Intressant och högst relevant synpunkt på Adobe, hacket dyker fortfarande då och då upp på listor över "hur du har klantat dig online". Men medan det finns åtskilliga konkurrenter till PS kan jag inte vara utan InDesign, som ju är de facto-standard när det gäller professionella sidbrytningsprogram. Spretig digital miljö, som sagt, men för de jobb jag gör duger ID CS6 gott.
Streamingtjänster betalar jag också för, men det enda jag riskerar genom att säga upp abonnemangen är att inte längre ha tillgång till utbudet, och det är nog ingen hjärtskärande förlust som jag ser det. Men om jag skulle migrera och vidarebearbeta ett antal CS6-mallar i PSD-format till en nivå i CC som inte är bakåtkompatibel är väl risken att mallarna blir oanvändbara om jag avslutar prenumerationen. Inte en risk jag är beredd att ta.
Att det däremot är klokt att ligga i framkant när det gäller operativ är vi helt överens om, det finns ju inte minst säkerhetsaspekter på det. Och jag skulle aldrig lita fullt ut på gratisvarianter av avtivirusprogram. Bakgrunden till att jag satsat en bra slant på att gå över till Nikon Z har med ett av mina motivområden att göra: Jag sysslar mycket med konsertfotografi. Den teknik jag har fastnat för är att köra manuellt, välja bländare för önskat skärpedjup och slutartid för önskad karaktär (t.ex. ett helt skarpt ansikte på en trummis men rörelseoskärpa på trumstockarna) och låta auto-ISO fixa exponeringen. Dels har både min Z6 och Z7 II som nämnts avsevärt bättre brusegenskaper på högre ISO än mina tidigare D500 och D800 = mindre behov av, och krav på, brusreducering i efterbehandlingen, dels finns ingen motsvarighet i D-kamerorna till den ytterst kapabla bildstabiliseringen i mitt Z-system som främst skapas av att stabilisering i kamerahus och optik kan samarbeta. Det ger mig en större kreativ frihet utan att tassa på gränsen till skakningsoskärpa, ett gissel som ingen mjukvara jag har stött på har kunnat eliminera verkningarna av om den uppstått. Bättre råmaterial direkt från minneskortet helt enkelt, och det är värt att betala för, åtminstone för mig. Det står inte i motsatsställning till att samtidigt hålla koll på mjukvarusidan, jag har helt nyligen tagit hem DxO PhotoLab 5 Essential. Utvärdering får utvisa om jag ska gå upp till Elite-versionen eller direkt till PL 6. Så i praktiken är vi nog väldigt överens