Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop och fotografering, gräns?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är den digitala ekvivalenten till att använda avtonade gråfilter eller pjattning mellan negativet och papperskopian.

Bör dock nämnas att allting ska göras med god smak, det är inte naturligt att se med perfekt teckning heller, även om det brukar illustreras lite överdrivet för att man ska se skillnaderna ordentligt. Man förväntar sig en mörkare förgrund när man har en ljus himmel.

Damocles skrev: "Bör dock nämnas att allting ska göras med god smak"

"God smak" är bland det värsta jag vet! Där kan man snacka om oskrivna regler.

Iofs, folk får göra som dom vill, men att göra förgrunden i en solnedgång ljusare än himlen och solen i sig själv anser inte jag vara god smak. Men det är lite av ett extremfall. Kanske om man har nåt abstrakt syfte med det.

Men då altså i relation till att syftet är att det ska bli så korrekt återgivet som ögat uppfattar det, kontra det snäva omfånget filmer har till viss del.

Med denna diskussion i tanke, manipulerade jag min bild "En spegling av höst", med hjälp utav två lager i Photoshop - ett med gaussisk oskärpa och det andra med kraftig uppskärpning.

Effekten skulle i min mening kunna uppnås med något slags softningsfilter. Därmed hävdar jag att manipuleringen borde "godkännas". Rätt eller fel?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=139856

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Själv tycker jag att det räcker gott med att skriva under bilden vad som använts - PS eller softningsfilter.

ps. Prova att göra samma sak med ett softningsfilter!

Re: Inspirerande manipulerad bild, diskussionsforum

erl skrev:
Jag tycker att den refererade bilden ovan, som upplevs som ett fotografi, helt klart platsar på en fotosida. För mig går gränsen till grafisk design när det är uppenbart icke-fotografiska element i bilden.

Det är ett i stort outforskat gränsland mellan fotografi och mer konstgjord konst som öppnar sig. Utforskning av gränslandet behövs säkert både från den fotografiska sidan (som på fotosidan) och på designsajter.

Jag skrev detta i tråden "Retuschering eller manipulering..." för ett tag sen.

Med den nya tekniken kan man ju göra det mesta med nu förtiden. Asså jag har inget emot digitalkameror eller photoshop, men när folk börjar att retuschera bilder så att det blir en ny bild av det hela, då har det "Fan" gått för långt. Då snackar vi inte längre fotograf utan grafisk designer. Missförstå mig inte nu, men dom flest bilder vi ser nu förtiden i tidningar, cd skivor och på affischer är retuscherade av en grafisk designer efter att fotografen har tagit dom original bilderna.

Så ska vi både leka fotograf och grafisk designer då eller? Vissa här fotosidan retuscherar bort sina fel på fotona och sen lägger upp dom för att få kritik på dom. Det är helt befängt... är det inte meningen att andra ska kommentera dom bra och dåliga sidorna på bilden man har tagit och på det viset utvecklas man som fotograf. Retuschering i mörkrummet och måla på sina fotona är väl okej (men inget som jag personligen föredrar att göra), för det har sina begränsningar. Man kan liksom inte få ut en ny bild av det hela. Jag tycker det finns en tendens här på fotosidan där man försöker överglänsa varandra och då tar många lätt till photoshop för att flash´a till sina bilder.

MVH Jonas, sist jag kollade med mig själv så hette jag fortfarande Jonas =).

Re: Re: Inspirerande manipulerad bild, diskussionsforum

JonasH84 skrev:

Så ska vi både leka fotograf och grafisk designer då eller? Vissa här fotosidan retuscherar bort sina fel på fotona och sen lägger upp dom för att få kritik på dom.

Visst, så länger det handlar om bilder och kritik så är det lite märkligt (om det nu är så som du skriver). Det tenderar då att bli mer utställning/tävling än ärlig och hård kritik av det hela. Kanske en anledning till att så många heta känslor ventilerats här på sidan när någon ansett sin bild missuppfattad/inte särskilt uppskattad.

Men, vill man ge kritik så är det ju också rimligt att man vet vad man ska kritisera - rätt självklart egentligen.

Retuschering i mörkrummet och måla på sina fotona är väl okej (men inget som jag personligen föredrar att göra), för det har sina begränsningar. Man kan liksom inte få ut en ny bild av det hela.
Faktum är att skillnaden är hårfin i många fall. Mycket av det photoshop används till dagligen är ju faktiskt bara digitala versioner av mörkrumsmanipulering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar