ANNONS
Annons

Photoshop-hjälp önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Millmill

Ny medlem
Vill göra ett fotokollage, men någonstans på vägen får jag inte ihop det! KAn någon vänlig själ hjälpa mig och tala om hur jag ska göra för att lättast sätta ihop två eller tre bilder i ett montage! HAr både Elements två och Psp 9! Tack på förhand!

Ulrika

Om bilderna ska monteras bredvid varandra, börja med att beskära/storleksändra så de har samma höjd och bredd (de kan vara olika breda, men det blir snyggare om det är enhetligt).

Skapa sedan en ny tom bildfil, där höjden är samma som höjden på dina bilder som du vill göra kollage av, och där bredden är bildbredden gånger tre. "Dra" sedan bara in lagret från den första bilden, sedan drar du in lagret från den andra bilden, och sist lagret från den tredje bilden. Varje bild hamnar som ett eget lager i den nya bilden. Använd sedan verktyget som ser ut som en liten pil för att justera de tre bilderna som du vill ha dom.

det är väl bara att lägga dem i varsitt lager och sen använda en lagermask för att måla bort det som inte ska vara med.

dvs, öppna bilderna. Dra bilderna med flyttaverktyget (längst upp till höger i verktygspaletten) till bakgrundsbilden, så bildas ett nytt lager.

Markera ett lager och klicka på maskikonen, en grå fyrkant med vit cirkel i, till vänster längst ner i lagerpaletten. Måla med svart och vitt en mask som tar bort det du inte vill ha. fortsätt med de andra lagren. klart.

Senast ändrad:
kolla hur många pixlar varje bild är på höjden/bredden (image/image size) och gör sedan ett nytt dokument som är tillräckligt stort för att bilderna du vill ha med ska få plats. Sedan är det copy/paste för att få bilderna på plats i den nya bilden, de hamnar på olika lager (åtminstone i "stora" PS) så att de är lätta att justera inbördes

det finns massor av tutorials på nätet, se tex http://photoshoptips.devello.se/ eller googla på "photoshop tutorials"

lycka till! /Lelle

Tusen tack till er alla!

Ibland får man bara hjärnsläpp och det funkar inte! Din länk har jag lagt till mina favoriter, Lennart, för där verkar det finnas mycket matnyttigt för en photoshopamatör som jag! :)

Ulrika

psp lätt

Mycket lätt med psp. Klicka på den bilden du vill kopiera in tryck ctrl c, klicka där du vill klistra in den tryck ctrl E sedan är det bara att dra bilden till den plats du vill ha den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar