Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Jag har ofta en arbetsflöde att jag redigerar en del av bilden i Lighroom classic, skickar bilden sen vidare till Photoshop och gör vissa redigeringar där. Sen ska jag spara som kopia, tidigare kom den ihåg mappen dit jag sparade kopian, men efter någon uppdatering, så väljer det som standard samma mapp som raw filen är i, så jag måste hela tiden välja den mappen jag vill ha filen i. Finns det någon inställning där den kommer ihåg den mappen jag vill spara kopia. Det sparar en del tid om man har många filen man ska redigera.

Du ska inte spara som kopia, bara spara som vanligt (CMD/CTRL+S). Spara som kopia kan du använda när du vill spara till en katalog utanför de som Lightroom hanterar.

Du ska inte spara som kopia, bara spara som vanligt (CMD/CTRL+S). Spara som kopia kan du använda när du vill spara till en katalog utanför de som Lightroom hanterar.
Ja, men den bilden ska inte tillbaks till Lightroom. I Lightroom har jag bara min RAW bilder, den här jag i en annan mapp, men störande att jag varje gång måste bläddra till rätt mapp.

Finns det ingen filterfunktion i Lr som i Bridge så man kan filtrera dagens skapade, ändringar. Eller i samband med arbetet markera med etikett? Och flytta hela bunten efter dagens arbete.

Senast ändrad:
Ja, men den bilden ska inte tillbaks till Lightroom. I Lightroom har jag bara min RAW bilder, den här jag i en annan mapp, men störande att jag varje gång måste bläddra till rätt mapp.
Ok, jag förstår. Lightroom bygger dock på att du exporterar direkt från programmets export-funktion, inte från Photohops dialog. Och det är också tänkt att fungera så att Lightroom indexerar både din råfil, dina arbetsfiler (PS) och, om du föredrar det, även dina exporterade filer. Du kan förstås jobba precis som du vill, men det låter lite bakvänt.

Senast ändrad:
Ok, jag förstår. Lightroom är byggt på att du exporterar direkt från programmets export-funktion, inte från Photohops dialog. Och det är också tänkt att fungera så att Lightroom indexerar både din råfil, dina arbetsfiler (PS) och, om du föredrar det, även dina exporterade filer.
Jag väljer alltså från Lightrooms framkalla modul att editera i photoshop 2025, gör viss redigering där och ändrar bildstorlek till det jag vill ha, oftast för instagram eller facebook, sen sparar jag och den lilla bilden vill jag inte ha tillbaks till Lightroom, så jag väljer spara en kopia. Tidigare kom den alltid ihåg mappen, så jag behövde inte bläddra till den varje gång, men nu går den alltid till mappen där råbilden var, så jag måste leta mappen varje gång.

Jag väljer alltså från Lightrooms framkalla modul att editera i photoshop 2025, gör viss redigering där och ändrar bildstorlek till det jag vill ha, oftast för instagram eller facebook, sen sparar jag och den lilla bilden vill jag inte ha tillbaks till Lightroom, så jag väljer spara en kopia. Tidigare kom den alltid ihåg mappen, så jag behövde inte bläddra till den varje gång, men nu går den alltid till mappen där råbilden var, så jag måste leta mappen varje gång.
Jag är ingen photoshop-expert, men om man använder export-verktyget som jag tror är tänkt för det du gör manuellt (?). Där har jag en inställning under Edit/Preferences/Export/Export as location där jag kan välja mellan "export assets to the location of the current document" eller "export assets to the last location specified".

Fö så kommer mitt photoshop ihåg vart jag sparade sist även när jag väljer "save copy" så det är möjligt det fungerar annorlunda här..

Jag är ingen photoshop-expert, men om man använder export-verktyget som jag tror är tänkt för det du gör manuellt (?). Där har jag en inställning under Edit/Preferences/Export/Export as location där jag kan välja mellan "export assets to the location of the current document" eller "export assets to the last location specified".

Fö så kommer mitt photoshop ihåg vart jag sparade sist även när jag väljer "save copy" så det är möjligt det fungerar annorlunda här..
Jag får kolla på det. I vilket fall så har det blivit ändrat vid någon uppdatering, för tidigare kom det ihåg det och det var inte så länge sen, kanske någon vecka.

Hittade nu inställningen, man fick gå in på redigera/inställningar/allmänna. Sen filhantering och avmarkera spara som i ursprunglig mapp.
1732660468113.png

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar