Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop och Mac Ventura

Produkter
(logga in för att koppla)

Arell

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om någon annan haft problem med Photoshop i Mac OS Ventura, båda i allra senaste versionerna.
Jag försöker t ex att lägga ihop två bilder, öppnade som lager i PS från Lightroom Classic, och lägga en bild som en mask i den andra. Då låser sig Photoshop helt. Jag har tvingats att tvångsavsluta datorn och sedan starta om. Jag har installerat om PS men det hjälper inte.
Eller beror det på att min dator är för gammal och trött? En Imac i5 som är nästan på dagen fem år gammal.

Har du gott om A. Arbetsminne (hur stora är filerna? och B. Lagringsutrymme. Ett program kan krascha på enbart dessa grunder.

Står det att din version av Photoshop är fullt kompatibel med din MacOS version? Hade själv en gammal stand-alone (ej prenumerationstjänst) version som blev allt annat än trevlig att använda. Idag tror jag inte ens det går.

Det verkar som att du ändå får igång programmet osv. Är det JUST när du ska pilla med två bilder i en "merge" som det strular? Känns inte som det skulle vara något unikt, alltså just den redigeringen.

Tror även att Adobe har ett forum där man kan fråga vidare, om din fråga här inte ger något. Även DPreviews forum är mkt bra! =)

Hoppas att det löser sig! =)

Mvh Fredrik

Tack för svaret. Vad jag kan se så är det gott om både arbetsminne och lagringsutrymme. Men processorn är alltså en gammal i5 3,4 GHz.
Jag har börjat lära mig hur man fyller en silhuett av en person med innehåll från en annan bild, t ex träd eller vass. Jag kanske gör på helt fel sätt, jag prövar mig fram, men det är då det låser sig.
Hälsningar Jan

Jag kör Photoshop v24.2 (dvs senaste versionen, prenumerationsmodellen) på MacOS Ventura v13.2.1 (dvs senaste versionen) på en M2 MacBook Air och det flyter på helt odramatiskt utan låsningar eller annat strul.

En ny M2 och en gammal i5 är kanske skillnaden. Det har löst sig, åtminstone tillfälligt, genom att jag av- och ominstallerade PS v24.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar