Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som använder Photoshop eller lightroom, måste man betala en månadsavgift eller kan man köpa och använda dessa produkter med en engångskostnad? Typ äldre versioner av produkterna eller ganska nya?

Om du ska ha en uppdaterad version av Photoshop (den fullfjädrade varianten) och Lightroom så får du prenumerera. Det du kan köpa mot (teoretisk) engångskostnad är det enklare Photoshop Elements.

(Photoshop och Lightroom fanns förr som fristående licenser, men det är ett hyfsat antal år sedan dessa kom i sin sista version.)

Jag har 120.000 bilder i Lightroom 6.14, med en permanentlicens, dvs ingen månadskostnad, men denna versionen slutade säljas i feb 2019 :(

I princip JA.
Visst kan du försöka få tag i gamla versioner men förr eller senare så går de inte att använda.
Catalina på Mac har gjort LR 6.14 obrukbart om jag förstått rätt.

Så när man börjar från scratch som du gör så hade jag tittat på alternativen först om kostnaderna är prioriterade.

Om lightroom 6 är överlåtningsbar borde det finnas att köpa från de som idag prenumererar.
Samma med PS. Har man bara en kamera som har stöd av programmet om man fotar i Raw så funkar det med äldre versioner. Med jpg funkar väl alla versioner. Senare operativsystem kan ju också ställa till det.

Det som var topp för några år sedan har inte blivit sämre och fungerar så länge tekniken tillåter - är lite av min filosofi.

Jag kör med LR6.14 och Windows 7 och saknar väl bara den avstängda kartfunktionen i Lr. För PS har jag version 2019 av lightversionen. Som jag ytterst sällan använder. Jag använder hellre 2008-versionen som jag tycker hanterar vissa saker bättre.

Vad jag förstår ska 6.14 fungera, däremot går det inte att installera (eller avinstallera) under Catalina.

Tack! Ok, då fungerar det för att jag använt det sedan tidigare.

Bra att veta då det förmodligen är några delar av Adobes installerare/avinstallerare som är 32-bitars (även om själva Lr har varit 64-bitars sedan jag började använda det med version 3.0). Det är stödet för 32-bitar som Apple plockat bort med 10.15 (Catalina).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar