Annons

Photoshop Elements 3 eller 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Har nyligen köpt mig en Nikon D50 och tänkte att jag skulle kompletera min fotoväska med ett bra bildbehandlingsprogram. Då Photoshop CS2 är alldeles för dyrt har jag lite siktat in mig på Photoshop Elements. JME-data säljer version 3 för 599:- och version 4 för 799:-. Min fråga är om Photoshop Elements fyra är så mycket bättre/uppdaterad i jämförelse med Photoshop Elements 4? Vad säger ni?

Vad gäller kurvor och Elements finns det diverse plug-in för detta. Något särskillt som ni föredrar och kan rekommendera?

Tänkte även börja prova Raw och dess möjligheter. Med Photoshop Elements har jag möjlighet att köra via Camera RAW. Har samtidigt läst att exempelvis RawShooter ska vara bra. Vilket är att föredra för behandling av RAW-foton från en D50? Vad säger ni?

Tack på förhand för er hjälp och era tips!
 
Efter att ha testat de olika programmen och det bara skiljer 200:- så tycker jag du ska satsa på fyran..
 
Jag har rensat bort lite piratkopieringsuppmuntrande från tråden. Tycker det är lite trist att så många fotografer visar sån dubbelmoral när det gäller upphovsrätt.
 
jimh skrev:
Jag har rensat bort lite piratkopieringsuppmuntrande från tråden. Tycker det är lite trist att så många fotografer visar sån dubbelmoral när det gäller upphovsrätt.

Kanon - tack! Håller med dig till fullo vilket du troligtvis såg i mitt svar till killen. Skönt att få tråden städad från oseriösa inslag!
 
Kurvor i Elements 4?

Har tänkt på det här med vilken version av Photoshop Elements jag ska satsa på. Säg att jag satsar på version 4. Finns det då något användbart "plug-in" för att få tillgång till kurvor? I version 3 kan man köra med ett fullt fungerande (och gratis) "plug-in" från Paul Shipley. Finns det någon motsvarig het till version 4 (gärna gratis eller väldigt billigt)?
 
Ännu lär det inte finnas några "plug-ins" till PSE 4. Kurvor och mycket annat man kunnat installera i PSE 3 bygger på att det gått att köra "actions". Det här har Adobe stoppat i PSE 4 och så vitt jag lyckats läsa mig till i amerikanska forum har "plug-in-skaparna" ännu inte lyckats klura ut hur de ska kunna komma runt detta. Richard Lynch (The Hidden Power of Elements) tror sig dock ha hittat en lösning för åtminstone kurvorna, men det återstår att se.

Själv är jag så ilsk på Adobe att jag börjat titta på Paint Shop Pro X istället. Även om jag kan förstå att det är helt logiskt att Adobe förhindrar att PSE går att göra om till ett slags "mini-Photoshop".
 
Gandbera skrev:
Ännu lär det inte finnas några "plug-ins" till PSE 4. Kurvor och mycket annat man kunnat installera i PSE 3 bygger på att det gått att köra "actions". Det här har Adobe stoppat i PSE 4 och så vitt jag lyckats läsa mig till i amerikanska forum har "plug-in-skaparna" ännu inte lyckats klura ut hur de ska kunna komma runt detta. Richard Lynch (The Hidden Power of Elements) tror sig dock ha hittat en lösning för åtminstone kurvorna, men det återstår att se.

Själv är jag så ilsk på Adobe att jag börjat titta på Paint Shop Pro X istället. Även om jag kan förstå att det är helt logiskt att Adobe förhindrar att PSE går att göra om till ett slags "mini-Photoshop".

Av den anledning som du beskriver ovan så lutar valet starkt åt PSE 3. Samtidigt verkar inte PSE 4 bjuda på så himla mycket nytt i jämförelse med version 3. Med andra ord borde man som amatörfotograf klara sig bra med version 3 (inkl. plug-in för kurvor), eller vad säger du?

Paint Shop Pro X är kanske ett allternativ. Hade dock gillar möjligheten att köra alla bildbehandling i ett och samma program (inkl. RAW), vilket jag kan göra i PSE via Camera RAW.

När jag ändå har er på tråden så skulle det vara kul med lite bok-tips (just vad gälller PSE 3), gärna på en nivå över nybörjarnivån. Någon som har något att rekomendera?
 
Andreas@UppsalaPR skrev:
Gimp? Nån som testat?

Jag använder The Gimp efter att ha provat det, PS Elements 2 och PhotoPlus (från Serif). Det är lätt att ta till sig tips från tidningar för t ex Photoshop, men det är synd att utbudet av litteratur är såpass klent som det är.

En del säger att The Gimp är mycket långsammare än Photoshop, men det vet jag inget om.
 
Till Andreas Bjärntoft:
Längst upp finns länken till Paul Shipleys hemsida, där han förser alla intresserade med kurvor och kanaler till Photoshop Elements. Det kommer säkert motsvarande till PS Elements 4. Jämfört med de kanske mer avancerade kurvorna, i synnerhet, från Earthbound Light, är Paul Shipleys plugins lättare att installera. Earthbound Lights plugins kan ställa till problem med PS Elements, vilket jag har varit med om. Länken till Paul Shipley hittade jag i Google. Här är den:
http://member.melbpc.org.au/~pshipley/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.