Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop: Hur backa "Merge Layers" ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej vänner, jag håller på och återvänder till bildskapandet efter långt upehåll.
Sitter med en bild som jag gjort flera åtgärder på.
Klickade på "Merge layers" för att jobba vidare med helhten för beskärning mm.
Nu vill jag gå tillbaka och ändra på ett filter som jag aplicerade men det är hopplöst.
Hittar inge sätt att öppna upp lagren så att jag kommer åt de olika delarna i bilden.
Det skall ju finnas en historik så att man kan gå tillbaka och ändra sig men den menyn är tom ??
Vad göra? (Börjar bli lite desperat..).

1678620298305.png

// Mats W

Har du stängt bilden så försvinner ju historiken och möjligheten att gå tillbaka. Om du inte har stängt bilden sen du gjorde det du vill ångra kan du ha en konstig inställning som har minimerat antalet led i History i Inställningar men det förefaller inte troligt.

Som ovan skriver. Historiken finns bara kvar så länge du har bilden uppe. Det senaste du har gjort är ju att öppna bilden så det finns inte så mycket mer att ångra. Det är nog tyvärr så att du får öppna originalet och köra om från början

Har du slagit ihop lagren och efter det sparat och stängt ner filen kan du inte backa. Du bör inte slå ihop lagren på en arbetsfil, gör istället ett duplikat av filen och slå ihop / beskär/ printskärp etc den kopian. Då riskerar du inte att göra den här typen av misstag.

Har du använt Merge Layers så har du, det går normalt inte backa.
För PS är det bättre att använda (om jag kommer ihåg rätt)
Shift + Ctrl + Alt + e.
Då läggs ett nytt lager till som är en sammanslagning av samtliga tidigare lager.
Då kan du välja om det lagret skall synas eller inte eller maska delar av det.

Ett annat sätt att använda är att välja de lager man vill slå samman, högerklicka på dessa och sedan välja »Konvertera till smart objekt«. Då blir dessa lager som ett enda lager, men det går att redigera lagren i efterhand även om du sparar/stänger filen och öppnar den igen en annan gång.

Det som verkar ha skett här är, som andra påpekat, det förstörande sättet som gör att lagren verkligen har sammanfogats en gång för alla.

/ Kiwi

Hej vänner, detta hade jag inte koll på ??
Underligt att historiken inte bäddas in i PSD-filen ??
Det står inget om att historiken raderas i de instruktioner jag läst.
Man lär sig hela tiden. Jag får lösa det.
Tack för att ni tog er tid med utförliga svar.

// Mats W

// Mats W

Då hade det blivit enorma filer. Ska du göra ”mer rätt” så jobba icke-destruktiv så mycket du kan med lager. De gånger du måste förändra pixlarna helt så gör du en ”stamp” (engelska) Shift + Ctrl + Alt + e och gör det du ska i det lagret och fortsätter sedan åter igen icke-destruktivt. Så gör jag när jag redigerar mina astrofotograf. blir många lager och fler GB stora PSB-filer.

/Stefan

Hej vänner, detta hade jag inte koll på ??
Man lär sig hela tiden. Jag får lösa det.
Tack för att ni tog er tid med utförliga svar.

// Mats W
Fast hela poängen med att jobba i lager är att man inte behöver spara en massa onödig historik.
Dessutom är historik kopiöst väderlöst eftersom det är linjärt. Om jag vill ångra en sak jag gjorde 23 steg tidigare så åker också alla de 22 andra stegen som jag var nöjd med.
Spara alltid alla bilder som PSD med alla lager. Vill man göra något annat så sparar man en kopia.

Det är intressant att se sådana kommentarer. Jag, som är datortekniker/programmerare till yrket har inte ens funderat över att man skulle spara historiken i filen. Det tar jag för så självklart att man inte gör att jag inte ens tänkt tanken.

Det är väl ganska vanligt att operativsystemet gör regebundna snapshots av filer (som har ändrats sen senaste snapshoten). Hur mycket man som användare kan påverka frekvensen av dessa snapshots är dock för mig obekant.

Jovisst, men om man kan ställa in frekvensen, eller snarare vad som ska trigga en snapshot, så får man en historik.

Mer vanligt är väl att enskilda program håller en historik över redigeringsåtgärder, men inte så vanligt att den följer med när man stänger av programmet.

Har du använt Merge Layers så har du, det går normalt inte backa.
För PS är det bättre att använda (om jag kommer ihåg rätt)
Shift + Ctrl + Alt + e.
Då läggs ett nytt lager till som är en sammanslagning av samtliga tidigare lager.
Då kan du välja om det lagret skall synas eller inte eller maska delar av det.
Jag håller med, har definierat en knapp (Express key tror jag det heter) på min Wacom för att snabba upp + är lite lat. Tänk på att lathet är många uppfinningars moder!

Det finns mjukvaror som faktiskt har implementerat att spara historiken. I Affinity Photo finns ett alternativ att spara filen med historik. Använder man detta får man med alla ändringar man gjort med bilden. Serif som skapat Affinity-serien med mjukvaror har gått ett steg extra. Även om filerna har olika filändelser så är filformatet detsamma för Photo, Designer och Publisher. Detta gör att man kan öppna de olika filerna i vilket program som helst inom Affinity serien.

Det finns mjukvaror som faktiskt har implementerat att spara historiken. I Affinity Photo finns ett alternativ att spara filen med historik. Använder man detta får man med alla ändringar man gjort med bilden. Serif som skapat Affinity-serien med mjukvaror har gått ett steg extra. Även om filerna har olika filändelser så är filformatet detsamma för Photo, Designer och Publisher. Detta gör att man kan öppna de olika filerna i vilket program som helst inom Affinity serien.

Blir inte det det en enorm stor fil?

/

Det är klart att ju fler lager och justeringar man gör desto mer växer filen. Men det fina är att i och med att man har kvar historiken kan man gå in i efterhand och justera varje enskild justering man gjort.
Förstår inte vad jag skall ha historiken till i PS.
Det är bara att släcka de lager man inte vill se.

Om programmet sparar de instruktioner som användaren har gett, istället för kopior av varje resultat av en instruktion, så behöver inte filen bli gigantisk. Bara jättestor.

ja, men jag undrade om just programmet i sig och inte hypotetiskt. Är justeringarna destruktiva/andra plugins, program så måste ju lagrena sparas ändå tänker jag.
Är de som i PS enklare icke-destruktiva så behöver det inte ta så mycket plats. Men även vissa saker i PS som räknas som icke-förstörande tar stor plats pga komplexiteten.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar