Annons

Photoshop elements eller lightroom??

Produkter
(logga in för att koppla)

ellensofiia

Ny medlem
Jag ska köpa Photoshop, men vet inte om jag ska ha lightroom eller elements. Vilka är fördelarna/nackdelarna med dem? Jag vill ha mycket kontroll över redigeringen.

Jag ska köpa Photoshop, men vet inte om jag ska ha lightroom eller elements. Vilka är fördelarna/nackdelarna med dem? Jag vill ha mycket kontroll över redigeringen.

För min del ligger fördelarna med Lightroom i det snabbare arbetsflödet. Innan jag skaffade LR var det en tidsödande process att öppna varje bild i Photoshop för att fixa grunderna, som färg, kontrast, brusreducering osv. Nu rullar det på bra och det är viktigt, eftersom jag fotograferar många bröllop och många barn och familjer.

Jag skulle dock inte helt klara mig utan Photoshop. Märk väl att jag inte pratar om elements, för det har jag begränsad erfarenhet av. Jag skulle vilja säga att allt du kan göra i LR kan du också göra i PS, men inte tvärtom. Fördelen med LR är att det går snabbare att fixa det viktigaste. Kloningar och liknande går tex inte alls.

Tycker nog man behöver båda. LR är väldigt bra till att smidigt importera in bilder, sortera och välja ut och utföra justeringar av bilden av typ färg, kontrast, beskärning, skärpa, brusreducering etc, men LR är väldigt dålig på större redigeringar som kloning att sammanfoga flera bilder etc, där PSE är bra på.

Jag kör nästan enbart med Lightroom för min bildbehandling, trots att jag prenumererar på Creative Cloud (CS6). För mig är det bara om bilderna ska manipuleras på ett eller annat sätt som CS krävs - annars är det mest sonen som använder min CS :)

Ngt missförstånd.
Lightroom är en databas för dina bilder med redigeringsmöjligheter, publisering m.m

Photoshop är ett redigeringsprogram. Gissar att man får med Bridge med alla Photoshop-paket (ingår troligtvis inte i Photoshop elements)som är ett katalogiseringsprogram.

Båda innehåller Adobe Camera Raw, ACR som RAW-konverterare.

Photoshop Elements är en enklare form av Photoshop.
Priset ger ju en klar hint om att de inte har samma möjligheter.
Vad som skiljer de åt vet jag inte.

Man kan säga så här.
Om du skall lägga till o dra bort saker i dina bilder Då räcker inte Lightroom utan du behöver Photoshop i ngn form.
Priserna är ungefärliga gissningar!
Studentversionen av riktiga Photoshop kostar ca 2000, annars 10 000.
Studentversionen av riktiga Photoshop med webb ca 4000
Studentversionen av riktiga Photoshop med Layout (eller heter det Design) ca 4000
Studentversionen av riktiga Photoshop med Video ca 4000
Studentversionen av Master Collection, hela Adobes programpaket CS6 ca 7000

Photoshop elements kostar väl runt 1000.

Inget av dessa innehåller Lightroom.
Studentversionen av Lightroom tror det var ca 700, annars 1000

Du får kolla dagspriser på Adobes hemsida.
Sen finns alternativet Adobe Creative Cloud. För en peng per månad så kommer du åt Adobes produkter. Inte direkt billigt. Men tex kan du hyra Premiere Pro ett par månader o sluta när ditt projekt är klart.
Men du har alltid de senaste uppdateringarna.

Det är så homla enkelt att bli.
Distanskurser, det finns hur mycket som helst: Franska för nybörjare, psykologi eller kanske ännu hellre ngt inom foto...

Mjo, men man kan ju annars göra rätt för sig och köpa en licens som faktiskt motsvarar användningen av programmen - gör man det i studiesyfte är det förstås ok att göra det via alla möjliga kurser.

Mjo, men man kan ju annars göra rätt för sig och köpa en licens som faktiskt motsvarar användningen av programmen - gör man det i studiesyfte är det förstås ok att göra det via alla möjliga kurser.
Jag har gjort rätt för mig.
Jag studerar o jag har köpt programmen.
I dag får man tom använda studentversionen kommersiellt om jag kommer ihåg rätt från licenstexten.
I princip kostar studentlicensen lika mycket som en uppgradering från ett CS till nyaste CS när man inte är student om jag komemr ihåg rätt (av samma paket-sort).

Jag har gjort rätt för mig.
Jag studerar o jag har köpt programmen.
I dag får man tom använda studentversionen kommersiellt om jag kommer ihåg rätt från licenstexten.
I princip kostar studentlicensen lika mycket som en uppgradering från ett CS till nyaste CS när man inte är student om jag komemr ihåg rätt (av samma paket-sort).

Jo, men jag menar att jag inte skulle gjort rätt för mig om jag kört studentversionen eftersom jag inte längre är student. Det är bara vissa studentversioner som får användas kommersiellt, men jag valde att uppgradera från min CS4 till en CC-licens under ett år för dryga 300:- per månad, och det kan det ju vara värt för ett paket som kostar nästan 40K att köpa annars :)

Vaddå göra rätt för sig?

Sedan CS5 är det enligt licensavtalet helt okej att använda de akademiska licenserna i kommersiellt syfte.

Så, jag har inte ett dugg då¨ligt samvete för att jag läser fjantkurser enbart för att komma åt academiclicenserna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto