Annons

Photoshop på två bildskärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Helenius

Avslutat medlemskap
Är rätt ny på digital bildbehandling. Fick det råd att köra PhotoShop på två bildskärmar, med bilden på ena och paletterna på andra.
Vad behövs av hårdvara och mjukvara för att göra detta, och hur kollar jag om min nuvarande maskin klarar detta?
Tacksam för ett svar, är totalt novis på sånnt :)
 
Ett grafikkort med två utgångar, alternativt ett extra grafikkort i datorn.

Kolla där du har din nuvarande skärm inkopplad, finns det fler portar? Vissa kort har en DVI-utgång (vit hona) och en VGA (stift).
 
Jag måste säga att detta är väldigt trevligt. Det gör att man ser mer av bilden hela tiden!

Sedan så finns det ju andra fördelar, som att titta på Film/TV på ena skämen och jobba *host,host* på andra skärmen!

//JonasL
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    45 KB · Visningar: 664
2 skärmar !

Söker samma sak !
JAg har en Eizo Flexscan T68, och använder mig utav RGB ingångarna på skärmen. Det sitter även ett uttag som heter D-Sub !! KAn man använda sig ytav det som x-tra till en annan skärm ??
 
Re: 2 skärmar !

massemus skrev:
Söker samma sak !
JAg har en Eizo Flexscan T68, och använder mig utav RGB ingångarna på skärmen. Det sitter även ett uttag som heter D-Sub !! KAn man använda sig ytav det som x-tra till en annan skärm ??

Mig veterligen är D-Sub en ingång för VGA-anslutning. Du kan alltså koppla den till ett grafikkort med VGA-anslutning (alternativt till DVI med adapter).

För övrigt kan jag bara hålla med om att två skärmar är ett måste när man väl har provat.
 

Bilagor

  • skriv.jpg
    skriv.jpg
    16.8 KB · Visningar: 583
Senast ändrad:
Hej

Sitter också med två (22" och 21") skärmar och skulle inte kunna tänka mig bara en skärm. Väldigt smidigt att tex ha två internetsidor uppe sammtidigt, tex jämföra tester. Skriva e-mail på en och skriva av från den andra skärmen. Och paletterna så klart på den andra, kan också ta bort dem med tab om man har en skärm. Jag stänger de paletter jag inte använder.


Man behöver grafikkort med två bildskärmsuttag, kostar inte mycket. Kollar nu priset på min andra skärm (medan jag har Fotosidan uppe på den andra), verkar ha utgått. Asus 9600SE som jag har kostade mig ca 700kr och jag kör 1600x1200 på båda skärmarna. Windows XP har stöd för två skärmar. Alla grafikkort som har två uttag har inte stöd för två digitala skärmar. Mitt har stöd för en digital och en analog.

Två skärmar är toppen, nästan sugen på ha tre.

Hälsningar
Omar Brännström
 
ATI-korten är både bra och väldigt prisvärda för dubbla bildskärmar. Det är helt klart värt varenda krona om man har platsen hemma.
 

Bilagor

  • desktop_small.jpg
    desktop_small.jpg
    29 KB · Visningar: 461
Lite förvirrad

Tack för alla svaren.

Har tydligen ett grafikkort med enbart en utgång + en rond hona, som jag inte vet vad är, men sen ännu en utgång på moderkortet (tror jag) har försökt att anslutta där, men funkar inte. När jag felsökar får jag fram ett meddelande om att jag måste uppgradera till XP Professional (har Home Edition)....
Är det så att två skärmar bara funkar på XP professional eller är det mitt kort som inte funkar???
 
Hej

Funkar även på Home-edition. Gjorde i mitt fall, men har nu Professional.

På mitt grafikkort har jag två uttag, vet förstås inte om man kan koppla en skärm till grafikkortet och en till moderkortet (inbyggda grafikortet).

Runda honan är väl om man skall koppla det till teven.

MVH

Omar
 
Senast ändrad:
Jag har ett Geforce 6600GT och på den är det ju en VGA och en DVI-utgång. Går det bra att köra analogt på ena skärmen och digitalt på andra? Jag har en TFT för tillfället. Eller finns det andra alternativ i och med att jag har en DVI-utgång?

EDIT: Och en annan sak. Kan man ha två grafikkort i en och samma maskin som inte är likadana och dra nytta av det på något vis?
 
Lionheart skrev:
Jag har ett Geforce 6600GT och på den är det ju en VGA och en DVI-utgång. Går det bra att köra analogt på ena skärmen och digitalt på andra? Jag har en TFT för tillfället. Eller finns det andra alternativ i och med att jag har en DVI-utgång?

Tack!

Hej

Jo det går bra att köra analogt på den ena och digitalt på den andra, så kör jag.

MVH

Omar
 
Hej

Tydligen skall man kunna använda två grafikkort i datorn, tror inte man vinner så mycket på det, sedan vet inte jag hur det funkar med två grafikdrivrutiner (kan vara en "bråkig" drivrutin). Har ingen erfarenhet av det själv.

Fördelen kan kanske vara

"Multiple Monitor Calibration and Matching
Allows you to calibrate and profile multiple monitors on a single system or across an entire studio. (Mac and Windows). On Windows, it is necessary to use a separate video card for each monitor"

MVH

Omar
 
Senast ändrad:
Det kan vara till och från med vilka kort som fungerar ihop. Jag körde fram tills för något år sedan på ett gammal matrox-kort som jag köpte '96. Det fungerade utmärkt att driva en andra-skärm på.
 
ANNONS