ANNONS
Annons

Photoshop fråga, ang. färger

Produkter
(logga in för att koppla)

DeVille

Aktiv medlem
Hej!

Har fått problem med fotoshop nyligen, har vers. 7.0 (engelsk) och när jag öppnar bilder i programmet blir dom dassiga till färgen, inte alls som bildvisningsprogrammet visar.

Borde ju vara nån inställning som är "fel" eller nåt annat galen, vet nån hur man återställer värden för färger, eller vad dom "ska" stå på och hur man gör detta?! Jag har försökt att hitta lite inställningar men vet ju inte vad jag vågar/bör klicka på!

Låter som om dina bilder har en färgprofil som Photoshop använder och kanske inte är kalibrerad med skärmen?

Du kan ignorera bildens färgprofil. Frågar den inte som standard?

Det är inte ovanligt att bildvisningprogram använder "windows" egna eller helt eget färghatneringssystem som inte riktigt pressenterar färgerna som de ska.

Photoshop däremot visar bilden mer korrekt då dess färghantering är bättre. Förutsatt att skärmen är korekt klaibrerad.

Välj aldrig "discard the embedded...". Allra enklast att ändra "working space" (Edit->Color Settings) till sRGB om du oftast jobbar med sRGB-bilder.

jag har kalibrerat om skärmen, fast det var nog ytterst lite det misstämde, däremot har jag inte fått upp denna ruta i PS tidigare så jag försökte ändra inställningarna med det blev samma ändå, så jag avinstallerade och körde in det på nytt och nu fungerar det igen!

Tack för alla era svar!

Gassoli skrev:
[...] inte fått upp denna ruta i PS tidigare så jag försökte ändra inställningarna med det blev samma ändå
Fast det är relevant att förstå varför rutan kommer upp. Se till att hitta inställningen för "working space" jag tipsade om. Om inte rutan kommer upp nu när du öppnar samma bild som rutan kom upp med tidigare beror det på att du har "working space" = sRGB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar