Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop, skillnad mellan versioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag kör sedan länge Photoshop 5.5 (jag vet, fnissa gärna:D ) och känner mig rätt nöjd med det. Har sexan liggande på bordet, men det har liksom aldrig blivit av att installera...

Kan någon ge mig övertygande argument för en uppgradering? Vilka är de oumbärliga funktionerna som man inte kan vara utan när man väl har upptäckt dem?

/Acke

Absolut ingenting! Photoshop 6 är segare, fulare och har inte en enda intressant extrafunktion jag skulle vilja ha. Dessutom är en massa kortkommandon ändrade och menyval har bytt plats.

Jag kan ärligt talat inte säga en enda fördel med Photoshop 6 och kastade frustrerad ut det efter att ha testat det i en vecka. :mad:

Två saker:
  • Soft proofing verkar gôrbra. Jag har inte tagit mig tid att sätta upp profiler och grejer, men det ser lovande ut
  • Palettdockning är bra om man bara har en bildskärm
  • Inställningarna för alla verktyg syns numera under menyerna, inget letande efter gömda paletter
Småsaker som gör livet lite roligare, men inget som är värt några större pengar tycker jag. Men har man en kartong liggande finns det ingen anledning att tveka.

Re: Photoshop..

Eh, jag är bara nyfiken men har ni Photoshop på svenska eller engelska? De svenska versionerna har jag aldrig förstått mig på. Många gånger har de gjort mig totalt vansinnig.. :( Jag tänker främst på de språkliga översättningarna som ibland blivit katastrofala..

Jag har Photoshop på engelska, sexan har jag testat i både engelsk och svensk version. Blir bra irriterad på svenska versioner av program, ofta dåligt översatta och med menyvalen i oordning. :(

Fotosidans medlemmar verkar generellt sett ha gott om pengar. En svensk photoshp kostar 9,3 kkr exkl moms på Dustin, och såna har ni alltså liggande utan att installera respektive slänger ut efter en vecka. Fast det är klart, har ni engelska så var de ju ett par tusingar billigare.

Jag har både Photoshop 4, 5, 5.5 och 6 svensk och engelsk "liggande lite överallt" jag... :p

Jag har haft ph6 installerat sedan det kom. Har en mac och har inte märkt av någon seghet, tvärtom. Det finns en hel del nya bra funktioner. Arbetar man med bilder för tryck är det en del nytt och "uppstädat" kring färghantering med bl a ICC-profiler. I lagerpaletten finns undermenyer till resp lager med många bra inställningar. Längst upp på skärmen ligger numera de val till resp verktyg som tidigare fanns i ett separat fönster. Texthanteringen och dess verktyg är förbättrade. Listan kan göras lång! Läs på adobes hemsida eller tester som finns.

/Mats

Jag ska villigt erkänna att jag oftast inte går över till nya versioner lätt, om det inte är omfattande förbättringar (jämför inte "förbättringar" med "ändringar"!).

Om man nu inte arbetar mycket med tryck och har en medelmåttig PC, som jag, tycker jag inte det är värt pengarna att uppgradera en gammal version eller köpa ny PS6.

Att Photoshop och de flesta andra av Adobes programvaror går snabbare på mac är jag medveten om, önskar själv att jag hade en mac att Photoshoppa och "InDesigna" på. :)

Stämmer det verkligen att macen är snabbare??
Man kan ju köpa dubbelt så snabb pc för samma pris som en mac för samma pris.??

Hursomhelst tycker jag att ni ska övergå till linux där gimp matchar photoshop och allt är gratis..

mbngy skrev:
Arbetar man med bilder för tryck är det en del nytt och "uppstädat" kring färghantering med bl a ICC-profiler.

Jag skulle definitivt säga att ICC-profiler är av största intresse för de som vill sprida sina bilder med kontroll över färgåtergivningen. Det må vara en tryckpress eller en printer men det gäller i lika hög grad för webbpublicering och mer vardaglig publicering.

Jörgen

Ja, det stämmer ganska så bra.
Och det där med dubbel så snabb kan man inte "säga"...

Eftersom PC och Mac har helt olika processorstruktur så spelar inte Mhz:en så stor roll. En av de senaste G4:eek:rna med, ja, säg 500 mhz kanske motsvarar mer än 1 ghz på en pentium.

Och då nästan alla Adobes program är gjorda för Macintosh från början har de uppernbarligen portats till PC. Om det beror på att Macen i sig är bättre på att köra just bildbehandlings/dtp-program eller att programmen är dåligt portade till PC vet jag inte, men det går i 90% av fallen fortare på Mac.

*phu*

Kör man senare Mac med G4-processorn (Altivec), sägs det att version 5.5 & 6.0 arbetar snabbare med vissa moment. Är det någon här som verkligen testat detta? Har själv 5.0 & är nyfiken på 5.5 - om detta stämmer.

Helt "off topic", men jag kunde inte låta bli... :D

GIMP för PC: http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32//

Porten fugerar skapligt stabilt och innehåller de flesta av GIMPs extra funktioner. För bearbetning av RGB-bilder kan GIMP i vissa fall slå PS, och med tanke på hur mycket det kostar kan nog vara värt en liten titt...

/Ingo

ingo skrev:
Helt "off topic", men jag kunde inte låta bli... :D

GIMP för PC: http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32//

Photoshop är Photoshop, det är inget snack om det. Däremot skulle jag inte säga att det är värt 10 kkr för vanliga dödliga med tanke på att GIMP är gratis, att GIMP utvecklades med Photoshop som förebild, att GIMP finns till Windows och att den tusensidiga manualen till GIMP finns som PDF på nätet.

Jag satt med Photoshop när jag lärde mig digital bildbehandling men idag sittar jag nästan uteslutande med GIMP.

Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar