
Senast ändrad:
Jag förstår nog inte riktigt vad som är fullt. Det finns 63,9 GB ledigt utrymme på hårddisken. Vad ska jag rensa bort för att få mer RAM?
 
jag gjorde ett ganska pinsamt misstag, jag fick upp detta medelande o kunde inte fatta vad det var för fel, det hände när jag skulle beskära bilder med förinstäld storlek.

kunde inte fatta vad som var fel, tills någon påpekade att att jag kanske beskärde i cm och inte px....så jag försökte alltså beskära i 2000x3000cm vilket blev lite väll mkt för det virtuella minnet :p

pinsamt när man använt ps i ca3år :D
 

Citat från länken:

"Du ändrar växlingsfilens storlek så här:

• Gå in på Startmenyn.
• Välj Kontrollpanelen.
• Klicka på Prestanda och underhåll.
• Klicka på System.
• Klicka på fliken Avancerat.
• Klicka på Inställningar under Prestanda.
• Klicka på fliken Avancerat.
• Klicka på Ändra under Virtuellt Minne.
• Under Enhet [Volymetikett] klickar du på den enhet vars växlingsfil du vill ändra storlek på.
• Under Växlingsfilens storlek för markerad enhet klickar du på Egen storlek.
• För att ändra växlingsfilens minsta storlek skriver du in önskad storlek i fältet för Ursprunglig storlek (MB), för att ändra största storlek skriver du in önskad storlek i fältet för Maximal storlek (MB).
• Klicka på Aktivera.
• Klicka OK."
 
Film) (moose skrev:

Prova även att lägga PS minneshantering på en annan disk om du har 2 hårddiskar i din dator. Det hjälper dock inte att lägga den på en annan partition på samma hårddisk.

MVH
Erik T
http://www.eriksgallery.com

Kan någon vänlig själ tala om för mig exakt hur jag gör detta i PS7. Jag har en C: där PS ligger och jag har en D: som är delad i två partitioner, varav den minsta är på 25 GB. Antar att det är där jag ska lägga minneshanteringen. Eller?
//Anders
 
Så här: Jag har visserligen CS, men det är säkert något liknande i 7:an

To change the scratch disk assignment:

1. Choose Edit > Preferences > Plug-Ins & Scratch Disks.

2. Do one of the following:
Choose the desired disks from the menus. You can assign up to four scratch disks of any size your file system supports. Photoshop lets you create up to 200 GB of scratch disk space using those scratch disks.

3. Click OK.

4. Restart Photoshop or ImageReady for the change to take effect.
 
Jag har visserligen en gammal seg dator som ofta är proppfull med bilder, av någon konstig anledning. =)

Jag får ibland upp nämnda ruta som varnar för att det virtuella minnet är för lågt, eller något i den stilen. Jag har vid det här laget blivit veteran på detta och har kommit fram till att ju fler bilder jag har öppnade i PS samtidigt dessto större risk att få denna varning. Ingen högvetenskaplig slutsats kanske, men jag antar att det är för att bilderna är långt mycket större i psd-formatet i programmet, eller?

Troligen är det dock inte det problemet som ni haft här ovan, det skulle krävas en hejdundrandes massa bilder för att komma upp i flera GB.

En liten parentes, kanske någon har nytta av det.

Hälsn. Erik
 
mange78 skrev:
Citat från länken:

"Du ändrar växlingsfilens storlek så här:

• Gå in på Startmenyn.
• Välj Kontrollpanelen.
• Klicka på Prestanda och underhåll.
• Klicka på System.
• Klicka på fliken Avancerat.
• Klicka på Inställningar under Prestanda.
• Klicka på fliken Avancerat.
• Klicka på Ändra under Virtuellt Minne.
• Under Enhet [Volymetikett] klickar du på den enhet vars växlingsfil du vill ändra storlek på.
• Under Växlingsfilens storlek för markerad enhet klickar du på Egen storlek.
• För att ändra växlingsfilens minsta storlek skriver du in önskad storlek i fältet för Ursprunglig storlek (MB), för att ändra största storlek skriver du in önskad storlek i fältet för Maximal storlek (MB).
• Klicka på Aktivera.
• Klicka OK."


Windows tangenten Start+Break gör att Systemegenskaper poppar upp direkt.

Jag har fått tipset att ta 2.5 gånger RAM-minnets storlek och ha det som minsta OCH största storlek.

Jag som har 2 GB RAM-minne skriver in då:
Ursprunglig storlek 5000 MB
Maximal storlek 5000 MB

Så slipper Windows ändra storleken.

/Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.